Το βράδυ ή Παννυχίδα της Λαμπρής, Μετά το «Δεύτε, λάβετε φως!», όλοι με τη μελισσοκέρινη λαμπάδα αναμμένη εξέρχονται μετά πομπής, κρουομένων των χειροσημαντρών, στην αυλή, όπου καί τελείται, δίχα μέντοι γε πυροκροτάλων, πυροβολισμών, βεγγαλικών, φωτοβολίδων, συριγμών καί λοιπών συναφών, αλλά μετά πολλής θεοπρεπείας καί μυστικής έξάρσεως ή Ακολουθία της Αναστάσεως. Το «Χρίστος ανέστη!» ψάλλεται σε αρχαίο μέλος, αργά, λίγο ασυνήθιστο ως τότε στ' αφτιά μου. Οί καμπάνες δονούν τους αιθέρες καί μεταδίδουν το χαρμόσυνο άγγελμα. Τ' ακούει ό γερο-'Άθωνας καί σταυροκοπιέται χαρούμενος. Τ' ακούει ή θάλασσα καί παφλάζει εν ευφροσύνη το κύμα της. Τ' ακούνε τα δάση, οι καστανιές κ' οι λεφτοκαρυές καί έπικροτοϋσι τοις κλάδοις. Τ' ακούνε τα οστά τα γεγυμνωμένα των πατέρων, τα φυλασσόμενα με τιμή στο υπόγειο του ναού του κοιμητηρίου, πού ήδη τους άναψαν το καντήλι με το νέο αναστάσιμο φως,καί φωτίζονται καί λάμπουν, χαίρονται τη έλπίδι της αναστάσεως, εις ζωήν αίώνιον.
Στήν επιστροφή ό γερο-Δαμιανός πάλι με το ραντιστήρι του καί τα μύρα του, Μυροφόρος άνήρ, μας υποδέχεται με το «Χρίστος ανέστη!». Λάμπει ολόφωτο το καθολικό, κουνιούνται τα καντήλια κ' οί πολυέλαιοι, κι ό μικρός Χριστάκης ονειρεύεται τέτοια ώρα να γίνη ή κούρα του. Καί έγινε ακριβώς τότε,μετά από πέντ' - έξι χρόνια... Οί χοροί βροντούν εν αγαλλιάσει τον ανυπέρβλητο κανόνα του Δαμασκηνού. «Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε καί γη καί τα καταχθόνια!... Θανάτου έορτάζομεν νέκρωσιν, άδου τήν καθαίρεσιν!...». Στήν ενάτη ωδή, μόλις αρχίσει το γλυκύτατο «Ο άγγελος έβόα τηΚεχαριτωμένη... Φωτίζου, φωτίζου, ή νέα Ίερουσαλήμ...», πολλοί πατέρες, έξάρχοντος του γερο-Ανδρέα, αρχαίου Γραμματέως της Μονής, εξέρχονται του ναού, μαζί με τον Βησσαρίωνα τον υπεύθυνο εκκλησιαστικό, παίρνουν στα χέρια τα ξύλινα τάλαντα καί περιέρχονται το καθολικό κρούοντας τα ρυθμικά, ζωηρά, χαρούμενα, ενώ ό γερο-Έφραίμ, από τους παλαιούς Προϊσταμένους, έχει πιάσει το σφυράκι του καί κρούει το σιδηρούν, μ' ένα παιδιάστικο χαμόγελο από το έν' αφτί μέχρι το άλλο. Ό Κατηχητικός Λόγος διαβάζεται στην ώρα του από τον Ηγούμενο, πριν τη Θεία Λειτουργία.(Όποιος δεν έχει ακούσει τον Κατηχητικό Λόγο του Χρυσοστόμου άπ' το στόμα του ήδύμολπου Ηγουμένου Αλεξίου της Ξενοφώντος, χάνει...}.Στά τιμητικά στασίδια μετά το ήγουμενικό χοροστατούν οι εκπρόσωποι των άρχων: Ό αστυνόμος, ό λιμενάρχης, ό τελωνοσταθμάρχης κι ό προϊστάμενος του ταχυδρομείου Δάφνης. Στό τέλος της Θείας Λειτουργίας, πριν από τη Θεία Κοινωνία, επειδή υπήρχαν πολλοί κοσμικοί προσκυνητές, ό Ηγούμενος Γεώργιος, με ιλαρό υφός παρακαλεί όσους δεν έχουν έτοιμασθή κατάλληλα με εξομολόγηση, να μην προσέλθουν για Θεία Μετάληψη, άρκούμενοι στο αντίδωρο. Τ' ακούει κι ό γερο-Αύξέντιος ό νηπτικός, πού ή θέα του άκτίστου φωτός ήταν ή συνήθης του κατάσταση, τυφλός, όμως, σωματικά, καί νομίζει ότι ό Γέροντας το είπε για όλους, κι αρχίζει εν άπλότητι δημοσία εξομολόγηση, μετά δακρύων, εις έπήκοον πάντων:-Εγώ, Γέροντα, έχω αναισθησία καί δε νοιώθω πού πνίγομάι στίς αμαρτίες μου!...Είδε κι έπαθε ό Ηγούμενος να τον πείση πώς ό λόγος του αφορούσε στους κοσμικούς. (Τέτοια ώρα βρήκε να απουσιάζει από 'δώ ό κυρ-Νίκος ό Πεντζίκης!...). Θέλοντας καί μη, έφαιδρύνθημεν όλοι καί προσωπικώς παρεκάλεσα τον Θεό να μας δώση λίγη από την «αναισθησία» τουοσίου Του...Στήν τράπεζα άλλο πανηγύρι. Καμπάνες,διβάμβουλα,θυμιατά,κατζία,μανδύες,φαγητό «μεγίστης παρακλήσεως»: ψάρι,τυρί,σαλάτες,από δυο κόκκινα αυγά στον καθένα, μέχρι καί... πάστες σοκολατίνες{!)έφτιαξε για το αίδέσιμον της ημέρας ό γλυκύτατος καί ασκητικότατος παπα-Πανάρετος, αρχαίος ζαχαροπλάστης στον κόσμο, υπέροχος καί διακριτικός Πνευματικός της Μονής πλέον. Όμιλία θεολογικότατη καί μυσταγωγικότατη του Ηγουμένου Γεωργίου στην τράπεζα καί απόλυση στο καθολικό, με καμπάνες, καμπάνες, υπέροχες καμπάνες! Όλη την ήμερα σείεται το καμπαναριό. Όλες τις μέρες της Διακαινησίμου σείονται όλα τ' άγιονορίτικα καμπαναριά, σε Μοναστήρια, Σκήτες, Καθίσματα, Άσκηταριά, Έρημητήρια.Μαθαίνουν κωδωνοκρουσία οί δόκιμοι κι όσοι από τους νέους Μοναχούς χρειάζονται σχετική ... επιμόρφωση. Ό Χριστός ανέστη!
Για τον Εσπερινό της Αγάπης καταφθάνουν φαιδροί συμπανηγυριστές επίσημοι εκπρόσωποι γειτονικών Μονών (Σιμωνόπετρας, Διονυσίου κ.ά.), ενώ ήδη αναχώρησαν Γρηγοριάτες πατέρες για τίς αντίστοιχες Μονές. Στούς φιλοξενουμένους ιερωμένους, αφού φορεθούν, τους παραχωρούνται τα πρεσβεία, κατά το «τη τιμή αλλήλους προηγούμενοι» (Ρωμ. ιβ' 10). Ωραίο έθιμο πού ισχύει σ' όλο τ' "Αγιον Όρος καί υπογραμμίζει τη φιλαδελφία, την αγάπη καί το όμόψυχο των Πατέρων. Για την ανάγνωση του Ευαγγελίου στήνονται έπαλλήλως δισκέλια από το κέντρο του ναού μέχρι τον έξωνάρθηκα. Γλώσσες κι εδώ πολλές, πλην εν σεμνότητι, καί όχι για «να κάμει το κομμάτι του» ό εύαγγελιζόμενος.Τη Νέα Δευτέρα γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή επισημότητα, καί έξάρχοντος Άρχιερέως στίς Καρυές ή μεγίστη Λιτανεία της σεβάσμιας θαυματουργής εικόνας της Θεοτόκου «"Αξιον Εστίν», από το Πρωτάτο σ' όλα τα γύρω Κελλιά καί Καθίσματα. Είναι ή έκφραση του ύμνου: «Ό άγγελος έβόα τη Κεχαριτωμένη· Αγνή Παρθένε, χαίρε, καί πάλιν έρώ χαίρε, ό Σός Υίός ανέστη τριήμερος εκ τάφου!...». Ή Παναγία με τη Λι
τανεία αυτή δείχνει την αναστάσιμη χαρά της. Ή λιτάνευση αρχίζει το πρωί καί τελειώνει το βράδυ. Κάπου έρχεται στο νου ή μορφή του Γέροντα Παϊσίου άλλοτε να τη βαστάζει «πεφρικυΐαις χερσί»,κι άλλοτε να την προσκυνάει ξεσκούφωτος, με ανάγλυφη στη μορφή του την καλή αλλοίωση του φωτόμορφου τέκνου της Εκκλησίας. Στή Γρηγορίου καί στ' αλλά Άθωνίτικα Μοναστήρια ή Πασχαλινή Λιτανεία πραγματοποιείται την Τρίτη της Διακαινησίμου. Έξαπτέρυγα,λαμπάδες, σήμαντρα, θυμιάματα, εικόνες στα χέρια των πατέρων, ψαλμωδίες
χαρούμενες, θέαμα, άκουσμα καί λάλημα υπεράνω περιγραφής. Περνάει Καθίσματα, Κελλιά, Άσκηταριά, καί καταλήγει στον κήπο, όπου τελείται αγιασμός,για να μετάσχουν της αναστάσιμης χαράς καί χάριτος όλα: καί τα δέντρα,καί τα κηπευτικά, καί τα άνθη, καί τα που
λιά, οί τσίφτηδες, οί χαλκοκουρούνες,οί πετροπέρδικες, τα λευκοχελίδονα, οί σταχτοπετροκλήδες, τ' αηδόνια καί τ'αλλά, οί πεταλούδες, τα ζουζούνια, όλη ή Δημιουργία! Κάπως αργοπορημένημου φαίνεται πώς έφθασε ή σύγχρονη...«Πράσινη Θεολογία» της Οικολογίας. Ή Αγιορείτικη φιλανθρωπία καί αγάπη προς την όλη Δημιουργία έχει προη-
γηθή πολλούς αιώνες!...
Του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Ν.Ζηλανδίας κ.Ιωσήφ-Πειραική Εκκλησία 2007
πηγή φώτο
Στήν επιστροφή ό γερο-Δαμιανός πάλι με το ραντιστήρι του καί τα μύρα του, Μυροφόρος άνήρ, μας υποδέχεται με το «Χρίστος ανέστη!». Λάμπει ολόφωτο το καθολικό, κουνιούνται τα καντήλια κ' οί πολυέλαιοι, κι ό μικρός Χριστάκης ονειρεύεται τέτοια ώρα να γίνη ή κούρα του. Καί έγινε ακριβώς τότε,μετά από πέντ' - έξι χρόνια... Οί χοροί βροντούν εν αγαλλιάσει τον ανυπέρβλητο κανόνα του Δαμασκηνού. «Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε καί γη καί τα καταχθόνια!... Θανάτου έορτάζομεν νέκρωσιν, άδου τήν καθαίρεσιν!...». Στήν ενάτη ωδή, μόλις αρχίσει το γλυκύτατο «Ο άγγελος έβόα τηΚεχαριτωμένη... Φωτίζου, φωτίζου, ή νέα Ίερουσαλήμ...», πολλοί πατέρες, έξάρχοντος του γερο-Ανδρέα, αρχαίου Γραμματέως της Μονής, εξέρχονται του ναού, μαζί με τον Βησσαρίωνα τον υπεύθυνο εκκλησιαστικό, παίρνουν στα χέρια τα ξύλινα τάλαντα καί περιέρχονται το καθολικό κρούοντας τα ρυθμικά, ζωηρά, χαρούμενα, ενώ ό γερο-Έφραίμ, από τους παλαιούς Προϊσταμένους, έχει πιάσει το σφυράκι του καί κρούει το σιδηρούν, μ' ένα παιδιάστικο χαμόγελο από το έν' αφτί μέχρι το άλλο. Ό Κατηχητικός Λόγος διαβάζεται στην ώρα του από τον Ηγούμενο, πριν τη Θεία Λειτουργία.(Όποιος δεν έχει ακούσει τον Κατηχητικό Λόγο του Χρυσοστόμου άπ' το στόμα του ήδύμολπου Ηγουμένου Αλεξίου της Ξενοφώντος, χάνει...}.Στά τιμητικά στασίδια μετά το ήγουμενικό χοροστατούν οι εκπρόσωποι των άρχων: Ό αστυνόμος, ό λιμενάρχης, ό τελωνοσταθμάρχης κι ό προϊστάμενος του ταχυδρομείου Δάφνης. Στό τέλος της Θείας Λειτουργίας, πριν από τη Θεία Κοινωνία, επειδή υπήρχαν πολλοί κοσμικοί προσκυνητές, ό Ηγούμενος Γεώργιος, με ιλαρό υφός παρακαλεί όσους δεν έχουν έτοιμασθή κατάλληλα με εξομολόγηση, να μην προσέλθουν για Θεία Μετάληψη, άρκούμενοι στο αντίδωρο. Τ' ακούει κι ό γερο-Αύξέντιος ό νηπτικός, πού ή θέα του άκτίστου φωτός ήταν ή συνήθης του κατάσταση, τυφλός, όμως, σωματικά, καί νομίζει ότι ό Γέροντας το είπε για όλους, κι αρχίζει εν άπλότητι δημοσία εξομολόγηση, μετά δακρύων, εις έπήκοον πάντων:-Εγώ, Γέροντα, έχω αναισθησία καί δε νοιώθω πού πνίγομάι στίς αμαρτίες μου!...Είδε κι έπαθε ό Ηγούμενος να τον πείση πώς ό λόγος του αφορούσε στους κοσμικούς. (Τέτοια ώρα βρήκε να απουσιάζει από 'δώ ό κυρ-Νίκος ό Πεντζίκης!...). Θέλοντας καί μη, έφαιδρύνθημεν όλοι καί προσωπικώς παρεκάλεσα τον Θεό να μας δώση λίγη από την «αναισθησία» τουοσίου Του...Στήν τράπεζα άλλο πανηγύρι. Καμπάνες,διβάμβουλα,θυμιατά,κατζία,μανδύες,φαγητό «μεγίστης παρακλήσεως»: ψάρι,τυρί,σαλάτες,από δυο κόκκινα αυγά στον καθένα, μέχρι καί... πάστες σοκολατίνες{!)έφτιαξε για το αίδέσιμον της ημέρας ό γλυκύτατος καί ασκητικότατος παπα-Πανάρετος, αρχαίος ζαχαροπλάστης στον κόσμο, υπέροχος καί διακριτικός Πνευματικός της Μονής πλέον. Όμιλία θεολογικότατη καί μυσταγωγικότατη του Ηγουμένου Γεωργίου στην τράπεζα καί απόλυση στο καθολικό, με καμπάνες, καμπάνες, υπέροχες καμπάνες! Όλη την ήμερα σείεται το καμπαναριό. Όλες τις μέρες της Διακαινησίμου σείονται όλα τ' άγιονορίτικα καμπαναριά, σε Μοναστήρια, Σκήτες, Καθίσματα, Άσκηταριά, Έρημητήρια.Μαθαίνουν κωδωνοκρουσία οί δόκιμοι κι όσοι από τους νέους Μοναχούς χρειάζονται σχετική ... επιμόρφωση. Ό Χριστός ανέστη!
Για τον Εσπερινό της Αγάπης καταφθάνουν φαιδροί συμπανηγυριστές επίσημοι εκπρόσωποι γειτονικών Μονών (Σιμωνόπετρας, Διονυσίου κ.ά.), ενώ ήδη αναχώρησαν Γρηγοριάτες πατέρες για τίς αντίστοιχες Μονές. Στούς φιλοξενουμένους ιερωμένους, αφού φορεθούν, τους παραχωρούνται τα πρεσβεία, κατά το «τη τιμή αλλήλους προηγούμενοι» (Ρωμ. ιβ' 10). Ωραίο έθιμο πού ισχύει σ' όλο τ' "Αγιον Όρος καί υπογραμμίζει τη φιλαδελφία, την αγάπη καί το όμόψυχο των Πατέρων. Για την ανάγνωση του Ευαγγελίου στήνονται έπαλλήλως δισκέλια από το κέντρο του ναού μέχρι τον έξωνάρθηκα. Γλώσσες κι εδώ πολλές, πλην εν σεμνότητι, καί όχι για «να κάμει το κομμάτι του» ό εύαγγελιζόμενος.Τη Νέα Δευτέρα γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή επισημότητα, καί έξάρχοντος Άρχιερέως στίς Καρυές ή μεγίστη Λιτανεία της σεβάσμιας θαυματουργής εικόνας της Θεοτόκου «"Αξιον Εστίν», από το Πρωτάτο σ' όλα τα γύρω Κελλιά καί Καθίσματα. Είναι ή έκφραση του ύμνου: «Ό άγγελος έβόα τη Κεχαριτωμένη· Αγνή Παρθένε, χαίρε, καί πάλιν έρώ χαίρε, ό Σός Υίός ανέστη τριήμερος εκ τάφου!...». Ή Παναγία με τη Λι
τανεία αυτή δείχνει την αναστάσιμη χαρά της. Ή λιτάνευση αρχίζει το πρωί καί τελειώνει το βράδυ. Κάπου έρχεται στο νου ή μορφή του Γέροντα Παϊσίου άλλοτε να τη βαστάζει «πεφρικυΐαις χερσί»,κι άλλοτε να την προσκυνάει ξεσκούφωτος, με ανάγλυφη στη μορφή του την καλή αλλοίωση του φωτόμορφου τέκνου της Εκκλησίας. Στή Γρηγορίου καί στ' αλλά Άθωνίτικα Μοναστήρια ή Πασχαλινή Λιτανεία πραγματοποιείται την Τρίτη της Διακαινησίμου. Έξαπτέρυγα,λαμπάδες, σήμαντρα, θυμιάματα, εικόνες στα χέρια των πατέρων, ψαλμωδίες
χαρούμενες, θέαμα, άκουσμα καί λάλημα υπεράνω περιγραφής. Περνάει Καθίσματα, Κελλιά, Άσκηταριά, καί καταλήγει στον κήπο, όπου τελείται αγιασμός,για να μετάσχουν της αναστάσιμης χαράς καί χάριτος όλα: καί τα δέντρα,καί τα κηπευτικά, καί τα άνθη, καί τα που
λιά, οί τσίφτηδες, οί χαλκοκουρούνες,οί πετροπέρδικες, τα λευκοχελίδονα, οί σταχτοπετροκλήδες, τ' αηδόνια καί τ'αλλά, οί πεταλούδες, τα ζουζούνια, όλη ή Δημιουργία! Κάπως αργοπορημένημου φαίνεται πώς έφθασε ή σύγχρονη...«Πράσινη Θεολογία» της Οικολογίας. Ή Αγιορείτικη φιλανθρωπία καί αγάπη προς την όλη Δημιουργία έχει προη-
γηθή πολλούς αιώνες!...
Του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Ν.Ζηλανδίας κ.Ιωσήφ-Πειραική Εκκλησία 2007
πηγή φώτο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου