ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΕΞΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!

Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025

Νέος Άγιος της Εκκλησίας μας ο π.Δημήτριος Γκαγκαστάθης


Μετά βαθυτάτης συγκινήσεως, η Ιερά Μητρόπολις Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης ανακοινώνει ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά τη συνεδρίαση αυτής τη 11ην Μαρτίου 2025, απεδέχθη ομοφώνως την εισήγηση για την κατάταξη του μακαριστού πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Γκαγκαστάθη εις τας Αγιολογικάς Δέλτους της Εκκλησίας, και υπέβαλε σχετικό αίτημα προς την Α.Θ. Παναγιότητα, τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο.

Στο ἐπίσημο συνοδικὸ ἔγγραφο ἀναφέρεται:

«Ὑποβληθέντος αἰτήματος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Τρίκκης, Γαρδικίου καὶ Πύλης κ. Χρυσοστόμου… ἀπεφασίσθη ἡ ἀναγραφή εἰς τὰς Ἀγιολογικὰς Δέλτους τῆς Ἐκκλησίας τοῦ ἱερέως Δημητρίου Γκαγκαστάθη, ἄνθρωπος πανθομολογουμένως τῆς ἁγιότητος καὶ τοῦ ὀρθοδόξου βίου, ὑπὸ τοῦ χριστεπωνύμου πληρώματος…»

Καθωρίσθη δὲ ὡς ἡμέρα μνήμης του ἡ 29η Ἰανουαρίου, ἡμέρα τῆς κοιμήσεώς του.

Ὁ παπα-Δημήτρης, ὡς ἠγάπα καὶ ἀπεκάλει αὐτὸν ὁ λαὸς, ὑπῆρξε ἱερεὺς τῆς προσευχῆς, τῆς ταπεινώσεως καὶ τῆς ἀδιάλειπτου διακονίας.

Ἡ φήμη τῆς ἀγιότητός του παραμένει ζωντανή, καὶ πλήθος πιστῶν συνεχίζει νὰ καταφεύγει στὶς προσευχὲς του.

Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολις Τρίκκης, Γαρδικίου καὶ Πύλης, μετὰ προσευχῆς καὶ εὐλαβείας, ἀναμένει τὴν ἀπόφασιν τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας, διὰ τῆς Α.Θ. Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, διὰ τὴν ἐπίσημον καταγραφὴν τοῦ μακαριστοῦ ἱερέως μεταξὺ τῶν Ἁγίων.

Μετὰ βαθυτάτης συγκινήσεως
+ Ὁ Τρίκκης, Γαρδικίου καὶ Πύλης Χρυσόστομος


Ποιός ήταν ο Γέροντας Δημήτριος Γκαγκαστάθης

Γεννήθηκε στις αρχές του αιώνος μας, και συγκεκριμένα γεννήθηκε το 1902 στο χωριό Πλάτανος, όπου αργότερα, επί 42 συναπτά έτη, εχρημάτισε ο καλός ποιμήν των λογικών προβάτων.

Πολλοί δεν θέλουν να σωθούν ή θέλουν να σωθούν με τον δικό τους τρόπο...(Διδακτική ιστορία)


Κάποτε ο Θεός έστειλε έναν άγγελο σε έναν ασκητή για να του δείξει, ότι πολλοί δεν θέλουν να σωθούν ή θέλουν να σωθούν με τον δικό τους τρόπο...
Λέει λοιπόν ο άγγελος στον ασκητή:
- Έλα κοντά μου, για να σου δείξω τα παράξενα του κόσμου.

Τον πήρε μαζί του και εκεί που προχωρούσαν, συναντούνε κάποιον που είχε κόψει ξύλα στο δάσος και προσπαθούσε να τα φορτωθεί στην πλάτη του. Τα έδεσε στην πλάτη του και επιχείρησε να σηκωθεί. Ήταν όμως βαριά και δεν μπόρεσε να σηκωθεί. Τα άφησε κάτω και πήγε να κόψει και άλλα ξύλα. Τα συνέλεξε και τα έφερε μαζί με τα άλλα και τα σήκωσε.
Μα πως να τα σηκώσει, αφού δεν μπορούσε να σηκώσει τα πρώτα;

Προχώρησαν λίγο πιο κάτω και συνάντησαν έναν άλλον, που προσπαθούσε να αντλήσει νερό από ένα πηγάδι. Αλλά δεν μπορούσε να βγάλει νερό, γιατί ο κουβάς ήταν τρύπιος και έτσι ματαιοπονούσε.

Προχώρησαν πιο κάτω και εκεί συνάντησαν μια Εκκλησία, που δεν είχε ψηλή πόρτα και να ένας καβαλάρης, πάνω σε ένα άλογο, θέλησε να μπει με το άλογο μέσα στην Εκκλησία, χωρίς να κατέβει από το άλογο. Και επειδή ήταν χαμηλή η πόρτα της Εκκλησίας, δεν μπόρεσε να μπει.

- Τί θέλεις να με διδάξεις με αυτά; ρώτησε ο ασκητής τον άγγελο.

9η ΙΟΥΛΙΟΥ 1821 "Ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός πριν τον απαγχονισμό του."


Με αυτή την ελαιογραφία σε ξύλο που τώρα βρίσκεται στην Πινακοθήκη του Πολιτιστικού Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ , ο Μιχαήλ Κκάσιαλος, ο ναΐφ ζωγράφος μας από την κατεχόμενη Άσσια, ο " Θεόφιλος της Κύπρου", κατέθεσε τον δικό του εικαστικό οβολό στην ευρωπαϊκή δημιουργία που αφορά την Επανάσταση του 1821.

Το σχοινί πάνω στο οποίο οι κατακτητές θα δολοφονήσουν τον Αρχιεπίσκοπο Κυπριανό, κρέμεται από μια συκαμιά. 

Ο φλογερός Πίσκοπος, με βλέμμα ατάραχο, στέκεται μπροστά στον βλοσυρό τούρκο που έχει στην κατοχή του τις επαναστατικές προκηρύξεις πάνω στις οποίες διακρίνονται οι λέξεις " ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ" και "ΑΠΟΣΤΟΛΗ".

Μια κολώνα ιωνικού ρυθμού, πάνω στην οποία αναγράφεται η χρονολογία "1821", διακρίνεται στα αριστερά του έργου και τεκμηριώνει ακριβώς τί ήταν εκείνο που οδήγησε κάθε Έλληνα σε κάθε ελληνική θυσία στο βωμό της ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ: οι ρίζες, η ταυτότητα, η κληρονομιά.

Τολμούμε να πούμε πως το έργο αυτό, του Κκάσιαλου μας, ο οποίος δολοφονήθηκε το 1974 από τούρκους εισβολείς , είναι η εικονογράφηση του κορυφαίου στίχου του ποιήματος " 9η Ιουλίου" του εθνικού μας ποιητή Βασίλη Μιχαηλίδη:
"Η ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΕΝ ΝΑ ΧΑΘΕΙ , ΟΝΤΑΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΛΕΙΨΕΙ."

Ελένη Σιούφτα

Για ρωτήστε τους ήρωες του ’21 τι διαβάζανε, Ψαλτήρι διαβάζανε!


Για ρωτήστε τους ήρωες του ’21 τι διαβάζανε, Ψαλτήρι διαβάζανε!
Δεν διαβάζανε μανιφέστο του Μαρξ, ούτε τους εθνικισμούς του Νίτσε
Έμαθαν ωραία Ελληνικά, έμαθαν να μετανιώνουνε, έμαθαν να κλαίνε, έμαθαν να βλέπουν τα λάθη τους... και αυτοί έκαμναν λάθη άνθρωποι ήταν.
Και προσείλκυσαν τη Χάρη του Θεού, το Άκτιστο Φως της Θεότητος, το Τρισάγιο που είναι γεμάτο πληροφορίες μας λέγαν οι Άγιοι, οι οποίες κάνουν τον άνθρωπο γνωστικό και όχι τα πτυχία!

Και εγώ δύο πτυχία έχω τι να τα κάμω... 
Πιο πολύ με βοηθά το Ψαλτήρι, η αγράμματη μάνα μου, η μυροφόρα γιαγιά μου, ο ολιγογράμματος Ιάκωβος και Πορφύριος παρά οι «μεγάλοι» καθηγητάδες και οι «περισπούδαστοι» νομικοί...

Αν δεν επιστρέψουμε σε αυτά τα στοιχειώδη να μη μιλούμε για αναλαμπή της Ορθοδοξίας μόνο από ορισμένα γεγονότα τα οποία θα προκαλέσουν άλλες δυνάμεις και θα μας πουν ελάτε να πάρετε τη δόξα εσείς.

Μητροπολίτης Μόρφου κ. Νεόφυτος

Να μαθετε στα παιδια σας...!


Να μαθετε στα παιδια σας οτι η φουστανελα ειναι το πιο αντρικιο ενδυμα που φορεσε ποτε αντρας πανω στη γη.
Να μαθετε στα παιδια σας οτι το πουκαμισο ειναι λευκο συμβολιζοντας την αγνη αγαπη προς την πατριδα.
Να μαθετε στα παιδια σας πως το κοκκινο φαριο στο κεφαλι συμβολιζει το αιμα των ηρωων.
Να μαθετε στα παιδια σας πως η μαυρη φουντα που κρεμεται συμβολιζει το πενθος, την σταυρωση και το δακρυ του Χριστου.
Να μαθετε στα παιδια σας πως η φουστανελα εχει 400 πιετες, οσα και τα χρονια σκλαβιας.
Να μαθετε στα παιδια σας πως τα τσαρουχια ηταν αιχμηρα στις μυτες και χρησιμευαν σαν οπλο στην μαχη σωμα με σωμα και πως η φουντα στο τσαρουχι καλυπτε αυτο το οπλο.
Να μαθετε στα παιδια σας πως οταν οι Ευζωνοι βαδιζουν περηφανα χτυπωντας με δυναμη το δεξι τους ποδι χαμω, το κανουν για να διαμηνυσουν στους νεκρους ηρωες κατω απο τη γη οτι τους τιμαμε καθε στιγμη και πως ποτε δεν τους ξεχασαμε.
Να μαθετε στα παιδια σας οτι η Ελληνικη σημαια εχει εναν ισοσκελη λευκο σταυρο που συμβολιζει την εκτιμηση και την αγνη πιστη προς την Ορθοδοξη Χριστιανικη πιστη η οποια ενεπνευσε και βοηθησε πνευματικα τους ηρωες της Επαναστασης τις μαυρες ωρες της απαισιοδοξιας.

Να μαθετε στα παιδια σας οτι η Ελληνικη σημαια εχει 9 γραμμες κυανες και λευκες. το κυανο συμβολιζει τον ουρανο και το λευκο τα αφρισμενα κυματα των θαλασσων μας.
Οι γραμμες ειναι 9 συλλαβιζοντας η καθε μια απο αυτες την φραση ''ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ''.

Η Παναγία η Αλευρού


Στην Μύκονο, το νησί των ανέμων αλλά και των ανεμόμυλων, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός εκκλησιών αφιερωμένων στην Παναγία. Μεταξύ αυτών βρίσκεται και ένα μικρό ερημοκλήσι η «Παναγία η Αλευρού» που σώζεται μέχρι σήμερα στον λόφο Κούνουπα. Το εκκλησάκι αυτό είναι καταγεγραμμένο σε βιβλίο του 1930 και ενδεχομένως να οφείλει το όνομά του σε κάποιον Αλευρά (μυλωνά), ο οποίος θα ήταν και ο κτήτορας - ιδιοκτήτης του. 

Στο Άγιον Όρος επίσης, στην Σκήτη της Αγίας Άννης, υπάρχει μία αγιογραφία τής Παναγίας τής Αλευρούς, η οποία αναπαριστά και περιγράφει το εξής θαύμα:
Στην νήσο Μύκονο μία πτωχή γραία ήλθε στην εικόνα τής Θεοτόκου και ζητούσε άφεσιν διότι δεν είχε άλευρον δια να παρασκευάσει άρτους για την εορτήν των Εισοδίων. Καθώς άκουσε κάποιον θόρυβον από την περιοχή τής Βορείας Πύλης τού Αγίου Βήματος, κατευθύνθηκε εκεί πέρα και είδεν να ρέει άλευρον από την προσκομιδήν το οποίο και άρχισε να μαζεύει. Καθώς δε η ποσότης του ήτο πολύ μεγάλη ανεφώνησε: "Σώνει Παναγία μου, σώνει".

Η Εκκλησία βλέπει στον «ένδροσο πόκο» του Γεδεών τον τύπο της Υπεραγίας Θεοτόκου


  Θαύματα αναζητούμε οι άνθρωποι στη ζωή μας. Μάλιστα, όσοι πιστεύουμε στον Θεό συχνά έρχεται η στιγμή που θέλουμε την απόδειξη ότι Αυτός και υπάρχει και μας αγαπά. Κυρίως σε δυσκολίες, σε θέματα υγείας, σε κρίσιμα σταυροδρόμια, στις σχέσεις μας με τους άλλους, μοιάζουν τα θαύματα οι μοναδικές λύσεις τις οποίες περιμένουμε. Όταν μάλιστα αυτά δεν έρχονται, θυμώνουμε με τον Θεό, σαν τα παιδιά που μας χάλασαν το χατίρι, και ριχνόμαστε στην απιστία, στην άρνηση, στην απογοήτευση. Βεβαίως, όταν τα θαύματα πρόκειται να μας ωφελήσουν στην πνευματική μας κατάσταση, όταν είναι προς το αληθινό μας συμφέρον που έχει να κάνει με την αιωνιότητα, αλλά και έχουν να κάνουν και με τη βοήθεια προς τους άλλους την οποία τα θαύματα μπορεί να προσφέρουν, ο Θεός διά της Παναγίας και των Αγίων Του τα δίνει. Αρκεί η πίστη μας να μην στηρίζεται στα θαύματα, διότι τότε όσα και να δούμε, πάλι δεν θα ικανοποιηθούμε.

  Στην Παλαιά Διαθήκη, στα χρόνια της ιστορίας του Εβραϊκού λαού που ονομάστηκαν «χρόνια των Κριτών», ο κριτής Γεδεών κλήθηκε από τον Θεό να συγκεντρώσει κάποιον στρατό για να πολεμήσει εναντίον των Μαδιανιτών, εχθρών του ισραηλιτικού λαού. Ο Γεδεών ένιωθε ότι το έργο αυτό θα ήταν δύσκολο και έτσι ζήτησε από τον Θεό ένα θαύμα, ένα σημείο: ήταν καλοκαίρι και είχε κουρέψει τα πρόβατά του. Ενώ παντού υπήρχε ξηρασία, σε ένα ποκάρι μαλλιών από τα πρόβατα θα υπήρχε δροσιά, η οποία θα το νότιζε τόσο πολύ το ποκάρι, που θα ήταν αδύνατον άνθρωπος να το είχε ποτίσει, ενώ το έδαφος γύρω του θα παρέμεινε ξερό.
 Ο Θεός επιτέλεσε το θαύμα και ο πόκος είχε τόση δροσιά, ώστε ο Γεδεών να τον πιέσει και να γεμίσει μία λεκάνη με νερό. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο Γεδεών ζήτησε από τον Θεό ο πόκος να στεγνώσει το επόμενο πρωί και όλο το έδαφος γύρω του να είναι γεμάτο δροσιά. Έτσι κι έγινε και ο Γεδεών ανέλαβε τον αγώνα εναντίον των Μαδιανιτών, τους οποίους και κατενίκησε, ελευθερώνοντας τον λαό του Ισραήλ από την τυραννία.

  Η Εκκλησία βλέπει στον «ένδροσο πόκο» του Γεδεών τον τύπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Γι’ αυτό και ο ιερός υμνογράφος του Κανόνος του ακαθίστου Ύμνου, ο άγιος Ιωσήφ, χαιρετίζει την Παναγία ως «πόκον τον ένδροσον, όν Γεδεών, Παρθένε, προεθεάσατο». Η Θεοτόκος έδωσε, εκ Πνεύματος Αγίου, σάρκα στον Θεό που γίνεται άνθρωπος, και Εκείνος ως ένδροσος πόκος κατέρχεται σ’ αυτήν αθόρυβα και ήσυχα, χωρίς να προξενήσει φθορά στην παρθενία της. Γίνεται μάνα η Παναγία και αυτό αποτυπώνεται στον ένδροσο πόκο, αλλά παραμένει παρθένος, και αυτό αποτυπώνεται στο ότι το ποκάρι ξαναγίνεται στεγνό, όπως στο θαύμα του Γεδεών.

Δημόσιος εκφοβισμόs εvός αvάπηρου αvήλικου μαθητή


Ο άλλος που είπε «κάvε παιδi» εκδιώχθηκε από το κόμμα σε χρόνο ντε τέ και ερχόντουσαν εδώ οι πονόψυχες μωρέ και οι πονόψυχοι και μας έλεγαν πως «και εάν κάποια δεν μπορεί να κάvει παιδιά πως θα αισθανθεi;» και αιτιολογούσαν έτσι την δημόσια διαπόμπευση και άμεση τιμωpiα του. Αν και αφορούσε μια εvήλικη γuvαiκα που είναι ενεργή στον χώρο της πολιτικής όλη της την ζωή.

Όταν όμως η άλλη βγαivει για να συνδέσει πολιτικά την παρέλαση με τον μισαvαπηρισμό, και vτpoπιάζει δημόσια και από βήμα εξουσίας ένα αvήλικο αvάπηρο αγόpι επειδή στάθηκε όρθιο την θέση τηs την κpάτησε ε; 

Ακόμα και όταν η ίδια η μητέpα βγήκε και μίλησε για το πόσο κακό έκανε στο παιδi τηs το οποίο δεν θα δεi ΠΟΤΕ στην ζωή του τα λεφτά που πληρώvεται η βουλευτίνα.

 Φυσικά κανείς δεν μίλησε για το περιστατικό ως αυτό που πραγματικά ήταν, δηλαδή ένας δημόσιος εκφοβισμόs εvός αvάπηρου αvήλικου μαθητή στο όνομα του διαθεματικού φeμιvισμού, που έχει πλέον όπως είδαμε σχετικά πρόσφατα απλώσει τα πλοκάμια τοu και στις ζωές των ΑμεΑ.

Ο Άγιος Διονύσιος ο Ελεήμων Μητροπολίτης Λάρισας

Κων/νου Αθ. Οικονόμου

  Για τον άγιο Διονύσιο τον Ελεήμονα, μητροπολίτη Λαρίσης και κτίτορα της μονής Αγίου Νικολάου Αναπαυσά των Μετεώρων, δεν διασώζονται αγιολογικά κείμενα, ακολουθίες, συναξάρια ή βίος, ούτε σημειώνεται πουθενά ημερομηνία εορτασμού της μνήμης του. Συνεπώς δεν έχουμε αναλυτικές πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του. 
Εικονίζεται σε τοιχογραφία του 1627 στο αριστερό κλίτος του ναού των Αγίων Αναργύρων Τρικάλων, όπου κατά χρονολογική σειρά από αριστερά προς τα δεξιά τοιχογραφούνται επτά «άγιοι αρχιεπίσκοποι Λαρίσης»:
 Ο άγιος Θωμάς ο Γοριανίτης (1264-1273), ο άγιος Κυπριανός ο Θαυματουργός (Οκτ. του 1318), ο άγιος Αντώνιος ο Λογιώτατος και Νέος Θεολόγος (Ιουν. 1340 – 21 Μαρτ. 1362), ο άγιος Βησσαρίων ο Πρώην (στα 1489 -90 μετατέθηκε από την Επισκοπή Δημητριάδος στη μητρόπολη Λαρίσης), ο άγιος Διονύσιος ο Ελεήμων, ο άγιος Μάρκος ο Ησυχαστής (1499 – τέλη 1526 0 αρχές 1527) και ο άγιος Βησσαρίων του Σωτήρος (πρόκειται για γνωστό μητροπολίτη Βησσαρίωνα Β’, ιδρυτή και κτίτορα της μονής του Σωτήρος των Μεγάλων Πυλών, της γνωστής ως μονής Δουσίκου, ο οποίος αρχιεράτευσε στη Λάρισα από Μάρτ. 1527-13 Σεπτ. 1540).
Οι επτά παραπάνω μητροπολίτες, με την ίδια ακριβώς σειρά, αναφέρονται στον ογκώδη κώδικα, υπ’ αριθμ. 59 της μονής Δουσίκου Τρικάλων, που είναι το «βρέβιον» ή ο «ιερός κώδιξ» του μοναστηρίου: Αρχιερείς Λαρισσαίοι πόσοι αγίασαν. Αναφέρονται επίσης και στον κώδικα 76 της ίδιας μονής: ''Ιδού σημειώ τους αγίους αρχιεπισκόπους Λαρίσσης''. Ο ιερομόναχος της μονής Δουσίκου Χατζή – Γεράσιμος μας πληροφορεί επιπλέον ότι οι επτά «άγιοι αρχιεπίσκοποι» Λαρίσης ήταν τοιχογραφημένοι και στον παλαιό μητροπολιτικό ναό των Τρικάλων, του Αγίου Στεφάνου, ο οποίος κάηκε στα τέλη του περασμένου αιώνα.

Ο άγιος Διονύσιος ο Ελεήμων στην τοιχογραφία του ναού των Αγίων Αναργύρων εικονίζεται πέμπτος στη σειρά, ανάμεσα στους μητροπολίτες Λαρίσης άγιο Βησσαρίωνα τον Πρώην και άγιο Μάρκο τον Ησυχαστή. Εικονίζεται ολόσωμος, ντυμένος με τα αρχιερατικά του άμφια, σάκκο και ωμοφόριο. Με το αριστερό του χέρι κρατεί ευαγγέλιο, ενώ με το δεξιό του ευλογεί. Το κεφάλι του περιβάλλεται από φωτοστέφανο, όπως συμβαίνει με όλους τους αγίους της Εκκλησίας, και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του διαγράφονται έντονα. 
Η  επιγραφή της τοιχογραφίας (Ο άγιος Διονύσιος ο Ελεήμων αρχιεπίσκοπος [λαρίσης]) μαρτυρεί ότι ο μητροπολίτης αυτός καταξιώθηκε στη συνείδηση του πιστού ποιμνίου του και συγκαταριθμήθηκε στην τιμητική χορεία τον τοπικών αγίων της περιοχής. Ακόμη, η επωνυμία Ελεήμων που του αποδόθηκε, αποδεικνύει αναντίρρητα την πλούσια προσφορά του τόσο στο θρησκευτικό, όσο και στον κοινωνικό τομέα, ως φιλεύσπλαχνος διάκονος, σε όσους βρίσκονταν σε χαμηλή κοινωνική κατάσταση και ως παρηγορητής σε εκείνους που έπασχαν.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΑ ΟΡΙΑ: Με βάση τη χρονολογική σειρά των παραπάνω επτά αγίων μητροπολιτών της Λάρισας, η αρχιερατεία του αγίου Διονυσίου του Ελεήμονος, πρέπει να τοποθετηθεί μετά το 1489/90 και πριν το 1499 και οπωσδήποτε θα ήταν μικρής διάρκειας. 
Γύρω στα 1499 παραιτήθηκε από το αξίωμά του και τη θέση του κατέλαβε ο άγιος Μάρκος ο Ησυχαστής. Μετά την παραίτησή του αποσύρθηκε και μόνασε στη μονή Αγίου Νικολάου Αναπαυσά, της οποία υπήρξε και ο νεότερος κτίτορας.
 Σύμφωνα με την κτιτορική επιγραφή, που βρίσκεται πάνω από την είσοδο του νάρθηκα προς τον κύριον ναόν, κατά την πρώτη δεκαετία του ιστ’ αιώνα, μαζί με τον έξαρχο Σταγών ιερομόναχο Νικάνορα (†1521-22) ανήγειραν από τα θεμέλιά του το σημερινό καθολικό του Αγίου Νικολάου. 

Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025

Ο Γέροντας της σιωπής και των δακρύων: Σάββας Λάπας της Καλύμνου (1903–1992)

    

 Ο π.Σάββας Λάππας υπήρξε πνευματικό τέκνο του Αγ.Σάββα της Καλύμνου καί του Οσίου Αμφιλοχίου Μακρή της Πάτμου
 Ο π. Παύλος Νικηταράς (1912–1999) μας διηγήθηκε ότι σε κάποια ασέληνη βραδιά έριξαν τα δίχτυα μαζί με το αδελφό π. Νικηφόρο [μετονομασθείς Σάββας] στον κόλπο του Κουβαριού. Ως συνήθως, γύρω στις 11 το βράδυ τα ανέσυραν και έπρεπε μετά να τα ξεψαρίσουν. Ο π. Παύλος τον ρώτησε: «Πώς θα ξεψαρίσουμε χωρίς φως;».
«Έχει ο Θεός!», απάντησε ο μοναχός Νικηφόρος.
Σε λίγο, ενώ έλεγαν τους «Χαιρετισμούς» της Υπεραγίας Θεοτόκου, παρουσιάσθηκε ένας φωτεινός δίσκος από πάνω τους. Ο π. Παύλος, νόμιζε ότι ήταν δορυφόρος και φοβήθηκε μήπως πέσει και τους κάψει. Ο αδελφός π. Νικηφόρος, όμως, έμεινε τελείως απαθής. Το φως παράμεινε μέχρι που τελείωσε το υπούργημά τους (=η εργασία, η διακονία τους). Εξαφανίστηκε, όταν πλέον πέταξαν για δεύτερη φορά τα δίχτυα τους στη θάλασσα.

Το Φθινόπωρο του ίδιου έτους προσβλήθηκε από γρίπη μεταφέρθηκε στανικά με φορείο στο «Βουβάλειο» Νοσοκομείο.

Σε μια από τις επισκέψεις μας, τον ρωτήσαμε: 
«Ήρθε ο Γέροντας Αμφιλόχιος;» (ο οποίος, είχε κοιμηθεί πριν από 22 χρόνια). «Ήρθε δυο φορές», απάντησε.
 «Και ο Άγιος Σάββας;» (ο οποίος, είχε κοιμηθεί το 1948). 
«Να ’τος! Εδώ είναι!». 
Κι έδειξε σ’ ένα σημείο, απέναντι στο κρεβάτι του.

Μη χάνετε, ευλογημένοι, την ελπιδα σας στη Γλυκοφιλούσα μας.

(Αγιορείται Πατέρες και Αγιορείτικα – Γέροντος Παϊσίου – Έκδοση Ιερό Ησυχαστήριο Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος – Σουρωτή Θεσσαλονίκης)

 

Στη Γερμανική κατοχή είχε τελειώσει σχεδόν η προμήθεια του σιταριού της Ι. Μονής Φιλοθέου και οι Πατέρες αποφάσισαν να κόψουν τη φιλοξενία.

Ένας ευλαβής Γέροντας ο Γερο – Σάββας, όταν τομαθε πολύ λυπήθηκε και παρακαλούσε την Γεροντία να μην το κάνουν αυτό, γιατί θα λυπήσουν το Χριστό, και θα φύγει η ευλογία απο τη Μονή.

Τους έλεγε δε και πολλά παραδείγματα από την Αγία Γραφή, όπως της Σωμανίτιδος χήρας με τον Προφήτη Ηλια κ.α. και τελικά τον άκουσαν.

Κάθε λίγο και λιγάκι όμως ενοχλούσαν τον Γέρο – Σάββα και του έλεγαν.
– Το αλεύρι τελείωσε. Τί θα γίνει;

Ο Γέροντας τους απαντούσε:
– Πατέρες μου, αυτό το λίγο που υπάρχει ακόμη, ας το φάμε μαζί με τον κόσμο, και η Παναγία δεν θα μας αφήσει.

Είχαν απομείνει πια μόνο είκοσι πέντε οκάδες σιτάρι στην αποθήκη της Μονής και τίποτε άλλο και άρχισαν οι Πατέρες να διαμαρτύρονται στο Γερο – Σάββα κάπως πειραχτηκα.

Τον καιρό του Αντιχρίστου δεικνύεται ἠ ὑπομονή καί ἀντοχή τῶν Χριστιανῶν, οἱ ὁποῖοι τηροῦν τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ καί κρατοῦν τήν πίστιν προς τόν Ἰησοῦν".

"Ὧδε ἡ ὑπομονὴ τῶν ἁγίων ἐστίν, οἱ τηροῦντες τὰς ἐντολὰς τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν πίστιν Ἰησοῦ."....Αποκ.ιδ΄12....
"Ἐδῶ κατά τόν καιρόν αὐτόν τοῦ ἀντιχρίστου δεικνύεται ἠ ὑπομονή καί ἡ ἐγκαρτέρησις καί ἀντοχή τῶν Χριστιανῶν, οἱ ὁποῖοι τηροῦν τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ καί κρατοῦν τήν πίστιν προς τόν Ἰησοῦν". 
( Ἀπό τήν «ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ μετά συντόμου ἑρμηνείας» τοῦ Π.Ν.Τρεμπέλα)


ΣΧΟΛΙΟ

 "Μέσα στήν τραγική καί φρικτή κατάστασι πού θά ἐπικρατῇ κατά τήν ἐποχή τῆς φθοροποιοῦ δράσεως τοῦ ᾿Αντιχρίστου θά φανῇ καί θά λάμψῃ ἡ ὑπομονή, ἡ ἐγκαρτέρησις καί ἡ ἀντοχή τῶν ἀνθρώπων πού θά μένουν πιστοί στόν Θεό. Γι’ αὐτό καί τό ἱερό Κείμενο τῆς «᾿Αποκαλύψεως» κάμνει ἰδιαίτερο λόγο γιά τήν ὑπομονή αὐτή τῶν ἡρωϊκῶν ἐκείνων πιστῶν. 
«῟Ωδε ἡ ὑπομονή τῶν ἁγίων ἐστί», γράφει, «οἱ τηροῦντες τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ καί τήν πίστιν ᾿Ιησοῦ» (᾿Αποκ. ιδ´ 12). Κατά τόν καιρόν δηλαδή ἐκεῖνον τῆς ἐξάρσεως τοῦ κακοῦ θά ἐκδηλωθῇ ἡ σταθερότης, «ἡ ἀντοχή καί ἡ καρτερία τῶν πιστῶν» (ΕΒ), οἱ ὁποῖοι θά τηροῦν τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί θά κρατοῦν τήν πίστι στόν ᾿Ιησοῦ Χριστό.

῞Οπως σημειώνει παλαιός ἑρμηνευτής τῆς «᾿Αποκαλύψεως», οἱ πιστοί ἐκεῖνοι «τά τοῖς δικαίοις ἀποκείμενα ἀγαθά, καί τά τοῖς ἁμαρτωλοῖς ἡτοιμασμένα δικαιωτήρια ἀναλογιζόμενοι, καί κατά διανοίας ἔχοντες, τηροῦσι καί πράττουσι τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ, καί φυλάττουσι τήν εἰς Χριστόν πίστιν ἐν ταῖς ἡμέραις τῶν διωκτῶν καί τυράννων»
Θά σκέπτωνται δηλαδή τά ἀγαθά πού ἀναμένουν στήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ τούς ἐναρέτους ἀνθρώπους καί ἀντιθέτως τίς δίκαιες τιμωρίες τῶν ἀσεβῶν, καί μέ τήν σκέψι αὐτή θά μένουν πιστοί τηρηταί τοῦ θείου θελήματος.

Γιά νά καταλάβουμε καί ἐκτιμήσουμε καλύτερα γιατί τονίζεται ἡ ὑπομονή καί ἀντοχή τῶν Χριστιανῶν τῆς ἐποχῆς τοῦ ᾿Αντιχρίστου, πρέπει νά σκεφθοῦμε τί θά ἐπικρατῇ κατά τούς καιρούς ἐκείνους. Τί διαφθορά, τί κατάπτωσις καί ἐξαχρείωσις!

Μιά εἰκόνα σχετική μέ ἐκείνη τήν κατάστασι μᾶς δίνει ὁ ἅγιος ἀπόστολος Παῦλος μέ αὐτά πού γράφει στόν μαθητή του Τιμόθεο·
«Τοῦτο δέ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσονται καιροί χαλεποί· ἔσονται γάρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσφημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι, ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι, ἀφιλάγαθοι, προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἤ φιλόθεοι, ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τήν δέ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι» (Β´ Τιμ. γ´ 1-5). 

Όλα θα χαθούν εκτός από εκείνα που έχει συνάξει η ψυχή μέσω της αγάπης και της προσευχής!

Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς

Ο Τούρκος σκοπός στην πράσινη γραμμή, μας δείχνει κάδρο με στιγμιότυπο από τη δολοφονία του Σολωμού Σολωμού


Ο Τούρκος σκοπός στην πράσινη γραμμή, μας βρίζει και κρατά και κάδρο με στιγμιότυπο από τη δολοφονία του Σολωμού Σολωμού.
Τι λέτε;
Α. Πήρε τιμητική άδεια;
Β. Τιμωρήθηκε με φυλακή και ξύλο;

Οι συμμαθητές του Ευαγόρα Παλλικαρίδη στην ίδια τάξη 70 χρόνια μετά...


Οι συμμαθητές του Ευαγόρα Παλλικαρίδη στην ίδια τάξη 70 χρόνια μετά θυμήθηκαν την μέρα που βρήκαν στην έδρα της τάξης τους το γράμμα του Ευαγόρα όταν πήρε την απόφαση να βγει στο αντάρτικο.

Άγιοι Φιλητός ο Συγκλητικός, Λυδία σύζυγος αυτού, Θεοπρέπιος και Μακεδόνας τα τέκνα αυτών(+27 Mαρτίου)

Τοιχογραφία Μονή Γκρατσιάνιτσα

 Σε καιρό διωγμού (125), και όταν αυτοκράτορας ήταν ο Αδριανός (117 - 138 ), ο Φιλητός με τη σύζυγο του Λυδία και τα δυο τους παιδιά, συνελήφθησαν και τους ζητήθηκε ν' αρνηθούν το Χριστό. Αλλά γονείς και παιδιά, έμειναν πιστοί στην ομολογία Του. 
 Μάλιστα, επειδή δεν μπορούσαν να αντισταθούν στην σοφία του Αγίου Φιλητού, τους παρέδωσαν στον Δούκα Αμφιλόχιο, που ήταν δούκας στην Σλαβονία, ο οποίος, αφού κρέμασε τον Άγιο Φιλητό και την Αγία Λυδία επάνω σε ξύλο, τους έγδαρε. Τότε πίστεψε στον Χριστό ο Κρονίδης ο κομενταρήσιος, ο οποίος μαζί με τους λοιπούς Αγίους φυλακίστηκε.

Τη νύχτα, ενώ οι Άγιοι έψαλλαν και προσεύχονταν, ήλθαν Άγγελοι που τους έδωσαν θάρρος για τους μαρτυρικούς αγώνες. Την επόμενη ημέρα παρουσιάσθηκαν οι Άγιοι στον Αμφιλόχιο, ο οποίος έδωσε εντολή να τους ρίξουν μέσα σε χάλκινο λέβητα πυρωμένο και γεμάτο με λάδι και ρητίνη. Μόλις, όμως, οι Άγιοι έκαναν το σημείο του Σταυρού, ο λέβητας ψυχράνθηκε. Όταν το είδε αυτό ο Αμφιλόχιος πίστεψε στον Χριστό και έριξε τον εαυτό του στον λέβητα λέγοντας: 
«Κύριε, βοήθησε με». 
Τότε ήλθε φωνή από τον ουρανό που είπε: 
«Άκουσα την δέησή σου, ανέβα προς Εμένα με χαρά».

Όταν ο βασιλέας έμαθε ότι οι Άγιοι είχαν διαφυλαχθεί σώοι και υγιείς τους άφησε ελεύθερους και έτσι τελείωσαν τον βίο τους προσευχόμενοι.

Αυτισμός και κοινωνικός ρατσισμός


Ήταν μόλις 18 χρονών. Οι γονείς του γύριζαν σπίτι μετά από την παρέλαση που είχαν πάει να δούνε τον μικρότερο αδερφό του. Δε θα μπορούσαν να φανταστούν ότι θα τους περίμενε η πιο φρικτή στιγμή της ζωής τους. Το σώμα του γιου τους κρεμόταν από μια αυτοσχέδια θηλιά που έφτιαξε ο ίδιος με ένα σεντόνι. Το ΕΚΑΒ θα φτάσει στο σπίτι όσο πιο γρήγορα γινόταν, αλλά ήταν ήδη πολύ αργά. Το μόνο που θα μπορούσαν να κάνουν οι διασώστες είναι να διαπιστώσουν τον θάνατό του. Αυτό το παιδί δε θα προλάβει να ζήσει τα όνειρά του, να κάνει νέα όνειρα, να αγαπήσει, να ταξιδέψει, να διασκεδάσει, να σπουδάσει.

Ο μικρός είχε διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού. Όπως συμβαίνει τόσες και τόσες φορές, οι συμμαθητές του τον είχαν απομονώσει, τον είχαν περιθωριοποιήσει, τον είχαν καταδικάσει οριστικά κι αμετάκλητα στη μοναξιά. Δεν ήταν ποτέ καλεσμένος και καλοδεχούμενος σε καμία δραστηριότητα, πιθανότατα υπήρξε αντικείμενο χλευασμού. Όπως τόσα άλλα παιδιά στο φάσμα θα έπρεπε να ακούει τη διάγνωσή του ως βρισιά, ως μια δικαιολογημένη αφορμή για κάθε μορφή κακοποίησης.
Ακόμα και στα ρεπορτάζ υπονοείται ότι η αιτία ή η αφορμή για την αυτοχειρία είναι η νευροδιαφορετικότητα. Αν δεν ήταν αυτιστικός θα είχε αυτοκτονήσει; Μήπως θα τον έκαναν παρέα; Μήπως θα το διαχειριζόταν αλλιώς; Πρώτα σε σκοτώνουν οι άνθρωποι κι ύστερα οι φυλλάδες τους με πηχτή αμάθεια και μπαρουφολογία.

Και τώρα ας μιλήσουμε μπροστά στον καθρέφτη.
Σήμερα το «αυτιστικός» είναι η πιο διαδεδομένη «βρισιά» και προσβολή ανάμεσα σε νέους κι εφήβους, έχει αντικαταστήσει το βλάκας, το μαλάκας, το ηλίθιος. Χρησιμοποιείται σχεδόν παράλληλα με το «ανάπηρος». Κι ας είμαστε ειλικρινείς, για την κοινωνία δεν τρέχει κάστανο. Κάποιοι αδιαφορούν, κάποιοι γελάνε, κάποιοι ψιλοενοχλούνται αλλά δε λένε τίποτα, άλλοι σιγοντάρουν και κάποιοι θείοι που θέλουν να κάθονται με τη νεολαία μπορεί να το χρησιμοποιούν ομοιοτρόπως για να είναι κι αυτοί μέσα στο παιχνίδι.

Τι είναι όμως ουσιαστικά η αναπηρία; Είναι μια διάγνωση; Μια νευροδιαταραχή; Είναι μια παραπληγία; Μια απώλεια ενός μέλους ή μήπως είναι κυρίως ο κοινωνικός αποκλεισμός, οι διακρίσεις, οι προκαταλήψεις, οι τοξικές κουλτούρες κι η αδιαφορία;

Υπάρχει ένας διάχυτος οίκτος ας πούμε για κάποιον που χρησιμοποίει αμαξίδιο για τις μετακινήσεις του. Τους λυπόμαστε που δε μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, να διασκεδάσουν, να πάνε σε ένα μπαρ ή ένα κλαμπ, να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μεταφοράς, να βγαίνουν ραντεβού, να αθληθούν, κτλ. Ένας δημοσιογράφος τους είπε από «αγάπη» όμηρους στα «καροτσάκιά» τους, ένας άλλος είπε ότι θα ήταν καλύτερα να είναι νεκροί. Όμως η αναπηρία φταίει γι’ αυτούς τους περιορισμούς ή ότι δεν υπάρχουν ράμπες σε πεζοδρόμια, μαγαζιά κι υπηρεσίες, ότι δεν υπάρχουν λεωφορεία προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους, ότι τα πεζοδρόμια είναι παρκαρισμένα και καταστρεμμένα, ότι οι χώροι άθλησης και διασκέδασης δεν τους «χωρούν»;

Το τραγικό κίνημα του Διονύσιου Τρίκκης, του χλευαστικά λεγομένου «Σκυλοσόφου» το 1611

Του Τάκη Μοσκώφ


 Για να μελετήσεις σοβαρά το ‘21 θα πρέπει:

 Να διαβάσεις 20.000 σελίδες που είναι: τα βιβλία τα οποία έγραψαν οι ιστορικοί της επαναστάσεως, ο Σπηλιάδης, ο Τρικούπης, ο Φιλήμων κ.α, και οι απομνημονευματογράφοι- 3 τόμοι ο Κασομούλης, 2 τόμοι ο Φωτάκος, 800 σελίδες το βιβλίο του Μιχαήλ Οικονόμου και 15 ακόμη αγωνιστές. Κι απο την άλλη να πας και στα κρατικά αρχεία, να μελετήσεις εκεί στο αρχείο αγωνιστών, ποιοι ήταν αυτοί και που ήταν αυτοι. Σε μια στατιστική έρευνα του Σ.Καργάκου, είχα διαβάσει κάποτε οτι επι 500 αγωνιστών και πολιτικών, ο μέσος όρος ηλικίας των μετασχόντων στην επανάσταση, ήταν 28-29 χρόνια.

  Επομένως πρόκειται για μια επανάσταση νέων ανθρώπων, οι οποίοι έδωσαν νέα πνοή στον ραγιά -τον φακιρ φουκαρά όπως τον έλεγαν οι Τούρκοι - και τον έκαναν ελεύθερο. Επι πληθυσμού - στον μητροπολιτικό ελληνικό χώρο - 2.5 εκατομμυρίων ανθρώπων, είχαμε 800.000 θύματα. Αυτό είναι το ανθρώπινο κόστος της επανάστασης. Η οποία ξεκινάει με ολοκαύτωμα στη Μονή του Σέκκου -εκτός ελλάδος- και προχωράει συνέχεια με ολοκαυτώματα, όπως ήταν αυτό των Ψαρών, όπως ήταν αυτό στο Μελιδόνι, όπως ήταν αυτό στο Βρονταμά ..

 Τα προεπαναστατικά κινήματα ουσιαστικά ξεκίνησαν αμέσως μετα την άλωση. Και για να φτάσουμε στο ΄21, είχαμε Εντεκα (!) επαναστατικά κινήματα. Απο τα πιο γνωστά, είναι αυτό το τραγικό κίνημα του Διονύσιου Τρίκκης, του χλευαστικά λεγομένου «Σκυλοσόφου» το 1611. Αξίζει μια μικρή αναφορά στον επαναστάτη παπά και το κίνημα κατά των Τούρκων των Γιαννίνων, που έγινε στις 10 προς 11 Σεπτεμβρίου του 1611. Αναφορά και για ένα ακομα λόγο που αφορά στον δικό μου τρόπο σκέψης απέναντι στο λαό κι όσοι με ξέρουν θα καταλάβουν τι εννοώ παρακάτω.*

 Ο Δεσπότης Διονύσιος πρώην Τρίκκης της Θεσσαλίας, ήταν επικηρυγμένος από τους Τούρκους, γιατί είχε λάβει μέρος σαν δεσπότης της Τρίκκης στα 1601 κατά των Τούρκων στο Βάλτο της Αιτωλίας. Ο ίδιος πάλι σημαίνει συναγερμό στα Τρίκαλα, στην Καλαμπάκα, στην Καρδίτσα. Η Βενετία που είχε δώσει υπόσχεση να βοηθήσει, τους γέλασε.

 Σφαγή στα χωριά και τις πολιτείες και το κεφάλι του το επικηρύσσουν για 10.000 γρόσια. Το Πατριαρχείο τον καθαιρεί. Θεωρείται τώρα απλός παπάς.
Φεύγει από την Ελλάδα. Γυρίζει στις αυλές τις ευρωπαϊκές, ιστούς ισχυρούς του κόσμου. Στην Ιταλία, στην Ισπανία, στη Ρωσία. Λόγια λόγια, υποσχέσεις του δίνουν και τίποτε άλλο.

«Δεν είν’ εύκολες οι θύρες
εάν η χρεία τες κουρταλεί.
Άλλος σου έκλαψε εις τα στήθια
Αλλ’ ανάσαση καμιά.

Άλλος σου έταξε βοήθεια
και σε γέλασε φρικτά.

Άλλοι ωιμέ στη συμφορά σου
όπου εχαίροντο πολύ
Σύρε να ‘βρεις τα παιδιά σου
Σύρε, έλεγαν οι σκληροί».

Το καρκίνωμα της Κοινωνίας


Ετούτη τα έβαλε με τα μάρμαρα του Αγνώστου Στρατιώτη. Αυτή ακριβώς είναι η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης, που δεν λέει να τελειώσει και ακόμη τσακίζει τις ζωές μας. Αυτή είναι η θλιβερή κληρονομιά του Πολυτεχνείου: επηρμένα ανθρωπάκια με εύκολες επαναστατικές πόζες για έναν μισθό ή μια θεσούλα στο Κοινοβούλιο.
Το τσάκισε το Σύστημα τώρα προσπαθώντας να βεβηλώσει τη μνήμη εκείνων που πέθαναν για έναν πραγματικό σκοπό. Για να μπορεί να κάνει τις γελοίες της πόζες. Κοινωνία με άδειους ανθρώπους, αριστεριστές και φιλελέδες ένα και το αυτό: άδεια ανθρωπάκια. Αν δεν αντιμετωπίσουμε αυτόν τον καρκίνο θα μας πάρει μαζί του στην άβυσσο του μηδενισμού. Όταν δεν πιστεύεις σε τίποτα, τότε γίνεσαι έρμαιο της βεβήλωσης, της καταστροφής και της εθνοαποδόμησης. Τέτοιους είδους άτομα ξέρουν μόνο να μισούν τα εθνικά σύμβολα και να αντιμάχονται κάθε κοινωνικά συνεκτικό στοιχείο. Θεοί τους ένα υπερτροφικό, ο διχασμός και η λατρεία της ασχήμιας.
Για πολύ καιρό, όλα αυτά, στους δρόμους και στα Πανεπιστήμια, δεν τα πήραμε στα σοβαρά και αυτό έχει τίμημα.

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2025

Ο τυφλός Mοναχός Αυξέντιος έβλεπε το άκτιστο φως!

π. Γεώργιος Καψάνης
 Θυμᾶμαι τὸν γέροντα Αὐξέντιο, ὁ ὁποῖος ἐκοιμήθη σὲ ἡλικία 90 ἐτῶν, πρὸ δεκαετίας περίπου, ὁ ὁποῖος ἦταν ἕνας πάρα πολὺ ἐνάρετος καὶ ἅγιος μοναχός. 

 Κάποτε -ἦταν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα- ἐπρόκειτο νὰ προσέλθουν οἱ πατέρες καὶ οἱ λαϊκοὶ Χριστιανοί, ποὺ ἦταν ἀρκετοὶ -ὡς προσκυνηταί- στὸ μοναστήρι, νὰ κοινωνήσουν τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων. 
Πρὸ τῆς Θείας Κοινωνίας εἶπα ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη γιὰ τοὺς λαϊκοὺς ἀδελφούς: 
«Θὰ παρακαλέσω νὰ προσέλθουν ὅσοι ἔχουν ἐξομολογηθῆ καὶ προετοιμασθῆ. Ὅποιος δὲν ἔχει ἑτοιμασθῆ, νὰ ἐξομολογηθῆ πρῶτα καὶ μετὰ νὰ κοινωνήσῃ».

  Ὁ π. Αὐξέντιος ἐνόμιζε ὅτι τὸ ἔλεγα γιὰ τοὺς μοναχούς. Ἦταν τυφλός. Ἦταν ὁ πρῶτος στὴν σειρὰ ἀπὸ τοὺς πατέρες, ὁ ἀρχαιότερος -εἶχε ἔλθει στὸ μοναστήρι τὸ 1917. Περίμενε τὴν σειρά του νὰ κοινωνήση. Νόμισε λοιπὸν ὅτι ζητοῦσα καὶ ἀπὸ τοὺς πατέρες νὰ ἐξομολογηθοῦν. Ἐξομολογεῖται, λοιπόν, δημοσίᾳ.

Καὶ ποιὰ ἦταν ἡ ἐξομολόγησίς του; «Πλέω σ᾿ ἕνα πέλαγος ματαιότητος. Δὲν ἔχω κάνει τίποτε στὴν ζωή μου. Δὲν ξέρω ποῦ βρίσκομαι, οὔτε ποῦ πηγαίνω». Καὶ ζητοῦσε τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ. 

Όταν μίλησε ο Χριστός με τον διάβολο και συγκεκριμένα, με τον δαιμονισμένο Γαδαρηνό, ο διάβολος δυο πράγματα μας αποκάλυψε...


Όταν μίλησε ο Χριστός με τον διάβολο και συγκεκριμένα, με τον δαιμονισμένο Γαδαρηνό, ο διάβολος δυο πράγματα μας αποκάλυψε:
α) παραδέχεται ο διάβολος, ότι είναι δυνατότερος ο Χριστός και Τον παρακαλεί,
να μην τον ρίξει στην άβυσσο, στα τάρταρα, αλλά στους χοίρους, όταν τον
εκβάλλει από τον δαιμονισμένο, όπως και τελικά έγινε και

β) παραδέχεται ο σατανάς, ότι υπάρχει κόλαση, αφού μιλάει για τάρταρα και
εμείς ακόμα μέσα στην απιστία μας, λέμε:
''Εδώ είναι η κόλαση και εδώ είναι ο παράδεισος''.
Θα διαψεύσουμε τον σατανά, ένα πνεύμα 7500 ετών;
Δεν ξέρει αυτός και ξέρουμε εμείς;

Και μέσα στην μωρία μας, λέμε και το άλλο:
''Ποιός πήγε από εκεί, για να έρθει να μας πει, ότι υπάρχει ζωή μετά το θάνατο;''.
Ορίστε, ο διάβολος, σε αυτήν την συνάντηση με τον Χριστό, το παραδέχεται, ότι υπάρχει μεταθανάτια ζωή.

Ποιόν καλύτερο μάρτυρα από τον διάβολο θέλεις; Παραδέχεται ένα πράγμα, που δεν τον συμφέρει ο άνθρωπος, να το γνωρίζει...

ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ

(Η ολέθρια και διαβρωτική δράση του Παπισμού στην τουρκοκρατούμενη Ορθόδοξη Ανατολή)

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ

Εν Πειραιεί τη 24η Μαρτίου 2025

  Θα εορτάσουμε και εφέτος με την δέουσα λαμπρότητα την επέτειο της Εθνικής μας παλιγγενεσίας, αποδίδοντας την τιμή τους οφείλουμε στους ηρωικούς αγωνιστές της Μεγάλης Επανάστασης του 1821, διότι, χάρις στη δική τους αποφασιστικότητα, την φιλοπατρία, την ελευθεροφροσύνη, το ηρωικό φρόνιμα και πάνω απ’ όλα τη βαθειά πίστη τους στο Θεό, αποκτήσαμε την ελευθερία μας, η οποία είναι ποτισμένη με το αίμα των 800.000 πεσόντων στον αγώνα για ελευθερία και ανθρώπινη αξιοπρέπεια, δίνοντας τα πάντα, ακόμα και τη ζωή τους, για του «Χριστού την Πίστη την Αγία και της Πατρίδος της Ελευθερία»!


  Στον εορτασμό της Εθνικής μας Επετείου, η έξαρση πατριωτικών μας αισθημάτων, θα πρέπει να συνοδεύεται και με τους απαραίτητους προβληματισμούς. Κυρίως με την αναμόχλευση της ιστορικής μνήμης, καθότι η ιστορία είναι μεγάλος δάσκαλος, διότι μας διδάσκει τα λάθη του παρελθόντος, για να μην τα επαναλάβουμε στο μέλλον. Εν προκειμένω, δεν θα πρέπει να λησμονήσουμε την φρικώδη οθωμανική δουλεία των τεσσάρων και πλέον αιώνων από τους αλλοθρήσκους Οθωμανούς, αλλά και ούτε τις «πισώπλατες μαχαιριές», που υφίστατο το υπόδουλο Γένος μας από «χριστιανούς» της αιρετικής Δύσης, οι οποίοι, μετά την έκπτωσή τους από την ορθόδοξη πίστη, είχαν εντάξει την Ορθόδοξη Ανατολή στα επεκτατικά και κοσμοκρατορικά τους σχέδια.

  Το μίσος των αιρετικών δυτικών κατά του Ορθοδόξου Γένους μας είναι παλιό και εκφράστηκε με μια πλειάδα επεκτατικών εξορμήσεών τους, τις οποίες «βάπτισαν» «σταυροφορίες», ως δήθεν εκστρατείες για την απελευθέρωση των Αγίων Τόπων από τους μουσουλμάνους. Στην ουσία ήθελαν την υποταγή της Ορθόδοξης Ανατολής, την οποία τελικά πέτυχαν με την Δ΄ Σταυροφορία το 1204, διαλύοντας το Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος και διευκολύνοντας την σταδιακή κατάκτησή του από τους Οθωμανούς. Είναι επίσης γνωστό ότι, παρά τις απεγνωσμένες εκκλήσεις των «βυζαντινών» για βοήθεια και τις ντροπιαστικές υποχωρήσεις ακόμα και σε θέματα πίστεως (Ψευδοσύνοδος Φεράρας – Φλωρεντίας 1439), οι δυτικοί, με επικεφαλής το Βατικανό, ουδεμία βοήθεια προσέφεραν, εκτός από ελάχιστες ιδιωτικές περιπτώσεις (π.χ. Γενουατών).

  Τη στιγμή που τα οιστρηλατημένα οθωμανικά στρατεύματα ήταν έξω από τα τείχη της Βασιλεύουσας, ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος έστειλε δραματική επιστολή στον ο «πάπα» Νικόλαο Ε΄ (1447-1455), ζητώντας του να μεσολαβήσει στους δυτικούς «χριστιανούς» ηγεμόνες να συνδράμουν την υπεράσπιση της απειλούμενης Κων/πολης.
  Εκείνος, βλέποντας την απροθυμία των Ανατολικών να εφαρμόσουν την ένωση, σύμφωνα με την Σύνοδο Φεράρας – Φλωρεντίας, του απάντησε: «Όποιος ευρίσκεται έξω από την εκκλησιαστική ενότητα με τον Πάπα τιμωρείται σκληρά […] Το λαμπρό αυτό έθνος [ενν. των Ελλήνων], έγινε το πλέον αξιοθρήνητο απ’ όλα. Ολόκληρη σχεδόν η Ελλάδα ευρίσκεται στα χέρια των εχθρών του Σταυρού […] Θα περιμένουμε μέχρις ότου η επιστολή μας αυτή ληφθή πραγματικά υπ’ όψιν. Εάν μαζί με τους μεγιστάνες Σου και το λαό Σου σκεφθής καλύτερα και πραγματοποιήσης τον “ένωτικό όρο” της Φλωρεντίας, θα μας εύρης […] πρόθυμους να βοηθήσουμε»[1]!

Θρησκευτική τελετουργία και μουσικά όργανα μέσα στον ορθόδοξο ναό


Ηλίας Λιαμής, Σύμβουλος Ενότητας Πολιτισμού

Είναι γνωστό ότι η οργανική συνοδεία των θρησκευτικών ύμνων ήταν επιτρεπτή και παραδεκτή τόσο στους ειδωλολατρικούς λαούς της αρχαιότητας, όσο και στους Εβραίους, με κορύφωση, στους τελευταίους, την εποχή του προφητάνακτα Δαβίδ και του σοφού Σολομώντα, όπου το “αινείτε τόν θεόν εν ηχω σαλπιγγος… εν ψαλτηρίω και κιθάρα…εν τυμπάνω και χορώ…εν χορδαίς και οργάνω… (ψαλμ. 150) βρίσκει την τέλεια και ολοκληρωμένη εφαρμογή του.

Όμως, η ενόργανη μουσική των Εβραίων, που ήταν σε χρήση μέσα στο Ναό για να συνοδεύει αποκλειστικά και μόνο τη φωνητική υμνωδία, τελικά καταργήθηκε ή καλύτερα περιορίστηκε, μετά την καταστροφή της Ιερουσαλήμ και την αιχμαλωσία της Βαβυλώνας (587 π.Χ.), μόνο στο Keren (κέρας, σάλπιγξ).

Στους πρώτους χρόνους της χριστιανικής εκκλησίας, η εκκλησιαστική μουσική ήταν καθαρά φωνητική, όχι μόνο γιατί ο φόβος του διωγμού από τους ειδωλολάτρες πολιτικούς άρχοντες ανάγκαζε τους πρώτους χριστιανούς να κρύβονται σε ερημικά μέρη και εκεί, χωρίς δυνατούς ήχους που θα πρόδιδαν τον τόπο της σύναξης, να εκτελούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα, αλλά και γιατί ο φανατικός εξοστρακισμός, από την πλευρά των χριστιανών, κάθε ειδωλολατρικής εκδήλωσης αποκλείει τη χρήση οργάνων που αναμφισβήτητα θύμιζαν ειδωλολατρικές εορτές και θεατρικές παραστάσεις.

Ωστόσο, και μόνος ως εξαιρέσεις, θα μπορούσαν να αναφερθούν, η περίπτωση ενόργανης συνοδεία στις ψαλμωδίες στους εσπερινούς της “αγάπης” από τους πρώτους χριστιανούς, η χρησιμοποίηση του αυλού από τους χριστιανούς της εκκλησίας της Αλεξάνδρειας, των οποίων όμως λίγο αργότερα ο Αλεξανδρείας Κλήμης αντικατέστησε με την άρπα, και ακόμη η χρήση κουδουνιών που συνόδευαν τους εκκλησιαστικούς ύμνους των εγκατεστημένων στην Αίγυπτο Χριστιανών της Μιλήτου.

«Ο ΠΑΠΑΤΣΩΡΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΑΔΑΜ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΣΤΟ ΕΙΚΟΣΙΕΝΑ»



Βιβλίο με τίτλο «Ο ΠΑΠΑΤΣΩΡΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΑΔΑΜ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΣΤΟ ΕΙΚΟΣΙΕΝΑ».
Ένα ιστορικό βιβλίο που αναφέρει την ιστορία και την ηρωική δράση του ιερέα Δημήτριου Τσώρη, που έμεινε στην ιστορία ως ‘’Παπατσώρης’’, με καταγωγή από τα Σουλιμοχώρια της περιοχής του Δωρίου του Ν.Μεσσηνίας, ο οποίος μυημένος στην ‘’Φιλική Εταιρία’’ τόσο ο ίδιος όσο και τα παιδιά του, αφού ευλόγησε τα όπλα και τους Ντρέδες αγωνιστές του 1821 για την έναρξη της Επαναστάσεως από την περιοχή αυτή, συνέχισε τόσο ο ίδιος, όσο και τα παιδιά του, πλέον ως ένοπλος αγωνιστής τον αγώνα κατά των Οθωμανών. 

«ΟΣΑ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ» - π. Εφραίμ Παναούσης

                       

Η Αγία Νεομάρτυς Παρασκευή (Kochneva) +26-3-1939


Η Αγία Νεομάρτυς Παρασκευή (Kochneva) από την Ρωσία(γενν.1890)
Όλη την περίοδο των διωγμών εναντίον των χριστιανών πρωτοστατούσε στις διαμαρτυρίες για το κλείσιμο των εκκλησιών.Το 1930 άρχισαν οι διωγμοί των ιερέων της περιοχής Celeabinsk στα Ουράλια.Κάποιυς τους καταδίκαζαν,κάποιους τους απελευθέρωνα.Αυτά μέχρι το 1937 όταν όλοι έπεσαν στα νύχια της NVKD.Μεταξύ αυτών και οι τρεις ιερείς της ενορίας του Αγ.Αλεξάνδρου Νιέφσκυ του Miass(η ενορία της Παρασκευής)
Συνελήφθη από τουυς κομμουνιστές στις 14 Φεβρυαρίου 1938 και στάλθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης και καταναγκαστικής εργασίας στο Bureinsk.  για να εκτίσει 10ετή κάθειρξη.

Πέθανε στις 26 Μαρτίου 1939 μετά από ατύχημα κατά την διάρκεια των καταναγκαστικών έργων

ΟΚΤΩΗΧΟΣ: το αναγνωστικό της Τουρκοκρατίας

ΑΠΟ μόνη της αυτή η εικόνα, με το Πάτερ ημών («Εὐχή Κυριακή») και τα γράμματα της αλφαβήτου, είναι ικανή να μιλήσει στις καρδιές όσων νιώθουν βαθιά.

Τα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας ήταν το βασικό αναγνωστικό υλικό για την εκπαίδευση, όπου και όπως γινόταν, κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας. Το κυριότερο από αυτά τα βιβλία ήταν η Οκτώηχος του Ιωάννη Δαμασκηνού, το βιβλίο που χρησιμοποιήθηκε ως το κατ' εξοχήν αναγνωστικό και με το οποίο ολόκληρες γενιές έμαθαν να γράφουν και να διαβάζουν.
Γράφει ο λόγιος Λαρισαίος Ιωάννης γύρω στα 1800:
📖 «Και αφού τα παιδιά των με πολλούς κόπους εξοδεύουν
4-5 χρόνια εις τα κοινά, καθώς τα λέγουν, γράμματα, έως να
μάθουν το Οκτωήχι και το Ψαλτήρι, και να φθάσουν έως τον
Άγι-Απόστολον… μονόφορα (μονομιάς) τα ξεσχολούν».
ΑΥΤΗ Η ΧΡΗΣΗ της Οκτωήχου δικαιολογεί και τη μεγάλη εκδοτική της διάδοση (κυκλοφόρησαν τουλάχιστον 90 εκδόσεις της από διάφορα τυπογραφεία της Βενετίας).
◾Δικαιολογεί όμως και άλλη μία πολύ συγκινητική λεπτομέρεια. Στην πρώτη σελίδα της τυπωνόταν πάντα η αλφάβητος, ελληνική και λατινική, όπως και διάφοροι συνδυασμοί φθόγγων, ως υλικό αναφοράς για τους μαθητές.
Αυτή η εκδοτική πρακτική, σαν παράδοση πλέον, συνεχίστηκε επί μακρόν, ακόμα και όταν η εκπαίδευση πήρε νέα θεσμικά χαρακτηριστικά.
__________
Στην εικόνα, η πρώτη σελίδα από την Οκτώηχο του 1830 (Ἐν Βενετίᾳ. Παρὰ Νικολάῳ Γλυκεῖ τῷ ἐξ Ἰωαννίνων). [πηγή εικόνας: Ανέμη]

🔸 Στην 5η αράδα βλέπουμε ζεύγη γραμμάτων που προκύπτουν λαμβάνοντας το πρώτο αλφαβητικά και το δεύτερο αντιστρόφως αλφαβητικά (αω, βψ κ.λπ.). Ένα είδος άσκησης για καλύτερη εκμάθηση της αλφαβήτου.

«Χαίροις Άνασσα Δέσποινα» Στίχοι: Αγ.Ιωσήφ Ησυχαστού

                           

Παντάνασσα, Μητέρα μου,
γλυκιά μου Παναγία,
του κόσμου η βασίλισσα
και πάντων η ελπίδα
χαίροις Άνασσα Δέσποινα
Η μόνη μου παράκληση
η μόνη σωτηρία,
πολυύμνητε Μαρία
γλυκιά παραμυθία
χαίροις Άνασσα Δέσποινα

Η σύναξις του Αρχαγγέλου Γαβριήλ(26 Μαρτίου)


Ο αρχιστράτηγος Γαβριήλ...Τοιχογραφία στον Ναό της Παναγίας της Περιβλέπτου στην Οχρίδα 1294-1295.

 [...]Ο αρχάγγελος Γαβριήλ, — «και το πρόσωπον αυτού ωσεί όράσις αστραπής» — ερμήνευσε στον προφήτη Δανιήλ το όνειρο του Ναβουχοδονόσορος «καταφαιδρύνων αυτόν και εντιθείς την δήλωσιν, των αγνοουμένων εν πνεύματι», κατά τον Ιερόν Υμνογράφο.
Ο αρχάγγελος Γαβριήλ ανήγγειλε στο Ζαχαρία τον Ιερέα ότι θα γέννηση υιό «τον Πρόδρομο της χάριτος».

Ο ίδιος αρχάγγελος καθησύχασε το σώφρονα Ιωσήφ, το Μνήστορα της Παρθένου, λέγοντας: «Ιωσήφ υιός Δαυίδ, μη φοβηθής παραλάβειν Μαριάμ την γυναικά σου το γαρ εν αύτη γεννηθέν εκ Πνεύματος έστιν αγίου».

Ο ίδιος αρχάγγελος μετά την κατάστρωσι του θεοκτόνου σχεδίου του Ηρώδη είπε στον Ιωσήφ «παράλαβε το παιδίον και την Μητέρα αυτού και φεύγε εις Αίγυπτον…μέλλει γαρ Ηρώδης ζητείν το παιδίον του απολέσαι αυτό.

Ο ίδιος αρχάγγελος ενημέρωσε τον Ιωσήφ στην Αίγυπτο περί του θανάτου του Ηρώδη και της εκλείψεως του κινδύνου της ζωής του Μεσσίου, «τεθνήκασι γαρ οι ζητούντες την ψυχήν του παιδιού».

Ο ίδιος αρχάγγελος Γαβριήλ «καταβάς εξ ουρανού προσελθών απεκύλισε τον λίθον από της θύρας και εκάθητο επάνω αυτού, ην δε η ιδέα αυτού ως αστραπή και το ένδυμα αυτού λευκόν ως χιών».

Ο ίδιος τέλος ο αρχάγγελος παρουσιάσθηκε στην Παναγία μας τρεις ήμερες πριν από την Κοίμησί της και της προανήγγειλε την απόφασι του Υιού της να την παραλαβή πλησίον του.
Από όλες αυτές τις υπηρεσίες και τις ιερές αποστολές και διακονίες μαζί με τις πάμπολλες άλλες του αρχαγγέλου Γαβριήλ καταλαβαίνομε ότι ο Αρχάγγελος πού σήμερα τιμούμε είναι «των ασωμάτων λειτουργών πρωτεύων», «ο μέγας Γαβριήλ αρχηγός των αγγέλων», «φως δεύτερον», ο ιδιαίτερος θα ελέγαμε και άμεσος υπηρέτης του Κυρίου μας Ιησού και της Παναγίας Μητέρας Του.[....]

Ολόκληρο στο...
https://proskynitis.blogspot.gr/2015/03/26.html

Η προδοσία και το τέλος του Καπετάν Σάφακα


 Στὰ 1828 λοιπόν, ἀπάνω κάτω ἐκεῖ κοντὰ στὸ τέλος τοῦ Αὐγούστου ὁ καπ. Σαφάκας βρέθηκε ριέμι τοῦ Κιουταχῆ στὰ Γιάννενα. Τὰ καθέκαστα τοῦ πηγαιμοῦ το ἱστορικῶς δὲ μπορεῖ νὰ τὰ ξεδιαλύνουμε.Μὲ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Καποδίστρια ὅμως βρῆκε τρόπο κι ἔφυγε κρυφὰ ἀπ᾿ τὰ Γιάννενα μαζὶ μὲ τοὺς συντρόφους του, ἔχοντας σκοπὸ νὰ στρατολογήσῃ καὶ νὰ κινηθῇ πάλι κατὰ τοῦ ἐχτροῦ. 

 Περνῶντας ἀπ᾽ τὰ τουρκοπατημένα μέρη ἔπαιρνε μὲ τὸ μέρος του ὅσους μποροῦσε καὶ ζητοῦσε μυστικὰ τὴ συντρομὴ τῶν Ἑλλήνων γιὰ νὰ πετύχῃ τὸ σκοπό του.Τέλος ἔφτασε χωρὶς νὰ πάθῃ τίποτα στὰ σύνορα τῶν Ἀγράφων ἐκεῖ κατὰ τὸ Βάλτο. Νόμιζε πὼς θὰ βρῇ εἰλικρινῆ φιλοξενία καὶ ἀδερφικὴ συντρομὴ ἀπ᾿ τὸν παλιό του φίλο κι ἀδερφοποιτὸ Σωτήρη Στράτο ἢ Τουρκοσωτήρη. Ποῦ νὰ ξέρῃ ὁ δυστυχισμένος Σαφάκας πὼς ὁ φίλος του τὰ εἶχε ἕνα μὲ τοὺς Τούρκους καὶ βρισκόταν σὲ συνεννόηση μὲ τὸν Κιουταχῆ!

 Ἦρθε στὸ σπίτι τοῦ τάχα φίλου του κι ἔφαγε ἀπὸ τό δῆθεν φιλόξενο τραπέζι. Ὅταν ὅμως περνοῦσε τὸν Ἄσπρο μαζὶ μὲ τοὺς συντρόφους του ἐκεῖ κοντὰ στὴ
Μαρδάχα ποὺ εἶναι τὸ γεφύρι τῆς Τατάρνας, ὅπως λένε, βρῆκε τὸ θάνατό του. Ὁ Τουρκοσωτήρης ἔστειλε ἀπὸ πρωτύτερα δικούς του ἀνθρώπους καὶ δολοφόνησαν ἄναντρα καὶ τὸ Σαφάκα καὶ τοὺς συντρόφους του. Καὶ γιὰ νὰ δείξῃ πίστη κι ἀφοσίωση στοὺς Τούρκους ἔστειλε τὰ κεφάλια τους στὸν Κιουταχῆ. Ἔτσι, μὲ τέτοιον τρόπον ἄτιμο πῆρε τὸ καπετανλίκι τῶν Ἀγράφων. Τοῦ τὄδωκε ὁ ἀφέντης του ὁ Κιουταχῆς, ποὺ τόσο πιστὰ τὸν ὑπηρέτησε.

Ἡ δημοτικὴ ποίηση ἔπαιξε τὸ ρόλο της. Κεῖνα τὰ χρόνια δυὸ τραγούδια συνταιριάστηκαν καὶ τὰ τραγουδοῦσαν στὰ χωριὰ τῆς Ρούμελης. Μᾶς τὰ ἔσωσε ὁ Passow στὴ συλλογὴ τῶν δημοτικῶν τραγουδιῶν ποὺ ἔκαμε.
Τὸ ἕνα λέει: