Του π. Βαρνάβα Γιάγκου* - από την Ορθόδοξη Αλήθεια
Ο Χριστός δεν ήλθε για να κρίνει τον κόσμο, αλλά για να τον σώσει. Ο λόγος Του είναι αλήθεια και ζωή. Δεν μπορεί να υπάρξει αγάπη χωρίς αλήθεια. Κανείς όμως δεν δέχεται την αλήθεια και τη σωτηρία αναγκαστικά, με τη βία και την πίεση. Μόνο ελεύθερα κανείς αγαπά αληθινά και «αληθεύει» στην αγάπη του και σώζεται. Πηγή της αγάπης και της αλήθειας είναι ο Θεός. Οποιος σχετίζεται ελεύθερα μαζί Του γίνεται μέτοχος των δωρεών Του και «αληθεύει». Ολη η ύπαρξή του ανοίγεται σε κάθε άνθρωπο, ιδιαίτερα στον αναγκεμένο και πονεμένο, δίνοντας αγάπη από αυτή που του δίνει ο Θεός. Ο άνθρωπος του Θεού έχει αρχοντιά, δεν θίγει, δεν προσβάλλει κανέναν, αλλά η ζωή του και ο λόγος του
έχουν θεραπευτική δύναμη γι' αυτόν που θέλει. Δεν συγκρούεται, δεν οργίζεται, δεν κατακρίνει, ακόμη και όταν τίθενται θέματα ιερά και πνευματικά. Ξέρει πότε να σιωπά και πότε να ομιλεί και ό,τι κι αν κάνει, μεταδίδει φως και αλήθεια. Είναι ξεκάθαρος και αποκαλυπτικός.
έχουν θεραπευτική δύναμη γι' αυτόν που θέλει. Δεν συγκρούεται, δεν οργίζεται, δεν κατακρίνει, ακόμη και όταν τίθενται θέματα ιερά και πνευματικά. Ξέρει πότε να σιωπά και πότε να ομιλεί και ό,τι κι αν κάνει, μεταδίδει φως και αλήθεια. Είναι ξεκάθαρος και αποκαλυπτικός.
Αφορμή γι' αυτές τις σκέψεις δόθηκε από τη στάση του Αρχιεπισκόπου μας σχετικά με το θέμα της καύσης των νεκρών, ο οποίος ξεκαθάρισε την εκκλησιαστική θέση και οριοθέτησε τα πράγματα, προσθέτοντας ότι καθένας πρέπει να αναλάβει την υπαρξιακή ευθύνη του ως ελεύθερο πρόσωπο: τι επιλογή θα κάνει, κατά το ευαγγελικό «όστις βούλεται οπίσω μου ελθείν».
Υπάρχει έντονη αντιεκκλησιαστική τάση από αυτοπροσδιοριζόμενους ως
«διανοούμενοι», οι οποίοι, θέλοντας να αποδοκιμάσουν τις πνευματικές θέσεις της πίστης μας, βάζουν ταμπέλες και απαγορεύουν την ελευθερία της
γνώμης. Διαμορφώνεται ένα ψυχολογικό σχήμα κατά το οποίο ό,τι διαφορετικό τοονομάζουν «φοβικό», περιορίζοντας την ελευθερία του προσώπου.
Η διαφορετική πίστη δεν σημαίνει σύγκρουση και έχθρα. Αντιθέτως, ο πλέον φιλάνθρωπος και πατρικός λόγος είναι του Θεού. Δεν επιβάλλεται, αλλά είναι άδικο για τη θεραπεία του ανθρώπινου προσώπου να αποσιωπάται. Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ανθρώπους που φαίνονται «ανοιχτοί» και άνετοι το μόνο διαφορετικό που τους δυσκολεύει να αποδεχτούν είναι το εκκλησιαστικό, ίσως γιατί Εκκλησία σημαίνει κοινωνία, συμμετοχή, μοίρασμα, αποκάλυψη, φως, αλήθεια, σχέση, διακονία. Δέχονται με προθυμία τον μιναρέ, αλλά τρομάζουν με τον σταυρό. Φυσικά, ο σταυρός είναι ήθος, στάση και πράξη ζωής και τα σύμβολα έχουν βαθύ πνευματικό περιεχόμενο.
Γιατί ο ορθόδοξος που ομολογεί την πίστη του είναι φοβικός ή ο Επίσκοπος που ζητεί τον σταυρό στη Ροτόντα είναι ακραίος, ενώ ο «διανοούμενος» που υποτιμά
το σώμα καίγοντάς το ή αντιδρά στην τοποθέτηση του σταυρού είναι υψηλού πολιτιστικού επιπέδου;
Μήπως έχουμε και τους σταυροφοβικούς διανοουμένους; Μήπως η έπαρση του νου και η φαντασίωση της παντογνωσίας οδηγούν σε έναν ιδιότυπο ρατσισμό πνευματικού επιπέδου; Δεν λέγονται αυτά για να θίξουμε κανέναν άνθρωπο -δεν έχουμε, άλλωστε, το δικαίωμα, γιατί καθένας μας είναι εικόνα Θεού με αιώνια αξία-, αλλά για να ενεργοποιήσουμε την κοινή λογική ως το πρώτο βήμα ώστε υπεύθυνα να μπορέσουμε με καλό λογισμό και διάθεση να οδηγηθούμε στα πιο σημαντικά, που είναι η θέση μας ενώπιον του μυστηρίου της υπάρξεώς μας και του Θεού, ο οποίος είναι πέρα και πάνω από τα πράγματα και τους αριθμούς.
Υπάρχει έντονη αντιεκκλησιαστική τάση από αυτοπροσδιοριζόμενους ως
«διανοούμενοι», οι οποίοι, θέλοντας να αποδοκιμάσουν τις πνευματικές θέσεις της πίστης μας, βάζουν ταμπέλες και απαγορεύουν την ελευθερία της
γνώμης. Διαμορφώνεται ένα ψυχολογικό σχήμα κατά το οποίο ό,τι διαφορετικό τοονομάζουν «φοβικό», περιορίζοντας την ελευθερία του προσώπου.
Η διαφορετική πίστη δεν σημαίνει σύγκρουση και έχθρα. Αντιθέτως, ο πλέον φιλάνθρωπος και πατρικός λόγος είναι του Θεού. Δεν επιβάλλεται, αλλά είναι άδικο για τη θεραπεία του ανθρώπινου προσώπου να αποσιωπάται. Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ανθρώπους που φαίνονται «ανοιχτοί» και άνετοι το μόνο διαφορετικό που τους δυσκολεύει να αποδεχτούν είναι το εκκλησιαστικό, ίσως γιατί Εκκλησία σημαίνει κοινωνία, συμμετοχή, μοίρασμα, αποκάλυψη, φως, αλήθεια, σχέση, διακονία. Δέχονται με προθυμία τον μιναρέ, αλλά τρομάζουν με τον σταυρό. Φυσικά, ο σταυρός είναι ήθος, στάση και πράξη ζωής και τα σύμβολα έχουν βαθύ πνευματικό περιεχόμενο.
Γιατί ο ορθόδοξος που ομολογεί την πίστη του είναι φοβικός ή ο Επίσκοπος που ζητεί τον σταυρό στη Ροτόντα είναι ακραίος, ενώ ο «διανοούμενος» που υποτιμά
το σώμα καίγοντάς το ή αντιδρά στην τοποθέτηση του σταυρού είναι υψηλού πολιτιστικού επιπέδου;
Μήπως έχουμε και τους σταυροφοβικούς διανοουμένους; Μήπως η έπαρση του νου και η φαντασίωση της παντογνωσίας οδηγούν σε έναν ιδιότυπο ρατσισμό πνευματικού επιπέδου; Δεν λέγονται αυτά για να θίξουμε κανέναν άνθρωπο -δεν έχουμε, άλλωστε, το δικαίωμα, γιατί καθένας μας είναι εικόνα Θεού με αιώνια αξία-, αλλά για να ενεργοποιήσουμε την κοινή λογική ως το πρώτο βήμα ώστε υπεύθυνα να μπορέσουμε με καλό λογισμό και διάθεση να οδηγηθούμε στα πιο σημαντικά, που είναι η θέση μας ενώπιον του μυστηρίου της υπάρξεώς μας και του Θεού, ο οποίος είναι πέρα και πάνω από τα πράγματα και τους αριθμούς.
*Εφημέριος στον Ιερό Ναό Παναγίας Λαοδηγήτριας στη Θεσσαλονίκη
"Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ανθρώπους που φαίνονται «ανοιχτοί» και άνετοι το μόνο διαφορετικό που τους δυσκολεύει να αποδεχτούν είναι το εκκλησιαστικό"
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθόλου δεν μας εκπλήσσει.
Αν είχε όντως διανοούμενους αυτή η χώρα δεν θα ήταν σε τέτοια χάλια.
Αυτό που έχει είναι αντίχριστους και πρακτοράκια άλλων εθνών και θρησκειών που παριστάνουν τους διανοούμενους και τους εκσυγχρονιστές.
Αν περάσεις από Ελληνικό πανεπιστήμιο θα το δεις. Ούτε ένας σχεδόν δεν υπάρχει που να μην απεχθάνεται τον χριστιανισμό. Ακόμα και στις εκκλησιαστικές σχολές έχει αιρετικούς που οργώνουν. Αν τέτοιοι κατακλύζουν την εκπαίδευση, καταλαβαίνεις τι γίνεται και στην υπόλοιπη κοινωνία...
Όσο για τον "αρχιεπίσκοπο", καλό το :
"πρέπει να αναλάβει την υπαρξιακή ευθύνη του ως ελεύθερο πρόσωπο: τι επιλογή θα κάνει, κατά το ευαγγελικό «όστις βούλεται οπίσω μου ελθείν»."
...αλλά ο Χριστός δεν ήρθε για να αφήσει μια Εκκλησία όπου ο καθένας θα έκανε ότι ήθελε και όπως το ήθελε όντας ταυτόχρονα μέλος της Εκκλησίας. Αν ήταν έτσι, δε θα έπρεπε να υπάρχει Αρχιεπίσκοπος. Αυτό που θα έπρεπε να κάνει κάθε Επίσκοπος είναι να αφορίζει άτομα που δέχονται την καύση των νεκρών.
Δεν μιλάμε ούτε για πάθος εδώ, ούτε για ανθρώπινες αδυναμίες.
Εδώ έχουμε ξεκάθαρη εναντίωση στην Εκκλησιαστική παράδοση και άμεση απειλή προς την Εκκλησία την ίδια. Δεν βλάπτεται μόνο αυτός που επιλέγει να καεί αλλά και το υπόλοιπο σώμα της Εκκλησίας που δεν μπορεί να ανακηρύξει νέους Αγίους.