Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Ο Θεός δεν είναι Θεός ισότητας, αλλά Θεός αγάπης.


Ο Θεός δεν είναι Θεός ισότητας, αλλά Θεός αγάπης.
Η ισότητα θα απέκλειε όλο το δίκαιο και όλη την αγάπη, θα απέκλειε όλο το ήθος.
Ο άνδρας αγαπά την γυναίκα του λόγω ισότητας;
Και η μάνα αγαπά το παιδί της λόγω ισότητας;
Και ο φίλος αγαπά τον φίλο λόγω ισότητας;

Η ανισότητα είναι η βάση του δικαίου και υποκινητής της αγάπης.

Όσο διαρκεί η αγάπη, κανένας δεν ξέρει για την ισότητα.
Όσο βασιλεύει το δίκαιο, κανείς δεν μιλάει για την ισότητα.
Όταν χάνεται η αγάπη, οι άνθρωποι μιλούν περί δικαίου και εννοούν την ισότητα.
Όταν μαζί με την αγάπη εξαφανίζεται και το δίκαιο, οι άνθρωποι μιλούν περί ισότητας και εννοούν την ανηθικότητα.

Δηλαδή, όταν εξαφανίζεται το ήθος το αντικαθιστά η ανηθικότητα.
Από τον τάφο της αγάπης ξεφυτρώνει το δίκαιο, από τον τάφο του δικαίου ξεφυτρώνει ισότητα.

Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς
Από το βιβλίο ''Στοχασμοί περί καλού και κακού''

8 σχόλια:

  1. Αυτό δεν έχει και πολύ σχέση με το ορθόδοξο πνεύμα κατά την γνώμη μου . Όταν λέει ότι θεός δεν είναι Θεός ισότητας ,τι μας λέει ? Ότι στο πρόσωπο του Ιησού ενώθηκε η Θεια φύση με μια συγκεκριμένη ανθρωπινή φύση και δεν ενώθηκε με κάποια άλλη ανθρώπινη φύση ,ας την πούμε κατώτερη ,όχι ιση ,αμαρτωλή ,ανήθικη? Ούτε με ανώτερη ούτε με κατώτερη φύση ενώθηκε. Ενώθηκε με την κοινή σε όλους ανθρωπινή φύση. Τα περί ανισότητας ,λοιπόν, άκυρα.
    <>
    Ίσως και αυτό λίγο να το προσέχαμε .Η ανισότητα φέρνει την δουλεία, φόβο ,τον ρατσισμό ,και το κακό συναπάντημα .Αν ίσως κάποια ανισότητα ισχύει είναι εκείνη του να θεωρείς τον εαυτό σου τον τελευταίο ,που είναι και πιο κοντά στην αλήθεια του Ευαγγελίου και μόνο τότε μπορούμε να πούμε ότι η αγάπη είναι υποκινητής της ανισότητας .Αυτό μάλιστα !!!!!,το αντίστροφο παράλογο.
    Η ανισότητα ως κάτι το οντολογικό δεν έχει κανένα απολύτως νόημα . Για παράδειγμα ο άντρας θα έπρεπε ως χριστιανός να αγαπά την γυναίκα όπως τον εαυτό του .Καμιά ανισότητα .Οι γονείς τα παιδιά το ίδιο .Ο ένας τον άλλον ,το ίδιο. Συμφώνα με την εντολή του Χριστού που λέει να αγαπάμε τον πλησίον μας όπως τον εαυτό μας. Που ,λοιπόν ,υπάρχει χώρος για ανισότητα? Αν μιλάμε για αγάπες συναισθηματικού τύπου ,εφήμερες και τα λοιπά ,τότε είναι λογικές οι ανισότητες, και όπου υπάρχουν, εξαφανίζεται το ήθους και εμφανίζεται η ανηθικότητα
    Με λίγα λόγια αυτό το κείμενο το θεωρώ μεγάλη αστοχία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Χριστός δεν δίδαξε την ισότητα, η οποία είναι εφεύρημα και δικαιωματική διεκδίκηση του κάθε ανθρώπου σε έναν κόσμο ανισοτήτων και διακρίσεων,ας την κρίνει ο καθένας όπως θέλει.

    Αλλά τί είπε; "Ο θέλων πρωτος είναι έστω πάντων έσχατος",δίδαξε την αυτοεξουθένωση και την διακονία. Ωστόσο ενώπιον του Θεού δεν υπάρχουν διακρίσεις. Για όλους μεριμνά το ίδιο και για όλους έχει "επιφυλάξει κάποιον ρόλο". Ο Χριστιανισμός, η Εκκλησία δεν απαρνείται την ισότητα, όπως την εννοεί αγνώς ο άνθρωπος. Απλά ισότητα και ανισότητα είναι έννοιες πού δεν υπάρχουν στο εκκλησιαστικό λεξιλόγιο. Προωθείται η ίση και αδιάκριτη αγάπη και στηλιτεύετε η αδικία. Όμως αυτό δεν είναι δικαιωματικό. Είναι τόσο φυσικό και αυτονόητο πού λείπουν οι ορισμοί ως μη αναγκαίοι.

    Γι'αυτό πχ στις σχέσεις των εκκλησιαστικών μελών δεν υπάρχει θέμα ανώτερου-κατώτερου φύλου, ή ανώτερης-κατώτερης φυλής. Είναι τόσο ξεκάθαρα τα πράγματα εξ αρχής ώστε εκλίπουν και τα όρια και οι ορισμοί.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Χριστός όχι μόνο δίδαξε την ισότητα αλλά και την καθιέρωσε. Συνεχιστής είναι η ίδια η Εκκλησία στην αιωνιότητα. Αν δεν είναι έτσι τότε γιατί τιμαει τους Ισαπόστολους για παράδειγμα? Γιατί τους ονομάζει Ισαπόστολους ? Ή όπως λέτε είναι εφεύρημα της Εκκλησίας αυτό?
    Διαφωνώ με το κείμενο ,που το θεωρώ απαράδεκτο. Θέλει πολύ προσοχή η φράση του κειμένου ,Η ανισότητα είναι η βάση του δικαίου και υποκινητής της αγάπης, ως κάτι μη ορθόδοξο. Το ξαναλέω αυτό γιατί στο αρχικό μου σχόλιο δεν φαίνετε για κάποιο λόγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα λόγια του αγίου Νικολάου είναι Θεόπνευστα.Απλά ο αδερφός δεν τα κατάλαβε όσο έπρεπε.Ο άγιος λέει το αυτονόητο: Δεν είναι ο Κύριος μας σαν τον Προκρούστη!Ακόμα και οι αρχαίοι είχαν συλλάβει το νόημα του τι σημαίνει ισότητα με το ζόρι.
    Το κείμενο έχει γνήσιες καταβολές από Ντοστογιέφσκι.Πρέπει κάποιος να διαβάσει πρώτα το θρύλο του Μεγάλου Ιεροεξεταστή και την ανάλυσή του από τον Μπερντιάγιεφ.Εκεί βρίσκεται η άκρη του νήματος για την σωστή κατανόηση του παραπάνω κειμένου.Ειρήνη σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγγνώμη που επιμένω .Τα λόγια αυτά δεν ξέρω αν πράγματι είναι θεόπνευστα .Αν διάβαζες τον τίτλο του βιβλίου θα καταλάβαινες ότι πρόκειται περί στοχασμών. Αν βέβαια θεωρείς θεόπνευστα και τα βιβλία του Ντοστογιέφσκι ,τότε νομίζω ότι χρειάζεται λίγο να προβληματιστείς για το τι είναι Θεόπνευστο και τι όχι ,συμφώνα με την ορθόδοξη παράδοση.
    Υπάρχουν σπουδαίοι Άγιοι όπως ο Ιερός Αυγουστίνος που παρόλα αυτά ,πολλά από όσα είπε δεν έγινα αποδεκτά από την Εκκλησία και απερρίφθησαν.
    Τώρα όσο αφορά την ανισότητα που λέει ότι είναι η βάση του δικαίου και υποκινητής της αγάπης ,μου φαίνετε τόσο παράξενο .Δηλαδή θα πρέπει η κάθε μορφή ανισότητας να με κάνει δίκαιο, και να μου ξυπνήσει την αγάπη για τον πλησίον και να ξεκινήσω οποιαδήποτε μορφή ελεημοσύνης (έμπρακτη αγάπη)?
    Από την άλλη ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος λέει, Η ελεημοσύνη (έμπρακτη αγάπη ) και η δικαιοκρισία όταν βρίσκονται μαζί στη μια και ίδια ψυχή, μοιάζουν σαν έναν άνθρωπο, ο οποίος προσκυνά τον Θεό και τα είδωλα στον ένα και ίδιο ναό. Αυτά προς το παρόν.
    Βγάλε εσύ συμπέρασμα.
    Τώρα για Μπερντιάγιεφ και αναλύσεις ,δεν είναι του επιπέδου μου, και πολύ πιθανόν να κάψω πολλά εγκεφαλικά κύτταρα. Αυτά είναι για τους καθηγηταδες.
    Ένα ακόμα που αφορά το ζόρι. Άνετα κανείς δεν πήγε στο παράδεισο. Εγώ ζορίζομαι και θεός με ελεεί ,και αν χρειαστεί θα με κοντύνει θα με ψηλώσει μέχρι να με σώσει και μένα. Η ελευθερία έγκειται στην επιλογή μου να επιλέξω αν θέλω να είμαι με τον Θεό ή όχι.
    Ειρήνη και σε σένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς έζησε πάνω στο πετσί του τον Κομμουνισμό και προσπαθεί να μας προφυλάξει από μια καλοστημένη παγίδα του αθεϊσμού.Μην έχεις κακό λογισμό για τον Άγιο.Ξέρει πολύ καλά τι λέει.Δεν θα επανέρθω.Να είσαι πάντα ευλογημένος.Η Παναγιά μαζί μας!Λάμπρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν έχω κακό λογισμό για τον Άγιο. Μια μου λες για αναλύσεις ,μια για κουμμουνισμό ,μια για Ντοστογέφσκυ, μια για Μπερντιάγιεφ και αναλύσεις, θα μας τρελάνεις. Αν εσύ θέλεις να βλέπεις το πολίτικο περιεχόμενο του κειμένου ,πολύ καλά .Το πνευματικό περιεχόμενο όμως, το θεωρώ αστοχία και μέχρι τώρα δεν είπες κάτι το πνευματικό για να εννοήσω καλυτέρα το κείμενο.
    Ο Άγιος δεν άγιασε επειδή έζησε τον κουμμουνισμό, ούτε οι δικοί μας τότε νέοι άγιασαν γιατί έζησαν το φασισμό ,την χούντα , τους ξυλοδαρμούς της φυλακίσεις ,τις ρουφιανιες . .
    Είναι κρίμα να σπαταλάμε τις διδαχές των Αγίων και τα λόγια πνευματικών ανθρώπων ,για πολιτικούς σκοπούς. Είναι κρίμα οι δικοί μας να φορανε τα κομποσκοίνια και τους σταυρους, να τρέχουν στα μοναστήρια για να κερδίσουν ψήφους. Ποιο επικίνδυνο για μας είναι αυτοί, παρά οι Άθεοι στην Ελλάδα του 2014 .
    Τέλος πάντων το κείμενο το θεωρώ άστοχο και επειδή το θέμα το πήγες αλλού καλά κάνεις και δεν επανέρχεσαι. Σοφά πράττεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ολοι το ιδιοι,ισοι και ομοιοι ειμαστε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή