«Ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν». (Ματθ. στ΄, 15).
Φοβερός καταπέλτης καί εὔστοχη βολίδα πού κατακερματίζει τήν ψυχική διάθεση εἶναι, ἀγαπητοί μου, ὁ λόγος τοῦ Κυρίου μας πού ἀκούσαμε. Τί λέγει; Μᾶς προειδοποιεῖ ὅτι, ἐάν δέν συγχωροῦμε τά πταίσματα τῶν συνανθρώπων μας, οὔτε ὁ Θεός θά συγχωρήση τά δικά μας ἐγκλήματα καί κακουργήματα. Μάλιστα!! Κακουργήματα εἶναι ὅσα πράττουμε καί πολλῷ μᾶλλον ὅταν εὐκαίρως-ἀκαίρως ἐκστομίζουμε τόν φοβερό ἐκεῖνο καί βδελυρό λόγο πρός τόν συνάνθρωπό μας καί τόν στέλνουμε στόν ἀντίδικο διάβολο. Καί μόνο αὐτή ἡ ἁμαρτία εἶναι δυνατή νά μᾶς χωρίση ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ.
Εἴδαμε τήν περασμένη Κυριακή τῆς Κρίσεως, ὅπως λέγεται, ὅτι ὁ Θεός Πατήρ ἔδωσε τήν κρίση στόν Υἱό Του. Καί ὁ Υἱός, ὅπως βλέπουμε στό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, δίνει τό μέτρο τῆς κρίσεως σέ μᾶς.
Ἐκεῖνο πού μᾶς συμφέρει, ὅταν μᾶς κρίνει ὁ Θεός, εἶναι νά μᾶς λυπηθῆ καί νά μᾶς συγχωρήση. Γιατί ἀλλιῶς, ὅπως λέγει ὁ Ψαλμωδός, «τὶς ὑποστήσεται»; Δηλαδή, ποιός μπορεῖ νά σταθῆ μπροστά στόν Θεό καί νά ἀντέξη τήν φοβερή κρίση Του; Αὐτό ἐξαρτᾶται ἀπό ἐμᾶς τούς ἴδιους. Εἶναι στό χέρι μας νά λάβουμε τήν συγχώρηση ἀπό τόν Θεό. Συγχώρα καί θά συγχωρηθῆς. Ἀγάπα καί θά σ᾿ ἀγαπήση ὁ Θεός. Γιά νά μᾶς λέγη ὁ Ἴδιος ὁ Κριτής γιά τήν ἀνεξικακία –καί τό ἔχει ἐπαναλάβει καί σέ ἄλλες περιπτώσεις- σημαίνει πώς αὐτό ἔχει τή μεγαλύτερη σπουδαιότητα γιά τήν ζωή μας καί γιά τή σωτηρία μας στήν ἄλλη ζωή.
Καλή εἶναι καί ἡ σωστή θρησκευτική ζωή μας, τά καλά ἔργα, οἱ ἐλεημοσύνες, οἱ ὁποῖες σβήνουν πλῆθος ἁμαρτιῶν, κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο, ἄριστη ἡ συμμετοχή μας στά ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί δή στό κεντρικό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, μέ τό ὁποῖο γινόμαστε σύσσωμοι καί σύναιμοι Χριστοῦ.
Μεγάλη ἐπιτυχία ἔχουν οἱ ἐπισκέψεις μας σέ ἀρρώστους, ἀνήμπορους καί ἐνδεεῖς ἀδελφούς μας καί πολλά ἄλλα. Ὅλα αὐτά, ὅμως, δέν ἀρκοῦν νά μᾶς ὁδηγήσουν στήν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας. «Ἕν σοι λείπει». Ἀκόμα ἕνα σοῦ λείπει, μᾶς λέγει ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Ἡ συγχωρητικότητα. Δεῖξε ἔλεος, γιά νά λάβης ἔλεος. Δεῖξε μακροθυμία, γιά νά ἔχης ὅλη τήν ἀλληλεγγύη μου μαζί σου, μᾶς λέγει.
Φαίνεται, ὅμως, πώς ὑπάρχει δυσκολία σέ ὅσα ἀναφέρθηκαν. Κι ἐπειδή οἱ Πρωτόπλαστοι, τῶν ὁποίων τήν ἐξορία ἀπό τόν Παράδεισο μᾶς θυμίζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία, ἔδειξαν ἐγωϊστική στάση ἀπέναντι στόν Θεό, χωρίς νά ζητήσουν τήν εὐλογημένη συγγνώμη γιά τό παράπτωμά τους, γι᾿ αὐτό τόν λόγο καί παρέμειναν στήν ἀθλιότητα πού τούς ἀκολούθησε κι αὐτή τήν ἄθλια εἰκόνα κληροδότησαν σ᾿ ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος. Καί μᾶς λέγει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος στόν περίφημο λόγο του «Περί ἐνανθρωπήσεως τοῦ Λόγου» ὅτι ἐάν ζητοῦσαν συγγνώμην πάραυτα ἀπό τόν Θεό, τότε θά συντόμευαν οἱ διαδικασίες τῆς ἀποκαταστάσεως τῶν Πρωτοπλάστων, ἀλλά πάλι θά χρειαζόταν ἡ ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ, διά τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου.
Ἀγαπητοί μου, ὅλα ὅσα λέγονται στό Εὐαγγέλιο τά καταλαβαίνουμε καί τά δεχόμαστε. Μά δυσκολευόμαστε νά τά τηρήσουμε. Οἱ περισσότεροι προσπαθοῦν νά ἐξηγήσουν μέ τήν λογική τά θεῖα λόγια. Τότε τό Εὐαγγέλιο γίνεται βαρύ καί ἀσήκωτο γιά τόν τρόπο ζωῆς μας.
Ἄς προσέξουμε, λοιπόν, πολύ. Νά εὐχόμαστε, ἡ θεία χάρις νά φωτίζη τήν διάνοιά μας, ὥστε νά δείχνουμε συγχωρητικότητα μεταξύ μας, γιά νά γίνη ὁ Θεός ἵλεως, εὐσπλαγχνικός ἀπέναντί μας. Ἀμήν.
Εἴδαμε τήν περασμένη Κυριακή τῆς Κρίσεως, ὅπως λέγεται, ὅτι ὁ Θεός Πατήρ ἔδωσε τήν κρίση στόν Υἱό Του. Καί ὁ Υἱός, ὅπως βλέπουμε στό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, δίνει τό μέτρο τῆς κρίσεως σέ μᾶς.
Ἐκεῖνο πού μᾶς συμφέρει, ὅταν μᾶς κρίνει ὁ Θεός, εἶναι νά μᾶς λυπηθῆ καί νά μᾶς συγχωρήση. Γιατί ἀλλιῶς, ὅπως λέγει ὁ Ψαλμωδός, «τὶς ὑποστήσεται»; Δηλαδή, ποιός μπορεῖ νά σταθῆ μπροστά στόν Θεό καί νά ἀντέξη τήν φοβερή κρίση Του; Αὐτό ἐξαρτᾶται ἀπό ἐμᾶς τούς ἴδιους. Εἶναι στό χέρι μας νά λάβουμε τήν συγχώρηση ἀπό τόν Θεό. Συγχώρα καί θά συγχωρηθῆς. Ἀγάπα καί θά σ᾿ ἀγαπήση ὁ Θεός. Γιά νά μᾶς λέγη ὁ Ἴδιος ὁ Κριτής γιά τήν ἀνεξικακία –καί τό ἔχει ἐπαναλάβει καί σέ ἄλλες περιπτώσεις- σημαίνει πώς αὐτό ἔχει τή μεγαλύτερη σπουδαιότητα γιά τήν ζωή μας καί γιά τή σωτηρία μας στήν ἄλλη ζωή.
Καλή εἶναι καί ἡ σωστή θρησκευτική ζωή μας, τά καλά ἔργα, οἱ ἐλεημοσύνες, οἱ ὁποῖες σβήνουν πλῆθος ἁμαρτιῶν, κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο, ἄριστη ἡ συμμετοχή μας στά ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί δή στό κεντρικό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, μέ τό ὁποῖο γινόμαστε σύσσωμοι καί σύναιμοι Χριστοῦ.
Μεγάλη ἐπιτυχία ἔχουν οἱ ἐπισκέψεις μας σέ ἀρρώστους, ἀνήμπορους καί ἐνδεεῖς ἀδελφούς μας καί πολλά ἄλλα. Ὅλα αὐτά, ὅμως, δέν ἀρκοῦν νά μᾶς ὁδηγήσουν στήν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας. «Ἕν σοι λείπει». Ἀκόμα ἕνα σοῦ λείπει, μᾶς λέγει ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Ἡ συγχωρητικότητα. Δεῖξε ἔλεος, γιά νά λάβης ἔλεος. Δεῖξε μακροθυμία, γιά νά ἔχης ὅλη τήν ἀλληλεγγύη μου μαζί σου, μᾶς λέγει.
Φαίνεται, ὅμως, πώς ὑπάρχει δυσκολία σέ ὅσα ἀναφέρθηκαν. Κι ἐπειδή οἱ Πρωτόπλαστοι, τῶν ὁποίων τήν ἐξορία ἀπό τόν Παράδεισο μᾶς θυμίζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία, ἔδειξαν ἐγωϊστική στάση ἀπέναντι στόν Θεό, χωρίς νά ζητήσουν τήν εὐλογημένη συγγνώμη γιά τό παράπτωμά τους, γι᾿ αὐτό τόν λόγο καί παρέμειναν στήν ἀθλιότητα πού τούς ἀκολούθησε κι αὐτή τήν ἄθλια εἰκόνα κληροδότησαν σ᾿ ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος. Καί μᾶς λέγει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος στόν περίφημο λόγο του «Περί ἐνανθρωπήσεως τοῦ Λόγου» ὅτι ἐάν ζητοῦσαν συγγνώμην πάραυτα ἀπό τόν Θεό, τότε θά συντόμευαν οἱ διαδικασίες τῆς ἀποκαταστάσεως τῶν Πρωτοπλάστων, ἀλλά πάλι θά χρειαζόταν ἡ ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ, διά τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου.
Ἀγαπητοί μου, ὅλα ὅσα λέγονται στό Εὐαγγέλιο τά καταλαβαίνουμε καί τά δεχόμαστε. Μά δυσκολευόμαστε νά τά τηρήσουμε. Οἱ περισσότεροι προσπαθοῦν νά ἐξηγήσουν μέ τήν λογική τά θεῖα λόγια. Τότε τό Εὐαγγέλιο γίνεται βαρύ καί ἀσήκωτο γιά τόν τρόπο ζωῆς μας.
Ἄς προσέξουμε, λοιπόν, πολύ. Νά εὐχόμαστε, ἡ θεία χάρις νά φωτίζη τήν διάνοιά μας, ὥστε νά δείχνουμε συγχωρητικότητα μεταξύ μας, γιά νά γίνη ὁ Θεός ἵλεως, εὐσπλαγχνικός ἀπέναντί μας. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου