Στο χωριό Φιλούσα Κελοκεδάρων της επαρχίας Πάφου, στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνας- της Αγίας εκείνης που επίσης δοσμένη στην προστασία των βρεφών είναι γνωστή- βρισκόταν μέχρι πρόσφατα το ιερό εικόνισμα της Παναγίας Φιλουσιώτισσας, έργο του Σίλβεστρου αγιογράφου, χρονολογίας του 1570.
«Φιλοχηότισσα», την ονομάζει ο αγιογράφος Σίλβεστρος, ως θεοτοκονύμιο υπογράφοντας το εικόνισμά Της, ως λογιοτατισμό της ονομασίας «Φιλουσιώτισσας», ή ως παραλλαγή στο άκουσμα εξαιτίας της καταγωγής του αγιογράφου που προφανώς το αποτύπωσε όπως ακουστικά το εξέλαβε.
Η υπογραφή του Συλβέστρου ζωγράφου όπως κι η χρονολογία αποπεράτωσης του έργου είναι αποτυπωμένη στο πίσω μέρος του ιερού εικονίσματος όπως συνηθιζόταν την εποχή εκείνη. Το γεγονός ότι η υπογραφή του Σύλβεστρου είναι γραμμένη Συριακά, τη λειτουργική γλώσσα της Ασσυριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ήταν εξελληνισμένος Ασσύριος που ασπάσθηκε την Ελληνορθόδοξη πίστη.
Μελετώντας το ιερό εικόνισμά Της, βλέπουμε την Φιλουσιώτισσα, Γλυκοφιλούσα Παναγιά, να βρεφοκρατεί μες την αγκάλη Της το Θείο βρέφος, καθώς σκύβει κι ακουμπάει τρυφερά το μάγουλό της στο προσωπάκι του μικρού Χριστού! Τη μητρική στοργή της έκδηλα φαίνεται να αναζητά το θείο βρέφος καθώς φωλιάζει φοβισμένο μες στην αγκαλιά της.
Η Παναγία φοράει πορφυροκόκκινο κεντημένο μαφόριο, ενώ ο μικρός Χριστός περιβάλλεται από ενδύματα στα φωτεινά λαμπρινά χρώματα της ώχρας!
Η νίκη του θανάτου του φαίνεται να αποτυπώνεται στη στοργική μητρική αγκάλη, τόσο στων προσώπων την έκφραση, το πένθιμο της Παναγίας καθώς γνωρίζει ότι το μωρό της για μας θα σταυρωθεί, στο ανέμελα δικό Του μα και στο έντονο πορφυρό του μανδύα Της, το χρώμα της αναστάσιμης χαράς, στο λαμπρό χρυσόχρωμο ρούχο του Χριστού, λάμψη Αναστάσεως και νίκης του θανάτου!
Εφόδιο το γλυκό της φίλημα να το έχει δύναμή του ο μικρός Χριστός σε όλο το διάβα των Αγίων του Παθών!
Εφόδιο το γλυκό της φίλημα στο δικό μας μέτωπο ώστε ενδυναμωμένοι να ανηφορίζουμε τη δική μας στράτα αναστάσιμης ζωής!
Τα βλέμματα και των δύο είναι περίτεχνα στραμμένα προς εμάς τους προσκυνητές ως σαν να ανοίγεται ένας διάλογος ανταπόκρισης στο αίτημα της δικής μας προσευχής και του κάθε αιτήματός μας
Αντίγραφο της εικόνας βρίσκεται στον Ιερό Ναό ενώ το αυθεντικό αρχαίο εικόνισμα φυλάσσεται στο Βυζαντινό Μουσείο της Μητροπόλεως Πάφου.
Τη θαλπωρή της αγάπης Της, είθε να αισθανόμαστε ανεμπόδιστη μες την καρδιά μας κατευθείαν, υπάρχουσα, γρηγορούσα, Παντάνασσα στο κάθε μας βήμα στη ζωή, στην κάθε στράτα μας!
Ευλογημένα μας χρόνια πολλά!
Η νίκη του θανάτου του φαίνεται να αποτυπώνεται στη στοργική μητρική αγκάλη, τόσο στων προσώπων την έκφραση, το πένθιμο της Παναγίας καθώς γνωρίζει ότι το μωρό της για μας θα σταυρωθεί, στο ανέμελα δικό Του μα και στο έντονο πορφυρό του μανδύα Της, το χρώμα της αναστάσιμης χαράς, στο λαμπρό χρυσόχρωμο ρούχο του Χριστού, λάμψη Αναστάσεως και νίκης του θανάτου!
Εφόδιο το γλυκό της φίλημα να το έχει δύναμή του ο μικρός Χριστός σε όλο το διάβα των Αγίων του Παθών!
Εφόδιο το γλυκό της φίλημα στο δικό μας μέτωπο ώστε ενδυναμωμένοι να ανηφορίζουμε τη δική μας στράτα αναστάσιμης ζωής!
Τα βλέμματα και των δύο είναι περίτεχνα στραμμένα προς εμάς τους προσκυνητές ως σαν να ανοίγεται ένας διάλογος ανταπόκρισης στο αίτημα της δικής μας προσευχής και του κάθε αιτήματός μας
Αντίγραφο της εικόνας βρίσκεται στον Ιερό Ναό ενώ το αυθεντικό αρχαίο εικόνισμα φυλάσσεται στο Βυζαντινό Μουσείο της Μητροπόλεως Πάφου.
Τη θαλπωρή της αγάπης Της, είθε να αισθανόμαστε ανεμπόδιστη μες την καρδιά μας κατευθείαν, υπάρχουσα, γρηγορούσα, Παντάνασσα στο κάθε μας βήμα στη ζωή, στην κάθε στράτα μας!
Ευλογημένα μας χρόνια πολλά!
Δέσποινα Αικατερίνης Ανδρέα Τενίζη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου