Του πρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Καλλιανού
Επισκεπτόμενος σχεδόν καθημερινά εδώ καί εικοσιτέσσερα χρόνια ιερατικής διακονίας την εύκατάνυκτη καί γλυκύτατη ί. ακολουθία της Θ. Μεταλήψεως, έχω την εντύπωση, κάθε φορά πού την επισυνάπτω στο Απόδειπνο, ότι κάτι καινούργιο ανακαλύπτω πού με ψυχωφελεί καί έξάπαντος με προετοιμάζει τόσο για την αυριανή τέλεση της Θ.Λειτουργίας, όσο καί για τη συμμετοχή μου στα ουράνια, φρικτά καί αγία του Χριστού μου μυστήρια, όπως«του θείου Του δείπνου καί μυστικού κοινωνός γενέσθαι».Κι αυτή ή εμπειρία, πιστεύω, ότι απομένει καί αποτελεί την οριακή γραμμή, ή οποία σε διαχωρίζει από τον κόσμο, σύμφωνα με τον Ιερό λόγο του Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου.«Ό των Χριστιανών κόσμος έτερος εστί, καί διαγωγή καί νους καί λόγος καί πράξις έτερα τυγχάνει, καί ή των ανθρώπων του κόσμου τούτου διαγωγή καί νους καί λόγος καί πράξις έτερα· άλλο τί είσιν εκείνοι καί άλλο τί εϊσιν ούτοι, καί πολλή διάστασις μεταξύ τούτων κακείνων».Γι'αύτό, σύμφωνα με την ακόλουθη οδηγία της αρχής της Ά(κολουθίας) της Θ(είας) Μ(εταλήψε-ως)«Μέλλων προσελθεϊν τοίς άχράντοις Μυστηρίοις... λέγε μετά κατανύξεως τον παρόντα Κανόνα...».Ό κανόνας, ή ραχοκοκκαλιά της όλης ακολουθίας, έχει το προνόμιο να είσάγη τον πιστό στην ευλογημένη κατάνυξη, ή οποία κατά τους αγίους Νηπτικούς «προς ερωτά Θεοί... πτεροί την ψυχήν». Τον προετοιμάζει δηλαδή, ώστε με περισυλλογή, εγκράτεια καί ενδελεχή μελέτη του είναι του, να εύθυγραμμιστή πλήρως με όσα ό Κανόνας, αυτός ό νοητός διδάσκαλος δηλαδή, προτρέπει:
«Βεβηλωθείς εργοις άτόποις ό δείλαιος ανάξιος υπάρχω, Χριστέ της μετουσίας, ης με άξίωσον»«...γένοιτο ό άνθραξ του σου σώματος, εις φωτισμόν τω έσκοτισμένω έμοί...»«Νουν, ψυχήν καί καρδίαν αγίασον, Σώτερ καί το σώμα μου».Είναι δε ορθό όπως ή προετοιμασία αύτη γίνη με πειθαρχημένη καί προσεγμένη τακτοποίηση του σπηλαίου της ψυχής, όπου κατά την "Ορθόδοξη νηπτική παράδοση εδρεύουν «οι λησταί λογισμοί»,γι' αυτό καί προαπαιτείται το Μυστήριο της Ί. Εξομολογήσεως, πού είναι «Μυστήριο της συμφιλίωσης με την Εκκλησία καί της επιστροφής σ' αυτή...» (π. Άλ. Σμέμαν)."Ομως, ας δοϋμε τα πράγματα, πιο προσεκτικά από την αρχή.Ή Α.Θ.Μ. δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια εκτενής προσευχή, ή οποία επιχειρεί να προτρέψη τον πιστό να κατανόηση πώς «βαδίζει προς θείαν Κοινωνίαν»· καί είναι βέβαιο ότι, αν δεν προσέλθη με πίστη, τότε αυτή γίνεται, αντί για σωτήριος «χαρά, υγεία καί ευφροσύνη», «πυρ, τους αναξίους φλέγον».Γι' αυτό καί απαιτείται ή βαθύτατη ομολογία:
«Πιστεύω, Κύριε, καί ομολογώ ότι συ εί αληθώς ό Χριστός ό Υιός του Θεού του ζώντος, ό έλθών εις τον κόσμον αμαρτωλούς σώσαι, ων πρώτος ειμί εγώ», αλλά καί ή θερμή παράκληση:«Καθάρισον, Κύριε, τον ρύπον της ψυχής μου καί σώσον με ως φιλάνθρωπος...»
γ. Δέκα ευχές με βαθύτατο δογματικό περιεχόμενο, πού έπιτρέπουν στον πιστό να προσεγγίσει, έστω και εν περιλήψει, την "Ορθόδοξη Χριστολογία, Σωτηριολογία, Ανθρωπολογία, δηλαδή την "Ορθόδοξη Θεολογία, ή οποία αποτελεί καί είναι το βασικό θεμέλιο, για να βίωση ό πιστός «ότι τοϋτο αυτό εστί το άχραντον Σώμα Σου καί τούτο αυτό εστί το τίμιον Αίμα Σου (Κύριε)... Εγώ δέ ό ελεεινός τολμών δέξασθαι (αυτά), μη καταφλεχθείην αλλά δέξαι με... καί φώτισον μου τα της ψυχής αισθητήρια, καταφλέγων μου τα της αμαρτίας εγκλήματα...».
Οί Ψαλμοί καί οι ευχές αυτές, σύμφωνα με την οδηγία της Α.Θ.Μ., λέγονται το πρωΐ, μετά την έωθινή προσευχή του πιστού καί λίγες ώρες πριν από τη Θ. Μετάληψη. Συνήθως ό πιστός, μαζί με κάποια τροπάρια, δύο «ποιητικές» - ας μου έπιτραπή ό ορός - «συνθέσεις», δηλ. δύο τετράστιχα καί μία ευχή, τα διαβάζει όλα μαζί το πρωΐ. Κατ' οϊκονομίαν μπορούν να διαβαστούν καί την παραμονή, όταν συντρέχουν κάποιοι λόγοι χρονικών πιέσεων.δ. Ό λειτουργός όμως, δηλαδή ό ιερέας, λίγο πρίν από την Θ. Κοινωνία απαγγέλλει, μετά μεγίστου δέους καί με έμβιωμένη την άναξιότητά του, την Ι ευχή καί όλα τα υπόλοιπα, αφοΰ προηγουμένως έχει πραγματοποιήσει το μελισμό του Τιμίου Σώματος.Ή όλη αυτή προετοιμασία, λίγα λεπτά πλέον πρίν από την Θ. Κοινωνία, είναι ή κορυφαία ώρα εκείνης της μυστικής προσδοκίας, οπού «μέλλεις φαγείν, άνθρωπε, Σώμα Δεσπότου». Καί στ' αλήθεια, δεν υπάρχουν λόγια να εκφράζουν τον εσωτερικό κλυδωνισμό, πού αισθάνεται ό λειτουργός, καί κατ' άκολουθίαν ό πιστός, καθώς μετά τον μελισμό εύχεται:«Δέσποτα Φιλάνθρωπε, Κύριε Ίησοΰ Χριστέ, ό Θεός μου, μη εις κρίμα μοι γένοιτο τα Αγια ταϋτα δια το όνάξιον είναι με, άλλ' είς κάθαρσιν καί άγιασμόν ψυχής τε καί σώματος, καί εις αρραβώνα της μελλούσης ζωής καί βασιλείας». Για να προσδέσει την ομολογία:«Έμοί δε τω προσκολλάσθαι τω Θεώ αγαθόν έστν τίθεσθαι εν τω Κυρίω την ελπίδα της σωτηρίας μου».
Ανέφερα τη λέξη ομολογία, γιατί θέλω να την παραλληλίσω με κάτι σπουδαίο, πού έγραψε ό π. Αλέξανδρος Σμέμαν:«"Ενας ευσεβής ιερέας, όταν τον ρώτησαν πώς πρέπει να ζή κανείς τη χριστιανική ζωή στον κόσμο, απάντησε: «απλούστατα, έχοντας στο νου του συνέχεια ότι αύριο (ή μεθαύριο ή υστέρα από λίγες μέρες) θα κοινωνήση τα άχραντα Μυστήρια».Αν, λοιπόν, ή ελπίδα της σωτηρίας μας δεν έχει συνάρτηση καί συνάντηση με την ομολογία πίστεως μας στον Κύριο Ίησοΰ Χριστό, το Ζωοποιό Σώμα του οποίου καί το Ζωηρό Αίμα «πηγή αγαθών» καθίσταται, τότε θα χρειαστη να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με Εκείνον, πού δια στόματος του Όσιου Συμεών του Νέου Θεολόγου είπε: «Συ γαρ ειπας, Δέσποτα μου·πίνων δε μου καί το Αϊμα εν εμοί μεν ούτως μένει,εν αυτώ δε εγώ τυγχάνω.Αληθής ο λόγος πάντως του Δεσπότου καί Θεού μου...
Ή Ευχαριστία μετά την Θείαν Μετάληψιν είναι ένα είδος δοξολογίας, γιατί αξιωθήκαμε «της καλής μετουσίας, των ζωοποιών μυστικών δωρημάτων», τα οποία εύχεται ό πιστός όπως τύχουν «έπ' ευεργεσία καί άγιασμώ των ψυχών καί των σωμάτων ημών... είς ΐασιν ψυχής τε καί σώματος, εις άποτροπήν παντός εναντίου, είς φωτισμόν των οφθαλμών της καρδίας μου, είς είρήνην των φυχικών μου δυνάμεων, εις πίστιν άκαταίσχυντον κτλ.., καί όλ' αυτά «ϊνα εν τω άγιασμώ σου δι' αυτών φυλαττόμενος, της σης χάριτος μνημονεύω δια παντός καί μηκέτι έμαυτώ ζω, αλλά σοί τω ήμετέρω Δεσπότη καί ευεργέτη».Πόσο ευλογημένα καί «προς νουθεσίαν», αλλά καί συμμόρφωση είναι αυτά τα λόγια της Ευχαριστίας!Πολύ ορθά έγραψε ό π. Αλέξανδρος Σμέμαν ότι «το ιδανικό είναι ή όλη ζωή του Χριστιανού να είναι μια προετοιμασία για τη Θ.Κοινωνία...». Ωστόσο το ερώτημα πού απομένει είναι το έξης: μετά τη Θεία Κοινωνία τί γίνεται; Ό καθένας μας επανέρχεται «είς τα ίδια», ή, όπως λέγει ό Μ. Βασίλειος, πασχίζουμε, «εν καθαρώ συνειδότι μέχρι εσχάτης μου αναπνοής επαξίως μετέχειν των αγιασμάτων Του...»;
Από την ''Ορθόδοξη Μαρτυρία'' αρ.τευχ.71
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου