Ἕνας νέος δέθηκε καρδιακὰ ἀπὸ τὸν ἐρῶτα καὶ τὰ δεσμὰ μίας πόρνης. Ἀφοῦ ἐλέγχθηκε πολὺ γι' αὐτὸ ἀπὸ πολλούς, ἀπεφάσισε νὰ σπάση τὰ δεσμὰ τῆς ἁμαρτίας μὲ μία γενικὴ καὶ καθολικὴ ἐξομολόγησι ὅλων του τῶν ἁμαρτιῶν. Συγκεντρώνοντας λοιπὸν τὸ πλῆθος τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ τὶς ἔγραψε σὲ ἕνα χαρτί. Στὴν ἐξέτασι ὅμως τῶν ἁμαρτιῶν του, δὲν εἶχε καὶ τὸν ἀπαραίτητο πόνο καὶ τὴ συντριβὴ στὴν καρδιά του, ὅπως πρέπει νὰ κάνουν ἐκεῖνοι ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ ἐξομολογηθοῦν, ἀλλὰ τόσο πολὺ λίγο πόνο εἶχε, ποὺ πηγαίνοντας γιὰ νὰ ἐξομολογηθῆ, στὸ δρόμο πέρασε πάλι ἀπὸ τὴν πόρτα τοῦ σπιτιοῦ τῆς πόρνης ἐκείνης, καὶ ἀποφάσισε πάλι νὰ πέση στὴν ἁμαρτία καὶ νὰ προσθέση καὶ μία νέα, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι θὰ ἐξομολογηθῆ ὅλες τὶς ἁμαρτίες του.
Ἀλλὰ τί ἀκολούθησε; ὅπως βρισκόταν πάνω σ' ἐκεῖνο τὸν πονηρὸ λογισμό, ἔφθασε καὶ ἄλλος νέος συνεραστής, ὁ ὁποῖος βλέποντας τὸν ἐκεῖ, θύμωσε καὶ κτυπώντας τὸν μόνο μὲ μία πληγὴ τὸν σκότωσε. Παίρνοντας κατόπιν οἱ ἄνθρωποι τὸ λείψανό του γιὰ νὰ τὸ ἐνταφιάσουν, βρῆκαν πάνω του τὸ χαρτὶ στὸ ὁποῖο εἶχε γραμμένες τὶς ἁμαρτίες του γιὰ νὰ τὶς ἐξομολογηθῆ.
Τί ἐλεεινὸς θάνατος! Τί ἐλπίδες ψεύτικες! λογισμὸς πλανεμένος τοῦ δυστυχισμένου αὐτοῦ νέου!Πόσοι ἄνθρωποι μᾶλλον πόσοι χριστιανοὶ ξεκινοῦν νὰ ἐξομολογηθοῦν τὶς ἁμαρτίες τους καὶ πηγαίνουν στὸν Πνευματικό τους χωρὶς νὰ ἔχη γίνει προηγουμένως κάποια προετοιμασία; ἀλλὰ τὸ βασικώτερο, χωρὶς νὰ ὑπάρχη ἡ συναίσθησι ὅτι λυπήσαμε τὸν Θεὸ μὲ αὐτὰ ποὺ κάναμε; Καὶ ἀποτέλεσμα τῆς καταστάσεως αὐτῆς εἶναι πολλοὶ λεγόμενοι χριστιανοὶ ποὺ ἐνῶ συχνὰ ἐπισκέπτονται τὸν Πνευματικό τους καὶ ἐννοεῖται ἐξομολογοῦνται, βλέπει κάνεις νὰ φθάνουν στὰ διαζύγια ἡ καὶ νὰ ἀπομακρύνωνται ἐντελῶς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ποιὸς εἶναι ὁ λόγος;
Ἂν ἡ σωτηρία μᾶς ἐξαρτόταν μόνον ἀπὸ μία ἄτυπη ἐξομολόγησι χωρὶς συναίσθησι τοῦ τί γίνεται, τότε καὶ οἱ πιὸ ἀναίσχυντοι καὶ ἀδιάντροποι ἁμαρτωλοί, ποὺ καυχῶνται γιὰ τὶς ἁμαρτίες τους καὶ τὶς διήγουνται στὶς φιλικές τους συντροφιὲς σὰν κάποιο παιγνίδι, ἐκεῖνοι θὰ ἦταν προετοιμασμένοι γιὰ τὴν ἐξομολόγησι καλλίτερα ἀπὸ ὅλους. Γιατί αὐτοὶ χωρὶς ντροπὴ ἐξομολογοῦνται ὅλες τους τὶς ἁμαρτίες. ὁπότε ἡ ἐξομολόγησις θὰ ἦταν μία ὑπόθεσις ποὺ τελειώνει ὅλη στὸ στόμα, θὰ ἦταν περισσότερο ἕνα ξεφόρτωμα τῆς θελήσεως καὶ ὄχι τῆς καρδιᾶς. Ἀλλὰ δὲν εἶναι αὐτὴ ἡ ἀλήθεια. Διότι ἐξομολόγησις κανονικὰ εἶναι ἡ ἀπομάκρυνσις τοῦ ἁμαρτωλοῦ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ ἡ ἐπιστροφὴ του πάλι στὸν Θεό.
Ἡ ἐξομολόγησις πρέπει νὰ ἔχη πόνο
Γι' αὐτὸ ἂν καὶ αὐτὴ ἡ ἐξωτερικὴ φανέρωσις τῆς ἁμαρτίας μὲ τὸ στόμα εἶναι ὑποχρεωτική, γιὰ νὰ τὴν ἀκούση ὁ Πνευματικός, νὰ τὴν διόρθωση καὶ νὰ τὴν συγχωρήση, ὅμως δὲν εἶναι ἀρκετή, ἀλλὰ χρειάζεται ἀκόμη καὶ ἕνας ἐσωτερικὸς πόνος τῆς καρδιᾶς. ὁ πόνος αὐτὸς πρέπει νὰ ἔχη τὰ ἑξῆς χαρακτηριστικά: α) νὰ εἶναι δυνατός, β') νὰ εἶναι τέλειος γ') νὰ εἶναι ὑπερφυσικὸς καὶ δ) νὰ εἶναι παντοτινός.
Γι' αὐτὸ καὶ στὴν δική μας ἐξομολόγησι ἐὰν ἀπουσιάζη τὸ ἕνα ἀπὸ αὐτὰ χαρακτηριστικά του πόνου, ἡ ἐξομολόγησίς μας θὰ εἶναι σὰν τὴν ἐξομολόγησι τοῦ Ἰούδα. Γιατί καὶ ἡ μετάνοιά του ἦταν μὲ τὸ στόμα καὶ ὄχι μὲ τὴν καρδιά.
Ἐπειδὴ ὅμως αὐτὰ τὰ χαρακηριστικὰ τοῦ καρδιακοῦ πόνου εἶναι τόσο ἀπαραίτητα, ὅσο ἀπαραίτητο εἶναι τὸ νὰ δεχθοῦμε ἀπὸ τὸν Θεὸ τὴν συγχώρεσι τῶν ἁμαρτημάτων μας, γι' αὐτό, πρέπει ἐδῶ νὰ τὰ δοῦμε πιὸ ἀναλυτικά.