Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013

Οί ψυχές τών εμπαθών μοιάζουν μέ διάφορες πηγές

Πολλές ψυχές έχουν προτερήματα, άλλες ευφυϊα του μυαλού, καί άλλες ασκητικές ικανότητες. Αλλά όταν ούτε ή πράξη ούτε ή ευφυϊα σκοπεύουν τό καλό, καί αυτοί πού έχουν προτερήματα δέν τά αποδίδουν στό Θεό, τό δοτήρα τών αγαθών, αυτοί, αφού εγκαταλειφθούν καί πέσουν σέ πράξεις ή πάθη αισχρά, ακίνδυνα αποβάλλουν τήν οίηση γιά τή νομιζόμενη αρετή τους, μέ τήν ταπείνωση καί τή ντροπή πού επακολουθεί.
  Γιατί επειδή ό φουσκωμένος γιά ευφυϊα λόγων, υπερηφανεύεται καί δέν αποδίδει στό Θεό τήν ευφυϊα ούτε τό χάρισμα τής γνώσης, απομακρύνει ό Θεός τόν Άγγελο τής προνοίας Του απ' αυτόν, καί όταν φύγει ό Άγγελος, ό υπερηφανευόμενος γιά τήν ευφυϊα του, αφού κυριευθεί από τόν εχθρό, πέφτει στήν ακολασία από τήν υπερηφάνειά του, ώστε, αφού έχει χάσει πιά τό τεκμήριο τής σωφροσύνης, τά λεγόμενά του γίνονται αναξιόπιστα, καί οί ευλαβείς αποστρέφονται τή διδασκαλία από τέτοιο στόμα, σάν μιά πηγή γεμάτη βδέλλες, ώστε νά εφαρμόζεται τό γεγραμμένο "Τω δέ αμαρτωλώ είπεν ο Θεός, ίνα τί σύ εκδιηγή τά δικαιώματά μου καί αναλαμβάνεις τήν διαθήκην μου διά στόματός σου;" (Ψαλμ. 49, 16.). 
  Γιατί πράγματι οί ψυχές τών εμπαθών μοιάζουν μέ διάφορες πηγές, οί γαστρίμαργοι καί οινοπότες μέ πηγές βορβορώδεις, οί φιλάργυροι καί πλεονέκτες μέ πηγές γεμάτες βατράχους, οί δέ φθονεροί καί υπερήφανοι, πού έχουν όμως ικανότητες καί γνώσεις, μέ πηγές πού τρέφουν φίδια, όπου πάντα επιπλέει ή γνώση, αλλά κανείς δέν πίνει από κεί ευχαρίστως γιά τήν πικρότητα τής γεύσης. Γι' αυτό ό Δαβίδ παρακαλούσε ζητώντας τρία πράγματα, "χρηστότητα καί παιδείαν καί γνώσιν" (Ψαλμ. 118, 66.).
  Γιατί χωρίς τή χρηστότητα ή γνώση είναι άχρηστη, καί άν μέν διορθωθεί ό άνθρωπος, απομακρύνοντας τήν αιτία τής εγκατάλειψης, δηλαδή τήν οίηση, καί έρθει σέ επίγνωση τής κατάστασής του μέ τήν ταπεινοφροσύνη, μή επαιρόμενος απέναντι τών άλλων καί ευχαριστώντας τό Θεό, ξαναγυρίζει πάλι σ' αυτόν ή θεμελιωμένη γνώση. Γιατί οί πνευματικοί λόγοι, όταν δέν συνοδεύονται από σεμνό καί σώφρονα βίο, μοιάζουν μέ στάχυα πού τά σαρώνει ό άνεμος, πού κρατούν μέν τό σχήμα, έχουν χάσει όμως τή ζωή τους. Κάθε πτώση λοιπόν, είτε μέ τή γλώσσα είτε μέ τήν αίσθηση είτε μέ τήν πράξη, ή καί μέ όλο τό σώμα, γίνεται κατά εγκατάλειψη, ανάλογα μέ τήν υπερηφάνεια, επειδή ό Θεός λυπάται τούς εγκαταλειπομένους. Γιατί άν ό Κύριος μαζί μέ τήν ακολασία φανερώσει καί τήν ευφυϊα τους μέ τό χάρισμα τού λόγου, ή υπερηφάνεια τούς κάνει δαίμονες, αφού κομπάζουν ενώ είναι ακάθαρτοι. Όταν δείς κάποιον πού έχει κακή ζωή αλλά λόγια πειστικά, θυμήσου τό δαίμονα πού μιλούσε στό Χριστό από τήν Αγία Γραφή.
Αββάς Χρόνιος καί Αββάς Παφνούτιος...
Από τό βιβλίο: Παλλαδίου, Λαυσαϊκή Ιστορία, έκδοση Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, Αγίου Όρους.

4 σχόλια:

  1. Και τα λόγια του Ιησού για τους περισσοτέρους ,που ήταν και ευλαβείς , αναξιόπιστα ήταν και είναι ο δε επίγειος βιος του σκανδαλιστικός. Τελικά αυτοί οι ευλαβείς τον σταύρωσαν. με ποια κριτήρια θεώρει κάποιος τον εαυτό τους ευλαβή και με πια κριτήρια θεώρει τον άλλον δαιμονισμένο?
    Στο βιβλίο του Γέροντος Παισιου, Πνευματικός αγώνας ,λόγοι γ’, έχει πάρα πολλά παραδείγματα ,για το πόσο μεγάλο λάθος είναι να κρίνεις συμφώνα με αυτό που βλέπεις ,και στο κείμενο αυτό μας λέει ότι αν δεις κάποιον με κακή ζωή είναι δαιμονισμένος και να αποστρέφεσαι τα λόγια του.
    Τελικά κάτι δεν πάει καλά .Ποιος από όλους λέει την αλήθεια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτοί που είπαν αυτά τα λόγια ειναι άνθρωποι πνευματικοί με το χάρισμα της διάκρισης.Δε μπορεί να τα πει ο οποιοσδήποτε.Τωρα εαν βρίσκεται ασυμφωνία μεταξύ τους πρέπει να δείτε και τα συμφραζόμενα και τις συνθήκες υπό τις οποίες λέχθηκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σίγουρα έτσι είναι .Άνθρωποι χαριτωμένοι. Αυτοί που διαβάζουν τέτοια κείμενα-αποσπάσματα δεν ξέρω τι είναι και τι καταλαβαίνουν ,και κατά πόσο αυτά τα κείμενα- αποσπάσματα μπορούν να ωφελήσουν πνευματικά κάποιον ή να τον οδηγήσουν σε πλάνες. Και μη μου πείτε ότι δεν είναι συχνό φαινόμενο αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κατά κάποιον τρόπο έχετε δίκιο.Εξαρτάται βέβαια και από τον λογισμό του καθενός

    ΑπάντησηΔιαγραφή