Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022

Ο Μετάνθρωπος. Η ανάσταση νεκρών και η ψηφιακή αθανασία



  Τα δύο στάδια που αναπτύχθηκαν στην προηγούμενη ενότητα, σύμφωνα με τους περισσότερους μετανθρωπιστές, θα οδηγήσουν στον μετάνθρωπο. Φαίνεται από την ετυμολογία του όρου, τόσο στην Αγγλική, όσο και στην ελληνική μετάφρασή της, ότι ο μετα-άνθρωπος δεν θα είναι πλέον άνθρωπος, τουλάχιστον όχι με την έννοια που είναι σήμερα. Θα διακρίνεται σε δύο βασικά είδη. Τα ανθρωποειδή ρομπότ και τα ψηφιακά μυαλά.
  Τα ανθρωποειδή ρομπότ θα είναι εξ ολοκλήρου μηχανικές κατασκευές, οι λεγόμενες υπερφυείς μηχανές, οι οποίες θα λειτουργούν με υπερυπολογιστές τρομαχτικής ευφυΐας[1], ενώ τα ψηφιακά μυαλά θα είναι μεταφορτωμένοι εγκέφαλοι ανθρώπων χωρίς σώμα, τα οποία θα «φιλοξενούνται σε μία εικονική πραγματικότητα»[2].
 Με άλλα λόγια χάρη στην κρυογονική και την υαλοποίηση, οι άνθρωποι που έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στον Μετανθρωπισμό και δεν προλάβουν να δουν στη διάρκεια της ζωής τους την έλευση του μετανθρώπου, θα έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν τον εγκέφαλό τους με τη μέθοδο της υαλοποίησης ή πιο επιστημονικά της κρυογενικής διατήρησης με σταθεροποίηση μέσω αλδεΰδης[3].

  Το 2016 δημιουργήθηκε η εταιρεία Netcome, με στόχο να πραγματοποιήσει αυτό που έχει ήδη πετύχει μέχρι σήμερα σε κουνέλια και χοίρους. Την υαλοποίηση του ανθρώπινου εγκεφάλου με όλες του τις δομές και τα τρισεκατομμύρια των συνάψεών του ανέπαφες, ώστε να μεταφορτωθεί ακέραιος σε υπολογιστή ή σε cloud και να συνεχίσει να λειτουργεί ψηφιακά, ή ξεπαγώνοντάς και τοποθετώντας τον σε κάποιον άλλον ξενιστή[4]. 
Ιδιαίτερα τα ψηφιακά μυαλά, κρίνονται ως ιδιαιτέρως συμφέροντα, λόγω του χαμηλού κόστους αναπαραγωγής και συντήρησης. Θα μπορούν να ζουν στην εικονική πραγματικότητα, σε μία προσομοιωμένη δηλαδή με τον φυσικό μας κόσμο (ή με οποιονδήποτε άλλον κόσμο) κατάσταση[5]. Μάλιστα ο N. Bostrom θεωρεί ότι υπάρχει ισχυρή πιθανότητα να είμαστε όλοι μας εικονικές προσομοιώσεις των απογόνων μας[6].

 Τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Μετανθρωπισμός δεν έχει και μεγάλη σχέση με τον Ανθρωπισμό. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, πολλοί επιστήμονες που αντιδρούν στο όραμα του, αποκαλούν τους μετανθρωπιστές εξαφανιστές(extinctionists)[7].
 Η πρώτη και σπουδαία βασική διαφορά του Μετανθρωπισμού από τον Ανθρωπισμό είναι ότι πλέον ο άνθρωπος έχει πάψει να αποτελεί το κέντρο του σύμπαντος[8].Τα ίδια δικαιώματα που απολαμβάνει σήμερα ο άνθρωπος θα πρέπει να απολαμβάνουν και τα εξελιγμένα θηλαστικά, όπως οι πίθηκοι, τα δελφίνια και οι φάλαινες[9]. Ο άνθρωπος θεωρείται ένα συμπαντικό συστατικό, το οποίο μπορεί άνετα να συνυπάρξει και να εμπλακεί με άλλα συστατικά και να δημιουργήσει νέες μορφές ύπαρξης. Ζώα, φυτά, άνθρωποι ακόμα και μέταλλα θα μπορούν να αποτελέσουν ένα μείγμα, το οποίο θα συμβολίζει τη συμφιλίωση όλων των ειδών[10].

 Ένα δεύτερο βασικό χαρακτηριστικό είναι η μανιχαϊστική αντίληψη για την αξία του σώματος και της ανθρώπινης βιολογίας. Το σώμα είτε είναι αχρείαστο, όπως στην περίπτωση των ψηφιακών εγκεφάλων[11], είτε θα αντικατασταθεί από ένα τεχνητό, μη βιολογικό σώμα, όπως στην περίπτωση των ρομπότ[12].
 Και στις δύο περιπτώσεις, η ύπαρξη του βιολογικού σώματος κρίνεται προβληματική και ασύμφορη από κάθε άποψη, συμπεριλαμβανομένης και της οικονομικής[13]. Τα βιολογικά σώματα γερνούν και το κόστος διατροφής και υγειονομικής περίθαλψης θα είναι πολύ μεγαλύτερο από την τεχνική υποστήριξη των μηχανών[14]. 
Εξάλλου η αναπαραγωγή και η ανατροφή παιδιών με βιολογικά σώματα, καθώς και η εκπαίδευσή τους, θα κοστίζει πολύ περισσότερο από την αναπαραγωγή των ρομπότ ή των ψηφιακών οντοτήτων, στα οποία η εκπαίδευσή θα γίνεται απείρως γρηγορότερα[15].

  Στο σημείο αυτό όμως προκύπτει ένα πολύ βασικό ερώτημα. Μπορεί να υπάρξει ζωή σε μία μηχανική ή ψηφιακή οντότητα;
 Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα, η βιολογική υπόσταση συνδέεται άμεσα με την ύπαρξη του ανθρώπου και της συνείδησής του. Θα έχουν συνείδηση αυτές οι οντότητες; Θα αισθάνονται πραγματικά ή θα μιμούνται πως αισθάνονται; Μπορεί να υπάρξει συνείδηση χωρίς βιολογία; Για τους Μετανθρωπιστές η απάντηση είναι καταφατική. Οτιδήποτε μπορεί να έχει αισθήσεις ή αυτογνωσία, δικαιούται ηθικής υπόστασης[16]. Για τον Ν.Bostrom«δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος η δυνατότητα ύπαρξης της συνείδησης να μπορεί να υπάρξει μόνο σε ένα βιολογικό υπόστρωμα»[17].
 Σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί ο στόχος της γενικευμένης ΤΝ, η οποία να συμπεριλαμβάνει και τα συναισθήματα ή την αυτογνωσία, αλλά οι επιστήμονες αυτοί είναι σίγουροι ότι αυτό θα γίνει στο εγγύς μέλλον, με τη μεταφόρτωση του εγκεφάλου στους υπολογιστές. Φυσικά αυτό θα σημαίνει και κοσμογονικές αλλαγές όχι μόνο σε ηθικά αλλά και σε κοινωνικά πλαίσια. Ζητήματα νομικής και πολιτικής φύσεως, όπως τα δικαιώματα των ρομπότ ή των ψηφιακών μυαλών, κάτι που είχε προβλέψει με απίστευτη διαύγεια από το 1942, ο διάσημος Ρώσος συγγραφέας έργων επιστημονικής φαντασίας και καθηγητής βιοχημείας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης Isaak Asinov, θα αλλάξουν εντελώς τον νομικό σύστημα και τον πολιτισμό μας[18].

 Ποιό θα είναι όμως το μέλλον των υπερφυών ρομπότ και των ψηφιακών μυαλών; Κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι ψηφιακοί εγκέφαλοι θα ενωθούν σε έναν συλλογικό παγκόσμιο εγκέφαλο[19]. Είτε πάντως γίνει αυτή η ένωση είτε όχι, οι Μετανθρωπιστές θεωρούν ότι ο άνθρωπος κάποτε θα πετύχει τον αρχέγονο πόθο του να νικήσει τον θάνατο και να γευτεί την αθανασία. Από τα μαγικά ξόρκια και το αθάνατο νερό, μέχρι τις θρησκευτικές δοξασίες για τον κάτω κόσμο της αρχαιότητας και την επαναλαμβανόμενη ανακύκληση των υπάρξεων, ο Μετανθρωπισμός σήμερα υπόσχεται την ψηφιακή αιώνια ζωή.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ
Κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι ψηφιακοί εγκέφαλοι θα ενωθούν σε έναν συλλογικό παγκόσμιο εγκέφαλο


Παραπομπές:


[1]R. Kurzweil, «15 year anniversary of the book the Singularity Is Near»,στον διαδικτυ ακότόπο:
https://www.kurzweilai.net/essays-celebrating-15-year-anniversary-of-the-book-the-singularity-is-near, (ημερομηνία ανάκτησης: 11-1-2021).
[2]N. Bostrom&E. Yudkowski, «TheEthicsofArtificialIntelligence»,στον διαδικτυακό τόπο: https://www.nickbostrom.com(ημερομηνία ανάκτησης: 11-1-2021).
[3]Π. Παπακωνσταντίνου, Άνθρωποι και Ρομπότ, 280. [4]Όπ., 280.
[5] R. Kurzweil, «The Law of accelerating Returns». [6]Βλ. Ν. Bostrom, «Are you living in a computer simulation?» https://www.nickbostrom.com(ημερομηνία ανάκτησης: 11-1-2021).
[7]C. T. Rubin, «ArtificialIntelligenceandHumanNature», στον διαδικτυακό τόπο: https://www.thenewatlantis.com/publications/artificial-intelligence-and-human-nature (ημερομηνία ανάκτησης 11-1-2021).
[8]J. Hughes, «CitizenCyborg», στον διαδικτυ ακότόπο: http://www.changesurfer.com/Acad/DemocraticTranshumanism.htm (ημερομηνία ανάκτησης: 11-1-2021).
[9]Όπ. [10]A.Kroker, Exits to the posthuman future, 6.
[11]C. Shulman &Ν. Bostrom, «Sharing the World with Digital Minds», στονδιαδικτυακότόπο: https://www.nickbostrom.com/ (ημερομηνίαανάκτησης:11-1-2021).
[12]R. Kurzweil, «15 year anniversary of the book the Singularity Is Near»,στονδιαδικτυακότόπο:
https://www.kurzweilai.net/essays-celebrating-15-year-anniversary-of-the-book-the-singularity-is-near, (ημερομηνία ανάκτησης: 11-1-2021).
[13]C. Shulman &Ν. Bostrom, « Sharing the World with Digital Minds».
[14]Όπ. [15]Όπ. [16]N. Bostrom&E. Yudkowski, «TheEthicsofArtificialIntelligence».
[17]Ν. Bostrom, «Are you living in a computer simulation?» [18]Π. Α. Πέρρου, «Συναισθηματική Νοημοσύνη και Μηχανές»
[18]Π. Παπακωνσταντίνου, Άνθρωποι και Ρομπότ,279.
Ο Μετάνθρωπος. Η ανάσταση νεκρών και η ψηφιακή αθανασία | Πεμπτουσία (pemptousia.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου