Τι παράπλευρα κέρδη πολιτιστικά, οικονομικά, θρησκευτικά και… τουριστικά θα είχε η Σύρος αν τελικά κατάφερνε να ιδρύσει το μοναστήρι του στην Σύρο.
Δεν είναι απλά ένα θρησκευτικό θέμα αλλά ένα τεράστιας σημασίας ιστορικό γεγονός που αξίζει να γνωρίζει όλος ο κόσμος.
Ποιοι ήταν οι λόγοι που τον έφεραν στην Σύρο;
Ο Άγιος Νεκτάριος (κατά κόσμον Αναστάσιος Κεφαλάς) δεν ήταν άγνωστος μεταξύ αγνώστων στην Σύρο.
Το αντίθετο. Έχε πολλούς και σημαντικούς φίλους στην Σύρο της εποχής εκείνης.
Τι συνέβη και ποιες οι άγνωστες πλην όμως σημαντικές λεπτομέρειες της επίσκεψης του στην Σύρο.
Η γνωριμία του Αγίου Νεκταρίου με την Σύρο μας είναι άγνωστο από πότε χρονολογείται.
Μπορεί να την είχε επισκεφτεί και άλλες φορές νεώτερος.
Η Σύρος ήταν εκτός των άλλων ένα σημαντικό πολιτιστικό κέντρο. Η γειτονική Τήνος καθιστούσε την Σύρο ως γνωστόν σταθμό πολλών επώνυμων και ανωνύμων προσκυνητών.
Εκείνη την εποχή η Αγία Παρασκευή ήταν μοναστήρι. Μάλλον σε άσχημη κτιριακή και οικονομική κατάσταση με λίγους μοναχούς η μοναχές. Δεν έχουμε σχεδόν κανένα στοιχείο από εκείνη την εποχή για την Αγία Παρασκευή πλην των ελαχίστων τα οποία σας αναφέρω.Το πιθανότερο (και πολύ σπουδαίο για να κατανοήσετε τα παρακάτω που θα διαβάσετε) να βρισκόταν υπό διάλυση καθ' ότι ήταν πολύ παλιά προερχόμενη από τους Βυζαντινούς χρόνους.
Οι Συριανοί διατηρούσαν μια ανάμνηση της αλλά ελάχιστοι ενδιαφερόταν για αυτήν.
Η παλιά μικρή εκκλησιά με συνεχείς ανακαινίσεις και την φροντίδα κάποιων πιστών Συριανών είχε καταφέρει να διασωθεί κατά κάποιο τρόπο από την πλήρη κατεδάφιση της μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα, όποτε περιήλθε στην κατοχή του Ψαριανού Γεώργιου Πιπίνι ή Πιπίνο ΑΠΟΓΟΝΟ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΜΠΟΥΡΛΟΤΙΕΡΗ και γνωστό συμπολεμιστή και συνεργάτη του ΚΑΝΑΡΗ. Ενός Κανάρη που είχε επισκεφτεί πάμπολλες φορές την Σύρο. *Κρατήστε το και αυτό σαν στοιχείο για την κατανόηση των παρακάτω που θα διαβάσετε.
Πολύ σπουδαίο είναι το γεγονός ότι την περίοδο αυτή ηγούμενος στην μόνη φαίνεται να είναι ο Γέροντας Διονύσιος από τους τελευταίους Διδάσκαλους του Γένους μας και θείος των Παπαδιαμάντη και Μωραϊτίδη ενώ ο Γεώργιος Πιπίνος βοηθά στην ανοικοδόμηση της μονής και έκτοτε η μονή δείχνει να έχει μια λαμπρή ανάκαμψη με αρκετούς μοναχούς και με μορφή κοινοβιακού μοναστηρίου.
Η μονή της Άγιας Παρασκευής εκείνη ακριβώς την εποχή είναι διάσημη σε όλο τον Χριστιανικό κόσμο και ο Άγιος Νεκτάριος οπωσδήποτε φαίνεται να το γνωρίζει αυτό όπως γνώριζε και τον Γέροντα Διονύσιο ο οποίος με την άμεμπτη συμπεριφορά του είχε καταφέρει να προσελκύσει τους Συριανούς στην εκκλησία του.
Αυτήν λοιπόν την θαυμάσια χρονική περίοδο ο Άγιος Νεκτάριος επισκέπτεται την Σύρο και φιλοξενείται στην Αγία Παρασκευή.
Γιατί επισκέφθηκε τη Σύρο όμως; Ήταν απλά μια επίσκεψη σε ένα φίλο η κάτι ακόμα πιο σημαντικό;[...]
Συμπεριλάβετε ακόμα ότι την εποχή αυτή τα ταξίδια γενικώς δεν ήταν εύκολα και ειδικά στα νησιά με τα μικρά πλοία που ταξίδευαν ειδικά στις επικίνδυνες λόγω καιρών θάλασσες του Αιγαίου. Για να γίνει ένα τέτοιο ταξίδι θα πρέπει να υπήρχε πολύ σοβαρές λόγος.
Η αλήθεια είναι και το τονίζω αυτό ότι μας λείπουν οι σχετικές μαρτυρίες και κανείς δεν μπορεί να δώσει μια ασφαλή εξήγηση και απάντηση για τους λόγους της επίσκεψης του αυτής.
Μπορούμε όμως βάση άλλων στοιχείων που έχουμε και θα διαβάσετε παρακάτω αναλυτικά να κάνουμε βάσιμες και ασφαλείς υποθέσεις πιθανολογώντας ότι ο Άγιος Νεκτάριος εκείνη την εποχή είχε στο μυαλό του την δημιουργία ενός μοναστηριού.
Είναι σίγουρο ότι έψαχνε αφ' ενός ένα καλό μέρος κατάλληλο για να το ιδρύσει και από την άλλη ίσως ένα «έτοιμο» ήδη ησυχαστήριο όπως αυτό της Άγιας Παρασκευής να ήταν ότι έπρεπε για τα αγαθά σχέδια του.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι ο Άγιος Νεκτάριος είχε πολλούς φίλους Συριανούς άλλα και μη Συριανούς που όμως ευρίσκοντο στην Σύρο εκείνη την εποχή υπηρετώντας ως κληρικοί σε διαφορές υψηλές βαθμίδες της ιεροσύνης Στην Σύρο.
Ένα άλλο άξιο προσοχής στοιχείο είναι ότι (με βάση την ημερομηνία επισκέψεως) ήταν πιθανώς προσκεκλημένος του Αρχιερέως της Σύριου Μεθοδίου για να λαμπρύνει με την υψηλή παρουσία του τον εορτασμό της Άγιας Παρασκευής.
Ο Μεθόδιος εθεωρείτο κορυφαίος Ιεράρχης της Σύρου και πολύ αγαπητός σε όλους του κατοίκους.
Το κοινό που είχαν με τον Άγιο Νεκτάριο εκτός από φίλοι ήταν ότι και εκείνος είχε υπάρξει Διευθυντής Ιερατικής Σχόλης (στα 1901) και ήταν υποψήφιος μητροπολίτης Αθηνών.
Η Σύρος λοιπόν ήταν η ελπίδα του να βρει αυτήν την πολυπόθητη γωνία για την ενσάρκωση του μοναχικού του πόθου ξέροντας μάλιστα ότι στην Σύρο είχε δημιουργήσει ο γέροντας Διονύσιος το «πάγκαλλον μοναστήριον» της Άγιας Παρασκευής που σχεδόν ήταν έτοιμο να ξεκινήσει ως μοναστήρι πάνω στα σχέδια του Αγίου Νεκταρίου.
Δυστυχώς δεν τα κατάφερε. Παρ' όλο που φαίνεται έκανε πολλές προσπάθειες και συζητήσεις με διαφόρους σχετικούς την ιεροσύνη άλλα και τον πολιτικό κόσμο του νησιού της εποχής.[....]
Δεν είναι απλά ένα θρησκευτικό θέμα αλλά ένα τεράστιας σημασίας ιστορικό γεγονός που αξίζει να γνωρίζει όλος ο κόσμος.
Ποιοι ήταν οι λόγοι που τον έφεραν στην Σύρο;
Ο Άγιος Νεκτάριος (κατά κόσμον Αναστάσιος Κεφαλάς) δεν ήταν άγνωστος μεταξύ αγνώστων στην Σύρο.
Το αντίθετο. Έχε πολλούς και σημαντικούς φίλους στην Σύρο της εποχής εκείνης.
Τι συνέβη και ποιες οι άγνωστες πλην όμως σημαντικές λεπτομέρειες της επίσκεψης του στην Σύρο.
Είναι ένας από τους αγαπημένους Άγιους του Χριστιανικού κόσμου
Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι ο Άγιος Νεκτάριος κατά κόσμον Αναστάσιος Κεφαλάς είχε επισκεφτεί την Σύρο;[...]
Μια ιδιαίτερα άγνωστη αλλά ύψιστης σημασίας και την ιστορική του εξέλιξη «λεπτομέρεια» της ιστορίας για το νησί της Σύρου...
Ποιος ήταν ο πραγματικός λόγος που ο Άγιος Νεκτάριος είχε επισκεφτεί την Σύρο;
Πού είχε μείνει άλλα και είχε λειτουργήσει;
Πόσοι ήταν οι φίλοι και γνωστοί του στην Σύρο;[....]
Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι ο Άγιος Νεκτάριος κατά κόσμον Αναστάσιος Κεφαλάς είχε επισκεφτεί την Σύρο;[...]
Μια ιδιαίτερα άγνωστη αλλά ύψιστης σημασίας και την ιστορική του εξέλιξη «λεπτομέρεια» της ιστορίας για το νησί της Σύρου...
Ποιος ήταν ο πραγματικός λόγος που ο Άγιος Νεκτάριος είχε επισκεφτεί την Σύρο;
Πού είχε μείνει άλλα και είχε λειτουργήσει;
Πόσοι ήταν οι φίλοι και γνωστοί του στην Σύρο;[....]
Η γνωριμία του Αγίου Νεκταρίου με την Σύρο μας είναι άγνωστο από πότε χρονολογείται.
Μπορεί να την είχε επισκεφτεί και άλλες φορές νεώτερος.
Η Σύρος ήταν εκτός των άλλων ένα σημαντικό πολιτιστικό κέντρο. Η γειτονική Τήνος καθιστούσε την Σύρο ως γνωστόν σταθμό πολλών επώνυμων και ανωνύμων προσκυνητών.
Εκείνη την εποχή η Αγία Παρασκευή ήταν μοναστήρι. Μάλλον σε άσχημη κτιριακή και οικονομική κατάσταση με λίγους μοναχούς η μοναχές. Δεν έχουμε σχεδόν κανένα στοιχείο από εκείνη την εποχή για την Αγία Παρασκευή πλην των ελαχίστων τα οποία σας αναφέρω.
Οι Συριανοί διατηρούσαν μια ανάμνηση της αλλά ελάχιστοι ενδιαφερόταν για αυτήν.
Η παλιά μικρή εκκλησιά με συνεχείς ανακαινίσεις και την φροντίδα κάποιων πιστών Συριανών είχε καταφέρει να διασωθεί κατά κάποιο τρόπο από την πλήρη κατεδάφιση της μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα, όποτε περιήλθε στην κατοχή του Ψαριανού Γεώργιου Πιπίνι ή Πιπίνο ΑΠΟΓΟΝΟ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΜΠΟΥΡΛΟΤΙΕΡΗ και γνωστό συμπολεμιστή και συνεργάτη του ΚΑΝΑΡΗ. Ενός Κανάρη που είχε επισκεφτεί πάμπολλες φορές την Σύρο. *Κρατήστε το και αυτό σαν στοιχείο για την κατανόηση των παρακάτω που θα διαβάσετε.
Πολύ σπουδαίο είναι το γεγονός ότι την περίοδο αυτή ηγούμενος στην μόνη φαίνεται να είναι ο Γέροντας Διονύσιος από τους τελευταίους Διδάσκαλους του Γένους μας και θείος των Παπαδιαμάντη και Μωραϊτίδη ενώ ο Γεώργιος Πιπίνος βοηθά στην ανοικοδόμηση της μονής και έκτοτε η μονή δείχνει να έχει μια λαμπρή ανάκαμψη με αρκετούς μοναχούς και με μορφή κοινοβιακού μοναστηρίου.
Η μονή της Άγιας Παρασκευής εκείνη ακριβώς την εποχή είναι διάσημη σε όλο τον Χριστιανικό κόσμο και ο Άγιος Νεκτάριος οπωσδήποτε φαίνεται να το γνωρίζει αυτό όπως γνώριζε και τον Γέροντα Διονύσιο ο οποίος με την άμεμπτη συμπεριφορά του είχε καταφέρει να προσελκύσει τους Συριανούς στην εκκλησία του.
Αυτήν λοιπόν την θαυμάσια χρονική περίοδο ο Άγιος Νεκτάριος επισκέπτεται την Σύρο και φιλοξενείται στην Αγία Παρασκευή.
Γιατί επισκέφθηκε τη Σύρο όμως; Ήταν απλά μια επίσκεψη σε ένα φίλο η κάτι ακόμα πιο σημαντικό;[...]
Συμπεριλάβετε ακόμα ότι την εποχή αυτή τα ταξίδια γενικώς δεν ήταν εύκολα και ειδικά στα νησιά με τα μικρά πλοία που ταξίδευαν ειδικά στις επικίνδυνες λόγω καιρών θάλασσες του Αιγαίου. Για να γίνει ένα τέτοιο ταξίδι θα πρέπει να υπήρχε πολύ σοβαρές λόγος.
Η αλήθεια είναι και το τονίζω αυτό ότι μας λείπουν οι σχετικές μαρτυρίες και κανείς δεν μπορεί να δώσει μια ασφαλή εξήγηση και απάντηση για τους λόγους της επίσκεψης του αυτής.
Μπορούμε όμως βάση άλλων στοιχείων που έχουμε και θα διαβάσετε παρακάτω αναλυτικά να κάνουμε βάσιμες και ασφαλείς υποθέσεις πιθανολογώντας ότι ο Άγιος Νεκτάριος εκείνη την εποχή είχε στο μυαλό του την δημιουργία ενός μοναστηριού.
Είναι σίγουρο ότι έψαχνε αφ' ενός ένα καλό μέρος κατάλληλο για να το ιδρύσει και από την άλλη ίσως ένα «έτοιμο» ήδη ησυχαστήριο όπως αυτό της Άγιας Παρασκευής να ήταν ότι έπρεπε για τα αγαθά σχέδια του.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι ο Άγιος Νεκτάριος είχε πολλούς φίλους Συριανούς άλλα και μη Συριανούς που όμως ευρίσκοντο στην Σύρο εκείνη την εποχή υπηρετώντας ως κληρικοί σε διαφορές υψηλές βαθμίδες της ιεροσύνης Στην Σύρο.
Ένα άλλο άξιο προσοχής στοιχείο είναι ότι (με βάση την ημερομηνία επισκέψεως) ήταν πιθανώς προσκεκλημένος του Αρχιερέως της Σύριου Μεθοδίου για να λαμπρύνει με την υψηλή παρουσία του τον εορτασμό της Άγιας Παρασκευής.
Ο Μεθόδιος εθεωρείτο κορυφαίος Ιεράρχης της Σύρου και πολύ αγαπητός σε όλους του κατοίκους.
Το κοινό που είχαν με τον Άγιο Νεκτάριο εκτός από φίλοι ήταν ότι και εκείνος είχε υπάρξει Διευθυντής Ιερατικής Σχόλης (στα 1901) και ήταν υποψήφιος μητροπολίτης Αθηνών.
Ένας άλλος Συριανός που φαίνεται να ήταν φίλος του Αγίου Νεκταρίου ήταν ο ονομαστός ιεροκήρυκας Αρχιμανδρίτης Χριστόφορος Δεσύπρης που διατέλεσε και μαθητής του Αγίου Νεκταρίου στην Ριζάριο σχολή όταν ο Άγιος ήταν διευθυντής.
Άλλοι φίλοι και μαθητές Συριανοί επίσης του Αγίου ήταν οι Συριανοί Θεόδωρος Κοντέρης (από το 1897) και ο Ιωάννης Μαυρίκος (από το 1899). Ο τελευταίος μάλιστα μετά τις σπουδές του στην Ροζάριο συνέχισε στη ιατρική από την οποία και αποφοίτησε.
Και άλλοι πολλοί επιφανείς Συριανοί φαίνεται να είχαν δεσμούς με τον Άγιο Νεκτάριο όπως ο Φωκίων Βασιλείου όπως και με τον πολύ γνωστό και σπουδαίο Συριανό Ν. Ανδρουλιδάκη αλλά και ο Δ. Κορωναίος. Στ. Μπαρμπέτας και Ν. Νικολάου.
Τι κοινό είχαν όλοι αυτοί οι προαναφερθέντες;
Ήταν όλοι έφοροι του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στην πηγή. (Υπάρχει σχετικό έγγραφο σε φωτογραφία στις φωτογραφίες που συνοδεύουν το άρθρο) όπου θα δείτε και άλλα ονόματα Συριανών γνωστών του Αγίου Νεκταρίου.
Στην Σύρο επίσης διέμενε με την οικογένεια του κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ο πολύ στενός φίλος του Αγίου δικηγόρος Νικόλας Άμπετ ο οποίος ήταν παντρεμένος με την Συριανή Αυγούστα Μακρυγιάννη που η οικογένεια της έμενε μόνιμα στην Σύρο. Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι στα βιβλία του ο Άγιος Νεκτάριος στην στήλη των συνδρομητών αναφέρονται πολλά Συριανά ονόματα κυρίως ιερέων και επιφανών Συριανών όπως θα δείτε σε φωτογραφία παρακάτω.
Ο Σεβασμιότατος λοιπόν Νεκτάριος Κεφαλάς όπως ήταν το κανονικό όνομα του είχε πλούσιο κύκλο στην Σύρο και δεν ήταν καθόλου άγνωστος.
Όπως είπα παραπάνω ο Άγιος Νεκτάριος έμεινε στην Αγία Παρασκευή φιλοξενούμενος του ηγούμενου άλλα αν και σπουδαίος και λαμπρός κληρικός δεν επιθύμησε καμία λαμπρότητα.
Έμεινε σε ένα ταπεινό κελί και την ημέρα της γιορτής της Άγιας λειτούργησε με ταπεινότητα στην εκκλησιά όλες τις ακολουθίες ακόμα και την ολονυχτία.
Ήταν παρ' όλη την φήμη του και την λαμπρότητα του υπόδειγμα ταπεινότητας και αυτό ήταν γνωστό σε όλο τον κόσμο.
Για να επιστρέψουμε στους λόγους της επισκέψεως του, φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό να επισκεφτεί την Σύρο είτε σαν προσκεκλημένος άλλα και έχοντας στο μυαλό του την ίδρυση του μοναστηριού που ονειρευόταν.
Αυτό το γεγονός διασφαλίζεται περισσότερο σύμφωνα με τους βιογράφους του και σύμφωνα με έγκυρες πήγες και μαρτυρίες πως εκείνη την εποχή ο Επίσκοπος Πενταπόλεως στρέφεται και σκέπτεται εντονότερα την προς την μοναχική ζωή συνέχεια του.
Αναζητεί τόπο για την δημιουργία ησυχαστήριου πολύ έντονα.
Η μοναχή Μακαρία (Τζουρντού), μαθήτρια του, μαρτυρεί ότι συζητούσε φανερά ότι προτιμούσε ένα Κυκλαδίτικο Μοναστήρι.
Και το έψαχνε.
Άλλοι φίλοι και μαθητές Συριανοί επίσης του Αγίου ήταν οι Συριανοί Θεόδωρος Κοντέρης (από το 1897) και ο Ιωάννης Μαυρίκος (από το 1899). Ο τελευταίος μάλιστα μετά τις σπουδές του στην Ροζάριο συνέχισε στη ιατρική από την οποία και αποφοίτησε.
Και άλλοι πολλοί επιφανείς Συριανοί φαίνεται να είχαν δεσμούς με τον Άγιο Νεκτάριο όπως ο Φωκίων Βασιλείου όπως και με τον πολύ γνωστό και σπουδαίο Συριανό Ν. Ανδρουλιδάκη αλλά και ο Δ. Κορωναίος. Στ. Μπαρμπέτας και Ν. Νικολάου.
Τι κοινό είχαν όλοι αυτοί οι προαναφερθέντες;
Ήταν όλοι έφοροι του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στην πηγή. (Υπάρχει σχετικό έγγραφο σε φωτογραφία στις φωτογραφίες που συνοδεύουν το άρθρο) όπου θα δείτε και άλλα ονόματα Συριανών γνωστών του Αγίου Νεκταρίου.
Ο Σεβασμιότατος λοιπόν Νεκτάριος Κεφαλάς όπως ήταν το κανονικό όνομα του είχε πλούσιο κύκλο στην Σύρο και δεν ήταν καθόλου άγνωστος.
Όπως είπα παραπάνω ο Άγιος Νεκτάριος έμεινε στην Αγία Παρασκευή φιλοξενούμενος του ηγούμενου άλλα αν και σπουδαίος και λαμπρός κληρικός δεν επιθύμησε καμία λαμπρότητα.
Έμεινε σε ένα ταπεινό κελί και την ημέρα της γιορτής της Άγιας λειτούργησε με ταπεινότητα στην εκκλησιά όλες τις ακολουθίες ακόμα και την ολονυχτία.
Ήταν παρ' όλη την φήμη του και την λαμπρότητα του υπόδειγμα ταπεινότητας και αυτό ήταν γνωστό σε όλο τον κόσμο.
Για να επιστρέψουμε στους λόγους της επισκέψεως του, φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό να επισκεφτεί την Σύρο είτε σαν προσκεκλημένος άλλα και έχοντας στο μυαλό του την ίδρυση του μοναστηριού που ονειρευόταν.
Αυτό το γεγονός διασφαλίζεται περισσότερο σύμφωνα με τους βιογράφους του και σύμφωνα με έγκυρες πήγες και μαρτυρίες πως εκείνη την εποχή ο Επίσκοπος Πενταπόλεως στρέφεται και σκέπτεται εντονότερα την προς την μοναχική ζωή συνέχεια του.
Αναζητεί τόπο για την δημιουργία ησυχαστήριου πολύ έντονα.
Η μοναχή Μακαρία (Τζουρντού), μαθήτρια του, μαρτυρεί ότι συζητούσε φανερά ότι προτιμούσε ένα Κυκλαδίτικο Μοναστήρι.
Και το έψαχνε.
Η Σύρος λοιπόν ήταν η ελπίδα του να βρει αυτήν την πολυπόθητη γωνία για την ενσάρκωση του μοναχικού του πόθου ξέροντας μάλιστα ότι στην Σύρο είχε δημιουργήσει ο γέροντας Διονύσιος το «πάγκαλλον μοναστήριον» της Άγιας Παρασκευής που σχεδόν ήταν έτοιμο να ξεκινήσει ως μοναστήρι πάνω στα σχέδια του Αγίου Νεκταρίου.
Δυστυχώς δεν τα κατάφερε. Παρ' όλο που φαίνεται έκανε πολλές προσπάθειες και συζητήσεις με διαφόρους σχετικούς την ιεροσύνη άλλα και τον πολιτικό κόσμο του νησιού της εποχής.[....]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου