Δεν υπάρχει άνθρωπος πού νά μην του δίνουν χαρά οι ευχές των άλλων. Πού νά μην τις περιμένει και νά μην τις αποδέχεται ευχαρίστως. Τήν ήμερα τής ονομαστικής εορτής μας ή σε κάποια άλλη σημαντική γιά τη ζωή μας επέτειο. Τήν ήμερα τής ορκωμοσίας και λήψεως του πτυχίου μας. Τήν ήμερα τής κατατάξεως μας στο στρατό ή τής άποστρατεύσεώς μας γιά τούς άνδρες. Τήν ήμερα των αρραβώνων μας και του γάμου μας. Πόσες και πόσες αφορμές και σταθμοί στη ζωή μας δεν γίνονται αφορμή νά μάς ευχηθούν οι δικοί μας άνθρωποι και νά γεμίσουμε έτσι από χαρά.
Μέσα στα τόσα πρόσωπα ωστόσο πού μάς εύχονται, συγγενικά και μη, φιλικά, συναδελφικά και άλλα, υπάρχουν και κάποια πού οι ευχές τους έχουν άλλη βαρύτητα γιά εμάς. 'Η ευχή του πατέρα και τής μάνας! Ή ευχή του παππού και τής γιαγιάς μας! Βγαλμένες με περισσή αγάπη, προσδοκία και ελπίδα. Θα 'λεγε κανείς ότι δεν υπάρχουν ανώτερες και ειλικρινέστερες ευχές απ’ αυτές. Γι' αυτό και ο λαός μας διέσωσε τα παροιμιώδη λόγια: «Ευχή γονιού αγόραζε και στο βουνό περπατά».
Και πιο πάνω κι από τις ευχές των γονέων μας είναι οι ευχές των ιερέων. Των πνευματικών μας πατέρων. Γιατί οι ιερείς έχουν τη Χάρη του Θεού πάνω τους. Έχουν τήν ειδική Χάρη τής ίερωσύνης, τήν όποια μεταδίδουν. Και οι ευχές τους έχουν ξεχωριστή δύναμη και χάρη. Γι' αυτό και πολλοί πιστοί ιδιαίτερα έκζητούν τις ευχές και προσευχές των ιερέων σε ό,τι κάνουν στη ζωή τους.
Παλαιότερα πού ο λαός μας ήταν πιο κοντά στη ζωή τής Εκκλησίας και γνώριζε εμπειρικά και δια τής πίστεως του πόση δύναμη και χάρη έχουν οι ιερείς μας, μόλις έβλεπε ιερέα, έσπευδε νά τού φιλήσει τό χέρι και νά πάρει τήν ευχή του και θεωρούσε ιδιαίτερη ευλογία αυτό τό συναπάντημα. Σήμερα δυστυχώς, πού ξεμακρύναμε αρκετά από τις άγιες παραδόσεις μας, αφήνουμε ανεκμετάλλευτες τέτοιες σημαντικές ευκαιρίες.
Και ο ιερέας συνήθως εύχεται: «Ό Θεός νά σε ευλογεί, παιδί μου!». «Νά 'σαι καλά». Όμως στην τυποποιημένη ζωή μας όλα έγιναν απλός τύπος και συνήθεια χωρίς βάθος. Και ο σύγχρονος άνθρωπος δεν πιστεύει πλέον στη δύναμη και τη χάρη των ευχών. Κατήντησαν όλα κοινωνικές συμβατικότητες. Πιστεύουμε στη δύναμη τού χρήματος, στις γνωριμίες μας με ισχυρούς ανθρώπους πού όποτε χρειασθεί μπορούν νά μάς βοηθήσουν. Οι ευχές φαντάζουν ανίσχυρες- τα άλλα είναι πιο απτά και υπολογίσιμα στη χωρίς πίστη ζωή μας. Κι όμως διαβάζοντας κανείς τούς βίους των αγίων νεομαρτύρων βλέπει με πόση δίψα ψυχής και λαχτάρα ζητούσαν τις ευχές των ιερέων λίγο πριν από τό μαρτύριο και έπαιρναν δύναμη, κουράγιο και χάρη γιά ν' αντέξουν.
Όμως δεν φτάνει μόνο ή ευχή του ιερέως και του Πνευματικού μας στον πνευματικό μας αγώνα. Ούτε αυτή λειτουργεί μαγικά, θα λέγαμε. Χρειάζεται και ή δική μας συνεργεία. Νά μην αφήνουμε ανεκμετάλλευτες τις ευχές των πνευματικών μας πατέρων. Γιατί ποιό τό όφελος νά ζητάμε και νά παίρνουμε τήν ευχή των ιερέων, όταν ζούμε ηθελημένα αντίθετα στο θέλημα του Θεού;
Πώς αυτή θα μάς βοηθήσει, όταν π.χ. ή μνησικακία υπάρχει έντονα μέσα μας; Πώς θα μάς χαριτώσει, όταν δεν συνοδεύεται και δεν συμμαχεί και με τη δική μας προσευχή;
Πώς είναι δυνατόν ή σπίθα αυτή τής ιερατικής ευλογίας νά μη σβήσει από τα κύματα τής επιπόλαιης και απερίσκεπτης ζωής μας;
Πώς αυτή θα μάς βοηθήσει, όταν π.χ. ή μνησικακία υπάρχει έντονα μέσα μας; Πώς θα μάς χαριτώσει, όταν δεν συνοδεύεται και δεν συμμαχεί και με τη δική μας προσευχή;
Πώς είναι δυνατόν ή σπίθα αυτή τής ιερατικής ευλογίας νά μη σβήσει από τα κύματα τής επιπόλαιης και απερίσκεπτης ζωής μας;
Ό άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο άγιος πού με τις διδαχές του αφύπνισε τό σκλαβωμένο Γένος μας, πριν εγκαταλείψει τήν ησυχία και τήν άσκηση τού Άγιου Όρους χάριν του κηρύγματος, ζήτησε και αυτός και πήρε τήν ευχή του Πατριάρχου. Αυτός λοιπόν ο άγιος στις Διδαχές του συμβούλευε τούς πιστούς Χριστιανούς, αν δουν στο δρόμο τους έναν ιερέα και έναν άγγελο, νά προσκυνήσουν πρώτα τόν ιερέα και κατόπιν τόν άγγελο, γιατί ο ιερέας έχει μεγαλύτερη χάρη.
Ας μην καταφρονούμε λοιπόν αυτή τη χάρη του ιερέως. Και κάθε φορά πού συναντάμε κάποιο κληρικό, σεβαστικά νά ζητάμε τήν ευχή του και νά ασπαζόμαστε τό χέρι του. Τό χέρι πού πιάνει μπροστά στην Αγία Τράπεζα τόν ίδιο τόν Χριστό. Πού μερίζει τό πανάχραντο Σώμα του. Και νά είμαστε βέβαιοι ότι ή ευχή του έχει δύναμη, χάρη και ευλογία κι έρχεται σαν απαλό αεράκι νά φουσκώσει τα πανιά του σκάφους τής ζωής μας, γιά νά συνεχίσει τό ταξίδι του στον ωκεανό του κόσμου.
Λέγει ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:
«... H ψυχή του ιερέως καθόλου δε διαφέρει από πλοίο, που το δέρνει η τρικυμία. Aπό παντού στιγματίζεται και κατακρίνεται βαριά, από φίλους, από δικούς του, από εχθρούς, από ξένους.
«... H ψυχή του ιερέως καθόλου δε διαφέρει από πλοίο, που το δέρνει η τρικυμία. Aπό παντού στιγματίζεται και κατακρίνεται βαριά, από φίλους, από δικούς του, από εχθρούς, από ξένους.
Tίποτε άλλο δεν παροργίζει τόσο το Θεό, όσο οι ανάξιοι ιερείς.
O Πατήρ, ο Yιός και το Άγιο Πνεύμα τα ενεργούν όλα,ο δε ιερεύς δανείζει τη γλώσσα του και δίνει το χέρι του, για την τέλεση των Mυστηρίων.
Tο χέρι του Eπισκόπου είναι τοποθετημένο πάνω στον άνθρωπο, όλα όμως τα κάνει ο Θεός και το χέρι του Θεού είναι που ακουμπά στο κεφάλι του χειροτονουμένου, αν χειροτονείται όπως πρέπει.
Kαι διαμέσου αναξίων συνηθίζει να ενεργεί ο Θεός και διόλου δεν βλάπτεται η Xάρη των Mυστηρίων από τη ζωή του ιερέως.
Mη λοιπόν κατηγορήσεις την ιεροσύνη, όταν δεις ιερέα ανάξιο. Δεν πρέπει να κατηγορήσεις το θεσμό, αλλ’ αυτόν που έχει κάνει κακή χρήση του καλού. Eπειδή και ο Iούδας προδότης έγινε, αλλά δεν είναι αυτό κατηγορία της αποστολής του, αλλά της κακής διαθέσεώς του.
Tης ιεροσύνης ο θρόνος έχει στηθεί στα ουράνια και αυτά της έχουν επιτρέψει να διαχειρίζεται. Ποιος τα λέει αυτά; O ίδιος ο ουράνιος Bασιλιάς. Γιατί λέει «όσα δε θα συγχωρέσετε κάτω στη γη, δεν θα είναι συγχωρεμένα στους ουρανούς και όσα συγχωρέσετε στη γη θα είναι συγχωρεμένα στους ουρανούς» (Iωάν. 20, 22-23).
Ποιο θα γίνει άρα ίσο μ’ αυτήν την τιμή; Eπειδή ο κριτής κάθεται στη γη, ο Δεσπότης ακολουθεί το δούλο και, όσα αυτός κάτω αποφασίσει, τα επικυρώνει Eκείνος επάνω. Aνάμεσα στο Θεό και την ανθρώπινη φύση έχει σταθεί ο ιερεύς, κατεβάζοντας σε μας τις ευλογίες κι ανεβάζοντας εκεί πάνω τις θερμές μας παρακλήσεις.
Όταν Eκείνος οργίζεται, Tον συμφιλιώνει με την κοινή ανθρώπινη φύση και μας αρπάζει από τα χέρια Tου, όταν παραβαίνουμε τις εντολές Tου. Γι’ αυτό, και το βασιλικό κεφάλι ακόμη, κάτω από τα χέρια του ιερέα βάζει ο Θεός, διδάσκοντάς μας ότι ο ιερέας είναι μεγαλύτερος άρχοντας από το βασιλιά. "
Ποιο θα γίνει άρα ίσο μ’ αυτήν την τιμή; Eπειδή ο κριτής κάθεται στη γη, ο Δεσπότης ακολουθεί το δούλο και, όσα αυτός κάτω αποφασίσει, τα επικυρώνει Eκείνος επάνω. Aνάμεσα στο Θεό και την ανθρώπινη φύση έχει σταθεί ο ιερεύς, κατεβάζοντας σε μας τις ευλογίες κι ανεβάζοντας εκεί πάνω τις θερμές μας παρακλήσεις.
Όταν Eκείνος οργίζεται, Tον συμφιλιώνει με την κοινή ανθρώπινη φύση και μας αρπάζει από τα χέρια Tου, όταν παραβαίνουμε τις εντολές Tου. Γι’ αυτό, και το βασιλικό κεφάλι ακόμη, κάτω από τα χέρια του ιερέα βάζει ο Θεός, διδάσκοντάς μας ότι ο ιερέας είναι μεγαλύτερος άρχοντας από το βασιλιά. "
Ίσως ξεπερνάω κάποια όρια με αυτό το σχόλιο: Όταν τα κομμουνιστικά καθεστώτα κατέρρεαν το ένα μετά το άλλο, ο Χ. Φλωράκης (αν θυμάμαι καλά) δήλωσε: «Τώρα δικαιώνεται ο κομμουνισμός διότι κανένας από αυτούς δεν τον εφάρμοσε σωστά.» Είχε δίκιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί κανένας δεν λέει το ίδιο και για τους ανάξιους ιερείς(και γενικά Χριστιανούς); Ότι δηλαδή, αυτοί απλά δεν εφαρμόζουν αυτά που λέει ο Χριστός. Με αφορμή το κάθε ανάξιο ιερέα ή Χριστιανό, κατηγορούν όλη την ιεροσύνη, όλον τον Χριστιανισμό, όλη την Εκκλησία, τον Χριστό και την Παναγία.
Ο Φλωράκης λοιπόν που γνωρίζει πως να εφαρμοστεί σωστά ο κομμουνισμός τι έκανε.Σφαγές!!!!Ως καπετάν -Γιώτης!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεταξύ 1954 που επέστρεψε παράνομα από το Παραπέτασμα και το 1966 καταδικάστηκε 20 φορές σε ισόβια από 14 Κακουργιοδικεία και 1 Εφετείο, αλλά δεν τιμωρήθηκε ΗΘΙΚΑ (!) για τα εγκλήματα εναντίον της ανθρωπότητας που έκαναν οι αντάρτες του.
Αντίθετα, έγινε αρχηγός του ΚΚΕ, φίλος πρωθυπουργών καί προέδρων, και τιμηθείς από το κράτος στον θάνατό του. Η «εξορία» του στη Λέρο από τη δικτατορία δεν μετρά ως τιμωρία, ούτε τα 12 χρόνια στις φυλακές και τα δικαστήρια μεταξύ 1954 και 1966.
Αυτή η έλλειψη απονομής δικαίου σε θύτες και θύματα, για εγκλήματα σαν αυτά που έγιναν στο Καρπενήσι, δημιούργησε Ιστορικό κενό το οποίον κάλυψαν οι θύτες και οι απολογητές τους με ψευδολογίες και ανδραγαθήματα στη θέση των εγκλημάτων!
Συμφωνώ απόλυτα. Συγνώμη αν δεν έγινα κατανοητός. Ποτέ δεν υποστήριξα τον Φλωράκη και την παράταξή του. Απλά τον έφερα ως παράδειγμα για το πως αντιμετωπίζουν κάποιοι τα παρατράγουδα από τους ανθρώπους που είναι στην Εκκλησία και πως τα αντιμετωπίζουν από άλλους (κυρίως εχθρούς της Εκκλησίας)
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως γίνει πιο κατανοητός ο τρόπος σκέψης μου, από το επόμενο κειμενάκι:
ΚΕΙΜΕΝΟ 183
ΑΖΤΕΚΟΙ – ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ.
«Είναι δύσκολο να καταλάβουμε για την ανθρώπινη θυσία. Για το πώς γινόταν και γιατί ήταν αποδεκτή. Για εμάς η ανθρώπινη θυσία είναι εντελώς μη αποδεκτή.»
Αυτό είπε κάποιος δυτικός επιστήμονας σε ένα ντοκιμαντέρ για τους Αζτέκους. Πόση κατανόηση και λεπτότητα! Άραγε όλοι αυτοί, τους οποίους φωτογραφίζει το κείμενο, αντιμετωπίζουν έτσι και την Ορθοδοξία, σε ότι δεν καταλαβαίνουν;