Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020

Γιατί τόσο μίσος,αλήθεια;


  Έφτανε μία ασθένεια που εξελίχθηκε σε πανδημία και η οποία έδειξε πόσο ανίσχυρος είναι ο άνθρωπος είτε απέναντι στα επιτεύγματά του είτε απέναντι στον κόσμο τον οποίο ο ίδιος εξέλιξε στον σημερινό βαθμό και πολιτισμό, αλλά δεν μπόρεσε να μην αφήσει τρύπες εισόδου του κακού σ’ αυτόν, για να εκφρασθεί μίσος απέραντο εναντίον της πίστης και των χριστιανών! 
 Ούτε λίγο ούτε πολύ οι χριστιανοί θα είμαστε υπαίτιοι για τον θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς συναζόμαστε στις εκκλησίες, κοινωνούμε, οι περισσότεροι είναι ηλικιωμένοι και, επομένως, ευπαθείς και θα μεταδώσουμε τον θανατηφόρο ιό στους συνανθρώπους μας. Οι ηλικιωμένοι κλείστηκαν στο σπίτι, οι οικογένειες έπαψαν να εκκλησιάζονται, οι ναοί τελικά έκλεισαν, αλλά πολλοί εξακολουθούν να κουνούν το δάχτυλο ως νέοι Νέρωνες και Διοκλητιανοί. 
Δημοσιογράφοι που αρθρογραφούν σε αθλητικές ιστοσελίδες ανέλαβαν εργολαβικά να ζητήσουν την δημόσια διαπόμπευση των επισκόπων και των κληρικών, σε παραληρήματα ρατσιστικού λόγου, για τον οποίο ουδείς θα τους ελέγξει. Πολιτικοί από βήματος Βουλής θεώρησαν τους χριστιανούς ως κτήτορες του ιού, ενώ διάφοροι επιστήμονες, χωρίς στοιχεία, αλλά με εικασίες και από ιδεολογικές τους θέσεις, καταδίκασαν τους χριστιανούς σε κοινωνικό θάνατο.

Γιατί τόσο μίσος, αλήθεια;

 Λόγος που δεν στηρίζεται σε λογική ακρίβεια, λόγος που μαρτυρεί φόβο θανάτου και ανασφάλεια, λόγος που εχθροποιεί όποιον βλέπει την ζωή διαφορετικά, λόγος που ξυπνά στερεότυπα τα οποία κοιμόντουσαν σε έναν πολιτισμό της φαινομενικής ανοχής στο διαφορετικό. 
 Όταν περάσει η κρίση, καλό θα ήταν να συγκεντρωθούν από τους εκκλησιαστικούς υπευθύνους, τα δημοσιεύματα και ο λόγος αυτός, διότι δείχνουν το κοινωνικό μαρτύριο το οποίο οι χριστιανοί περνούμε σήμερα. Ταυτόχρονα θα άξιζε να γίνει σύγκριση με τον χριστιανικό λόγο για την διαφορετικότητα που παρουσιάζει ως αυτονόητη η εποχή μας: η πίστη μας διδάσκει ότι προσπαθούμε ως χριστιανοί να καταλάβουμε τον συνάνθρωπό μας, να αποδεχτούμε την ελευθερία του, να βλέπουμε και την αμαρτία του, ωστόσο να μην τον αποπαίρνουμε, να μην τον καταδικάζουμε, να μην τον εξορίζουμε κοινωνικά.

 Η θλίψη όμως αυξάνεται, όταν βλέπουμε ένα υπόκωφο μίσος εναντίον της λαϊκής μας ευσέβειας, του τρόπου που οι πολλοί ζούνε την πίστη, από επιφανείς, κατά τα άλλα χριστιανούς, οι οποίοι, μέσα στην μόρφωσή τους και μέσα στην αγωνία τους να γίνουν αποδεκτοί από το σύστημα που κυριαρχεί, κουνούν κι αυτοί το δάχτυλο στον καθημερινό χριστιανό που πονά όταν του αμφισβητούν την θεία κοινωνία, όταν τον θεωρούν κινούμενη βόμβα μετάδοσης ασθένειας, οπισθοδρομικό, άσχετο με τη θεολογία. Ίσως αυτός ο πόνος να είναι μεγαλύτερος, διότι προέρχεται από τους οικιακούς.

 Παρηγοριά χρειαζόμαστε οι χριστιανοί. Κλεισμένοι στο ταμιείον μας, διαπιστώνουμε για μία ακόμη φορά την ανεπάρκεια της θεσμικής Εκκλησίας να έχει υλικό για δύσκολες μέρες που να αναφέρεται σε παιδιά και νέους, να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, να προτείνει από περιηγήσεις σε ναούς και στην ιστορία τους, μέχρι ταινίες με βίους αγίων ή αποσπάσματα από κείμενα πατερικά ή λόγους ανθρώπων που να μιλάνε σύγχρονα, που να μην περιορίζουν το ενδιαφέρον τους στην ηθική των ανθρώπων, που να δείχνουν τον Χριστό.

Κι όμως! Μέσα σ’ αυτό το κλίμα δεν θα χάσουμε την αισιοδοξία μας που πηγάζει από τον Χριστό, που είπε: «Αν ο κόσμος εμένα μίσησε και εσάς θα μισήσει»! Θα περιμένουμε να ξανασμίξουμε στις εκκλησιές μας, μετρώντας πληγές, αλλά όρθιοι!
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
Δημοσιεύθηκε στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»
στο φύλλο της Τρίτης 24 Μαρτίου 2020

11 σχόλια:

  1. Μακάρι να δώσει ο Μεγαλοδύναμος Θεός μας να ξανασμίξουμε σύντομα στις Εκκλησιές μας, όπως πριν λίγο καιρό. Με τους συζύγους και τα παιδιά μας που μας τα εμπιστεύθηκε να τους δώσουμε και να τους δίνουμε Ζωή και Την Πνοή Του. Ας παρακαλέσουμε τον Κύριο μας Ιησού Χριστό να κάνουμε Ανάσταση μαζί Του, Με Εκείνον. Χωρίς Εκείνον για ποιο Πάσχα και ποια Ανάσταση να συζητούμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγγνώμη, αλλά οι ιερείς της Ελλάδος πότε θα κάνουν την αυτοκριτική τους? Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να μην τους κρίνει ο κόσμος. Ο μακαριστός πατήρ Ιωάννης Ρωμανιδης έλεγε ότι η κάθαρση στην εκκλησία πρέπει πρώτα να ξεκινήσει από τους Αρχιερείς. Όχι άλλες δικαιολογίες πλέον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο π.Ιωάννης Ρωμανίδης έχει κάνει κάπου την αυτοκριτική του να διαβάσουμε και εμείς??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό δεν το γνωρίζω. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι άφησε μία μεγάλη θεολογική και ιστορική παρακαταθήκη, αλλά και πολλούς άξιους μαθητές και συνεχιστές. Μόνο ότι τα έβαλε με το κατεστημένο της Ζωής-Σωτήρα εκείνης της εποχής της παντοδυναμίας τους, προκειμένου να διορθώσει την εσφαλμένη-σχολαστική θεολογία που είχαν, νομίζω δείχνει το μέγεθος του ανδρός. Όποιος έχει διαβάσει το κορυφαίο θεολογικό έργο του Το προπατορικό αμάρτημα αλλά και το κορυφαίο ιστορικό έργο του Ρωμιοσύνη-Ρωμανία-Ρούμελη θα καταλάβει το ποιός ήτανε πραγματικά ο αείμνηστος π. Ρωμανιδης και δεν θα επηρεάζεται από τις κατηγορίες των χριστιανικών οργανώσεων εναντίον του. Τα λάθη που έκανε ως άνθρωπος-ιερέας είναι ελάχιστα μπροστά στο πολύ μεγάλο θεολογικό και ιστορικό έργο που άφησε.

      Διαγραφή
    2. Κάντε την εσεις και αφήστε τον π. Ιωάννη, πάτερ μου.

      Όλο υπακοή είστε...

      Διαγραφή
  4. απο τους σύγχρονους μας αγίους γέροντες η διαθήκη που μας άφησε κι αυτοκριτική συνάμα του Αγίου για μένα Γέροντος ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΖΕΡΒΑΚΟΥ είναι το απάγαυσμα της πνευματικής ζωής ενός αθλητού του Πνεύματος...και μια κληρονομιά ζωής για όλους εμάς των εσχάτων χρόνων....και δόξα τον Θεό οι Ιερείς μας την αυτοκριτική τους την κάνουν ενωπιον του Θεού κι όχι των ΜΜΕ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μέ ὅλο τό σεβασμό μου στό πρόσωπό σας καί τήν ἱερωσύνη σας π.Θεμιστοκλῆ, ἐπιτρέψτε μου σχολιάζοντας τά ἀνωτέρω, νά ἀναρωτηθῶ:
    Ἄραγε, ὑπῆρξε ποτέ ἐποχή πού ὁ ὀρθολογιστής ἄνθρωπος δέν ζύγισε καί δέν μέτρησε τήν Πίστη του μέ τή ζυγαριά τῆς πεπερασμένης λογικῆς του;
    Ἄραγε, ὑπῆρξε ποτέ ἐποχή πού ὁ γνήσιος μαθητής τοῦ Χριστοῦ, πού τηροῦσε τίς ἐντολές Του καί ζοῦσε ἐν μετανοία στή ζωή του προσδοκώντας τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, νά μήν λοιδορήθηκε, νά μήν εἰρωνεύτηκε, νά μήν βίωσε κοινωνικό ἀποκλεισμό, διασυρμό ἀκόμη καί μαρτύριο, ὄχι μόνο ἀπό τούς συνανθρώπους του ἀλλά πολλάκις καί ἀπό τούς οἰκείους του σύμφωνα μέ τήν πρόρρηση τοῦ Κυρίου μας:«καὶ ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοὶ αὐτοῦ» (Ματθ. ι΄36);
    Γιατί λοιπόν ἐξαπορεῖτε καί ἐξανίστασθε λέγοντας:«Γιατί τόσο μίσος, αλήθεια;».

    Ταπεινή μου ἄποψη, αὐτό πού βιώνουμε σήμερα ὅλοι μας, ὄχι τόσο μέ τήν πανδημία τοῦ φονικοῦ αὐτοῦ ἰοῦ (κορωνοϊοῦ) πού ἔχει σκορπίσει τόν τρόμο σέ ὅλον τόν πλανήτη, οὔτε μέ τό «μίσος εναντίον της λαϊκής μας ευσέβειας», ὅσο μέ τόν ἀποκλεισμό ἐκ τοῦ ἐκκλησιασμοῦ καί τήν στέρηση τῆς Θείας Μεταλήψεως τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων ἀπό τούς πιστούς, θεωρῶ πώς γίνεται κατά παραχώρηση τοῦ Φιλεύσπλαχνου Θεοῦ, πού μᾶς ἀγαπᾶ καί θέλει διά μέσου αὐτῆς τής δοκιμασίας νά ταπεινωθοῦμε καί νά ὀδηγηθοῦμε στή μόνη ὀδό πού θά μᾶς φέρει κοντά Του, τή Μετάνοια.
    Τήν μόνη ὀδό πού τήν εἴχαμε ξεχάσει ζώντας σέ μιά ἐποχή «δικαιωματισμοῦ» (ὅπως τήν χαρακτήρισαν πνευματικοί ἄνθρωποι πολύ εὔστοχα) καί πού ἀκόμη καί τώρα, ἐν μέσω κρίσης, κραδαίνουμε λόγο, πώς μᾶς στεροῦν τό δικαίωμά μας νά ἐκκλησιαστοῦμε καί νά Μεταλάβουμε.
    Ἀπό τότε πού ὁ ἐκκλησιασμός καί ἡ μετοχή στά Θεῖα Μυστήρια ἔγινε δικαίωμα, θαρρῶ πώς χάθηκε ἡ μόνη ὀδός γιά τήν σωτηρία μας, ἡ Μετάνοια.
    Ἡ Μετάνοια, πού θά μού ἐπιτρέψετε νά ἐπισημάνω, πώς λείπει καί ἀπό τό «υλικό για δύσκολες μέρες» πού προτείνετε.
    Ὅσο δέ γιά τούς ἀδελφούς μας πού ἐκστομίζουν λόγο πού «εχθροποιεί όποιον βλέπει την ζωή διαφορετικά» μέρες πού εἶναι (πλησιάζει τό Πάσχα), ἄς θυμηθοῦμε καί ἄς τούς ἀπευθύνουμε τά λόγια τοῦ Κυρίου μας:
    «πάτερ, ἄφες αὐτοῖς· οὐ γὰρ οἴδασι τί ποιοῦσι.» (Λουκ. κγ΄34)
    Μετά τοῦ προσήκοντος σεβασμοῦ, φιλῶ τήν χείρα σας καί σάς εὔχομαι Καλό Πάσχα καί Καλή Ἀνάσταση.
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ωραίο άρθρο.
    Γιατί το καρτέλ των ΜΜΕ αισθάνεται τόσο άνετα εξυβρίζοντας την Εκκλησία, ενώ το ίδιο δεν συμβαίνει με το Ισλάμ και τους ισραηλίτες; Το μεν Ισλάμ έχει τα γνωστά... επιχειρήματα, που εξασφαλίζουν την ανοχή, το δε Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο και άλλες παρεμφερείς οργανώσεις των Ισραηλιτών σε άλλες χώρες, έχουν μία ισχυρή οργάνωση με διασυνδέσεις, που εξασφαλίζει τον πλήρη σεβασμό στην θρησκευτική και εθνική ιδιοπροσωπεία τους, τουλάχιστον από τα ισχυρά και με επιρροή ΜΜΕ.
    Χρήσιμο είναι η διοικούσα Εκκλησία να συγκροτήσει άμεσα μία ισχυρή νομική υπηρεσία, με νομικούς περιωπής και αποκλειστικής απασχολήσεως και να φροντίσει για την αύξηση των διασυνδέσεών της στα διάφορα κέντρα αποφάσεων και επιρροής. Εάν συνεχίσει την τακτική της επίδειξης απαρασάλευτης εμπιστοσύνης στην εκάστοτε Κυβέρνηση, θα βρεθούμε σε δύσκολη θέση με νομοθετήματα που ίσως να προβλέπουν απίστευτα και αδιανόητα πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν και είναι άλλο και μεγάλο θέμα. Τι εννοείτε περί κριτικής του παπαΓιάννη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είπε ο σχολιαστης στο 2ο σχόλιο οι παπαδες να κανουν την αυτοκριτική τους και ότι ο π.Ρωμανίδης είπε η κάθαρση να ξεκινήσει από τους αρχιερείς.Συνεπώς ρωτάω εαν ο συγκεκριμένος έχει κάνει την αυτοκριτική του να μαθαίνουμε και εμείς οι κακομοίρηδες.Να απαντήσετε μόνο εαν έχετε κάτι συγκεκριμένο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπέρ των ημετέρων αμαρτημάτων και των του λαού αγνοηματων. Πιο συγκεκριμένο δεν γίνεται.

      Διαγραφή