Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019

Ο Χριστός Ένθρονος, αρχές 7ου αιώνα

Αποτέλεσμα εικόνας για όπου ο Χριστός έχει θρόνο ένα ουράνιο τόξο

 Ο Χριστός Ένθρονος, αρχές 7ου αιώνα

Περιγραφή:
 Προσκυνητές από άλλα μέρη άρχισαν από νωρίς να αφιερώνουν εικόνες στο Σινά. 

Μία εγκαυστική εικόνα του πρώιμου 7ου αι. εικονίζει ένα άλλο διαφορετικό εικονογραφικό τύπο του Χριστού. Ένθρoνoς ο Χριστός επάνω σ’ ένα ζωηρά χρωματισμένο ουράνιο τόξο, αναπαύοντας τα πόδια Του στη γη, σύμφωνα με τον Ησαΐα (66,1,ο ουρανός μου θρόνος και η γη υποπόδιο των ποδών μου), περιβάλλεται από μία δόξα υποβασταζόμενη από τα τέσσερα χερουβείμ του προφήτη Ιεζεκιήλ (10, 12), από τα οποία μόνον το ένα, επάνω αριστερά, έχει σωθεί. 
 Κατά την επιγραφή ο Χριστός εικονίζεται ως , Ε(μμ)ανουήλ, δηλαδή ως ο ένσαρκος Λόγος του Θεού. Στην Παλαιοχριστιανική και Βυζαντινή τέχνη, όμως, αυτός ο εικονογραφικός τύπος του Χριστού έχει τη μορφή όμορφου νέου, χωρίς γένια, που μοιάζει με αρχαίο ήρωα.
  Η αλλαγή στην εικόνα εκφράζει πλούσιες δογματικές ιδέες. Στην ουσία, ή εικόνα παρουσιάζει τρείς εκφάνσεις του Χριστού. 
Η λευκή κόμη αναφέρεται στον Παλαιό των Ημερών, η στάση στον Χριστό
Παντοκράτορα και η προσωνυμία στην αιώνια νεότητα του Κυρίου, στον ένσαρκο Λόγο. Το ομοούσιο του Πατρός και του Υιού νοείται.
 Η δόξα, που βαστάζεται από τα χερουβείμ, συνδέεται με τα οράματα του Ησαΐα και του Ιεζεκιήλ, που συνέθεσαν το θέμα της Δόξας του Κυρίου.
  Ένα αποκαλυπτικό θέμα, αναφερόμενο στη Θεία Ευχαριστία, το θέμα του «Χριστού εν δόξα», έγινε μέρος των εικονογραφικών προγραμμάτων της Χριστιανικής τέχνης, και εικονίστηκε στα Ιερά των παλαιοχριστιανικών εκκλησιών. Στα εικονογραφημένα Ευαγγέλια οι τρείς αυτοί εικονογραφικοί τύποι του Χριστού εικονίζονται ξεχωριστά. Το σώμα είναι επιβλητικό, οι πτυχές βαθιές και πλατιές. Πιθανώς η εικόνα να ζωγραφίστηκε στην Αίγυπτο. Κάποιος άγνωστος, ευσεβής προσκυνητής την αφιέρωσε στο Σινά, σύμφωνα με μία μεγαλογράμματη επιγραφή στο πλαίσιο της εικόνας: υπέρ σωτηρίας καί αφέσεως των αμαρτιών (του) δούλου σου φιλοχρίστου... (το όνομα έχει χαθεί).

Υλικό: Εγκαυστική τεχνική σε σκαφωτό ξύλο
Διαστάσεις: 76 × 53,5 εκ.
Δημιουργός: Άγνωστος
Προέλευση: Σινά, Μονή Αγίας Αικατερίνης

Πηγή: Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές Εικόνες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.
Σινά, Οι Θησαυροί της Ι. Μονής Αγίας Αικατερίνης, (γεν. εποπτεία Κων/νος Μανάφης),Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1990.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου