Ερ.: Ως άνθρωπος που πιστεύει στον Θεό, πως θα ακούγατε ότι κάποιος θέλει να ασχοληθεί με τη σύγχρονη έρευνα, μάλιστα αυτήν που τελικά αμφισβητεί τον Θεό, όπως η γενετική μηχανική , η κοσμολογία, η νευρολογία;
Απ.: Μια έρευνα που γίνεται για να αμφισβητήσει τον Θεό, έχει την αρρώστια της προκατάληψης. Η έρευνα γίνεται για να ανακαλυφθεί μία επιστημονική αλήθεια. Ποιο το πρόβλημα κάποιος να διευρύνει τους ορίζοντες της σκέψης και της γνώσης του; Έτσι και ο Θεός προσεγγίζεται καλύτερα. Ο Θεός δεν αποτελεί ένα ιδεολόγημα που πρέπει με κάθε τρόπο να υπερασπιστούμε, αλλά Τον πιστεύουμε επειδή είναι η Αλήθεια. Υπό την έννοια αυτήν, και η επιστημονική αλήθεια Αυτόν φανερώνει. Αν πάλι Τον αμφισβητεί, καιρός να το μάθουμε. Ένας πιστός που φοβάται την επιστημονική έρευνα, φοβάται την αλήθεια. Μάλλον είναι πιστός που…δεν πιστεύει.
Ερ.: Τι θα λέγατε για τη θεωρία της εξέλιξης; Αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με τη διδασκαλία της Εκκλησίας;
Απ.: Για το συγκεκριμένο θέμα, η διδασκαλία της Εκκλησίας βασίζεται στο θεόπνευστο βιβλίο της Γενήσεως. Αυτό δεν είναι βιβλίο Φυσικής ή Βιολογίας. Το σημαντικό δε για το οποίο μιλάει δεν είναι αν ο Θεός πλάθοντας τον άνθρωπο πήρε χώμα και που το βρήκε, αλλά το ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Θεού. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Αυτό πώς να το ανατρέψει η επιστήμη; Από κει και πέρα, αν η επιστήμη βελτιώνει την ερμηνεία αυτού του κόσμου και την εικόνα μας γι’ αυτόν, αυτό γιατί να το αμφισβητήσουμε; Το πολύ πολύ να πούμε ότι μερικά πράγματα τα κατανοούμε καλύτερα.
Τη θεοείδεια όμως του ανθρώπου, ότι δηλαδή είναι πλασμένος με θεϊκή πνοή και χαραγμένος με προορισμό θεϊκής ομοιώσεως, αυτό δεν θα μπορέσει ποτέ να το αλλάξει η επιστήμη. Απλά μπορούν να το αμφισβητούν αλαζονικά κάποιοι επιστήμονες.
Ερ.: Δηλαδή δεν έχει σημασία το αν ο άνθρωπος κατάγεται από τα ζώα;
Απ.: Αυτό που έχει σημασία είναι η θεϊκή καταγωγή του ανθρώπου και η συγγένειά του με τον Θεό, το ότι δηλαδή ο Θεός μας έπλασε, όχι το πώς μας έπλασε. Και επίσης ο κίνδυνος είναι ο άνθρωπος όχι να κατάγεται από τα ζώα, αλλά να καταντήσει σαν αυτά, «άνθρωπος εν τιμή ων ου συνήκε, παρασυνεβλήθη τοι κτήνεσι τοις ανοήτοις και ωμοιώθη αυτοίς» (Ψαλμ. μη΄13). Ενώ ο προορισμός μας είναι να ομοιάσουμε στον Θεό, εμείς να προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι είμαστε ζώα.
Το πρόβλημα συνεπώς δεν είναι η επιστημονική επιβεβαίωση της εξέλιξης, αλλά η προσήλωση στην αρρωστημένη ερμηνεία της. Αυτό το τελευταίο δεν αποδεικνύει την ανυπαρξία του Θεού, αλλά επιβεβαιώνει την εμπαθή μυωπία του ανθρώπου. Να ανταλλάσσεται η θεϊκή προοπτική με έναν ασύνετο εκφυλισμό σε ζώο! Αυτό ούτε τα ζώα δεν θα το ήθελαν.
Ερ.: Πάντως έχουμε σημαντικές ομοιότητες με τα ζώα και πρέπει να βρούμε τη σημασία τους.
Απ.: Με εκπλήσσει το ενδιαφέρον για την ομοιότητα με τα ζώα. Αν υπήρχε ανάλογο ενδιαφέρον και για την συγγένεια με τον Θεό, πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα! Τη σημασία αυτής της συγγένειας θα έπρεπε να ανακαλύψουμε. Όσο για τα ζώα, ασφαλώς και υπάρχουν ομοιότητες. Το σώμα μας ούτε ή άλλως μοιάζει με ταυτό των ανώτερων θηλαστικών. Ακόμη και μαθητεύουμε στα ζώα και στις ενστικτώδεις αρετές τους. Τόσα και τόσα παραδείγματα υπάρχουν στην Αγία Γραφή. Ο ίδιος ο Χριστός στην επί του Όρους ομιλία Του μας καλεί να «εμβλέψουμε στα πετεινά του ουρανού» και κατά κάποιον τρόπο να τα μιμηθούμε.
Αυτό όμως που έχει σημασία είναι οι διαφορές μας από τα ζώα. Ο άνθρωπος είναι ψυχοσωματικός. Και αυτό αποτελεί την πηγή της αξίας του. καιρός να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας από την ομοιότητα με τα ζώα στην δυνατότητα ομοίωσης προς τον Θεό.
Από το βιβλίο: "Αν υπάρχει ζωή, θέλω να ζήσω/πηγή
4 σχόλια:
Εστιάζουμε σε αυτό το λεχθέν του:"Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες."Δηλαδή,άγιε Μεσογαίας,είναι λεπτομέρεια το ότι αφήνετε να νοηθεί ότι είστε υπέρ της Εξελικτικής Θεϊστικής Δαρβίνειας Δημιουργίας;Είναι λεπτομέρεια να μην απαντάτε ξεκάθαρα και με σαφήνεια ποιά είναι η ξεκάθαρη και σαφέστατη διδασκαλία της Εκκλησίας μας,στο θέμα της Εξελικτικής Δημιουργίας;Είναι λεπτομέρεια το γεγονός ότι,τόσο οι άθεοι επιστήμονες,όσο και οι έν-θεοι υιοθετούν την Θεωρία του Δαρβίνου,ότι τάχα μου είμαστε απόγονοι του πιθήκου;Είναι λεπτομέρεια,η υπόνοια και μόνο,ότι,καταγόμαστε απο τον πίθηκο;Δηλαδή,άγιε Μεσογαίας,ο Θεάνθρωπος Χριστός μας,έλαβεν σάρκα πιθήκου;Αυτό κι άν είναι λεπτομέρεια(;!)Παρόλα αυτά,σκόπιμα και πονηρά,ο άγιος Μεσογαίας,αποκρύβει την ξεκάθαρη Δογματική Διδασκαλία της Εκκλησίας μας,μπερδεύοντας(;) την ουμανιστική ανθρωπολογία που γνώρισε δια της επιστήμης του με την Θεανθρωποκεντρική ανθρωπολογία της Ορθοδοξίας μας!Αυτό άγιε Μεσογαίας,στην Ιερά Επιστήμη της Ορθόδοξης Πατερικής Θεολογίας,λέγετε,Βαρλααμισμός ή Νεοβαρλααμισμός!!!ΕΡΩΤΗΜΑ:Μπορεί η επιστήμη να βελτιώσει την ερμηνεία και εικόνα μας για τον κόσμο,μπορεί όμως,ή καλύτερα μπορούμε να ερμηνεύσουμε δια των θετικών ουμανιστικών επιστημών τις Θεόπνευστες Γραφές και Πατερικά κείμενα;Δεν έχουμε δικαίωμα σεβαστέ μας άγιε Μεσογαίας,να αμφισβητούμε ως Χριστιανοί,τις επιστημονικές(;) ερμηνείες,μια και εφόσον γνωρίζουμε(όσοι γνωρίζουμε) την σαφή διάκριση αληθούς και στοχευμένης δόλιας επιστήμης;Δηλαδή,θα προτιμούσατε να αμφισβητούμε της Θεόπνευστες αλήθειες των Γραφών αντί της επιστήμης;Γιατί δεν εκφράσατε την διδασκαλία της Εκκλησίας μας άγιε Μεσογαίας μια και εφόσον η ερώτηση κατά εκεί στοχεύει;
Είμαστε με τα καλά μας .ΕΛΕΟΣ ,ΕΛΕΟΣ. Εν έτι 2014 θα ασχολούμαστε με τον Δαρβίνο???? Εδω οι ορθόδοξη ανθρωπολογία βάλετε από παντού και με ταχυτάτους ρυθμούς(μεταμοσχεύσεις, βιοτεχνολογία και ότι άλλο θες) και εμείς ακόμα με πιθήκους και χώματα ,ασχολούμαστε …Γρηγορείτε και προσεύχεσθε…..!!!!!!!!
Συγγνώμη διόρθωση<< η ορθόδοξη ανθρωπολογία>>
Με την ευκαιρία δες και μια αγαπητέ Παναγιώτη μια με τον Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ ,τζούνιορ, και μετά πες μου προς τα που πάει το πράγμα.
Κατά την γνώμη μου ο Μητροπολίτης απάντησε πολύ σοφά και κατανοητά για όλους, ακόμα και για εμάς του ελαφρώς αμόρφωτους .Με τις υπάρχουσες συνθήκες δεν μπορούσε να πει περισσότερα .Ότι υπάρχει σοβαρός προβληματισμός από την πλευρά του είναι ολοφάνερο .Οπότε μην κολλάς σε θέματα που μόνο να αποπροσανατολίσουν και να απομακρύνουν από τους ουσιαστικούς προβληματισμούς και την αντιμετώπιση τους.
Θα ήσουν χαρούμενος αν έλεγε ότι η επιστήμη είναι κακό πράγμα, μακρια Χριστιανοί. Μην ερευνάτε, μην ασχολείστε με αυτά και χίλια δυο άλλα. Όμως το θεμα επιστήμη ,υπάρχει, είναι μέρος της ζωής μας, ακόμα και για την τελευταία γιαγιούλα με το γαϊδουράκι ,στο χωράφι ,γιατί και αυτή παίρνει χαπάκια για το ζάχαρο το διαβήτη, κάνει λέιζερ για τον καταρράκτη ,βάζει βηματοδότη.
Όμως ο Μητροπολίτης ήταν ξεκάθαρος .Έβαλε όρια και μάλιστα ξεκάθαρα. Αν η επιστήμη βοηθαει να κατανοήσουμε καλύτερα αν βελτιώνει την εικόνα του κόσμου τότε καλοδεχούμενη και αν πρόσεξες έθεσε και πολύ σωστά θεολογικά όρια .
Ο δημοσιογράφος αν το κατάλαβες έθεσε κακόβουλες ερωτήσεις, με σκοπό ίσως και να τον εκθέσει. Μην κάνεις και εσύ το ίδιο λάθος.
Όσο την διαβάζω τόσο τον βρίσκω πραγματικά έξυπνο και συνετό τον Μητροπολίτη.
παρτε μια βαθεια ανασα και χαλαρώστε...το κειμενο αυτό, είναι από βιβλιο του Μεσογαιας, που μιλα σε 5 απλους καθημερινους νεους, ασχετους από εκλλησιαστικα και δογματικα θεματα και προσπαθει, να τους δωσει μια άλλη οπτικη από αυτή που τοσα χρονια εχουν για την Εκκλησια και το ιερατιο...μην φερνετε την καταστροφή και μην κρινετε ένα ολοκληρο βιβλιο από 5 γραμμες... Αν θελετε ουσιωδεις αντιπαραθέσεις γιατι δεν γραφετε κειμενα και στο sporeas.gr πχ. που η λασπολογια εκει είναι ανευ προηγουμενου για την Ορθοδοξια μας?
Δημοσίευση σχολίου