Η απεικόνιση είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού η ιστόρησή της τοποθετείται στις πρώτες δεκαετίες μετά το μαρτύριο της αγίας (+1751). Η Αγία Κυράννα απεικονίζεται σε προτομή στο εσωράχιο του βόρειου παραθύρου, μαζί με τον Άγιο Μιχαήλ τον Μαυρουδή από την Γρανίτσα Αγράφων.
Ο μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, σε άρθρο του αναφέρει τα εξής:
«(…) Το σημερινό Κυριακό των Καυσοκαλυβίων, ο τρίτος κατά σειρά ανεγέρσεως κεντρικός ναός της Σκήτης, βρίσκεται στο κέντρο περίπου της αμφιθεατρικά κτισμένης Σκήτης, τιμάται στο όνομα της Αγίας Τριάδος και πανηγυρίζει κατά την ημέρα της Πεντηκοστής. Ο κυρίως ναός, εγγεγραμμένος σταυροειδής με πλευρικές κόγχες (αθωνικού τύπου), ανηγέρθη το 1745 ενώ ο νάρθηκας το 1804. (…)»
«(…) στο ανατολικό μέρος του εσωράχιου του βόρειου παραθύρου, στον αριστερό χορό του κυρίως ναού, απεικονίζονται οι ΑΓΙΟΙ ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΚΥΡΑΝΝΑ / οι νέοι οι εν Θεσσαλονίκη. (…)»
Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης,
«Ο αγιορείτης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της Σκήτης Καυσοκαλυβίων», Πρακτικά Συνεδρίου: Όσιος Ευγένιος ο Αιτωλός και αι Σχολαί των Αγράφων κατά την Τουρκοκρατίαν (Καρπενήσι, 7-9 Οκτωβρίου 2011), τ. Β’, σ. 1029-1094, Αθήνα 2014.
- - - - -
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι 76 χρόνια μετά το Μαρτύριο της Αγίας και συγκεκριμένα από το 1827 έως και το 1902 (στην Καλύβη του Αγίου Χαραλάμπους της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων ασκήτεψαν τέσσερις μοναχοί «καταγόμενοι εκ της Μακεδονίας και εκ της κώμης της λεγομένης Βυσώκας»! Ο Νικηφόρος Ρωμαλαίος, ο Νάρκισσος, ο Ισίδωρος και ο γιος του Γρηγόριος. Ο τρεις πρώτοι διετέλεσαν Γέροντες της Καλύβης του Αγίου Χαραλάμπους.
(Βλέπε σχετικά: Εφημ. «ΟΣΣΑ», τεύχ. 2, 1999 και τεύχ. 4, 2000 - περιοδική έκδοση του Συλλόγου Οσσαίων «Η Αγία Κυράννα»)
Άγγ. Μήτσας, 08.01.2022
Ο μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, σε άρθρο του αναφέρει τα εξής:
«(…) Το σημερινό Κυριακό των Καυσοκαλυβίων, ο τρίτος κατά σειρά ανεγέρσεως κεντρικός ναός της Σκήτης, βρίσκεται στο κέντρο περίπου της αμφιθεατρικά κτισμένης Σκήτης, τιμάται στο όνομα της Αγίας Τριάδος και πανηγυρίζει κατά την ημέρα της Πεντηκοστής. Ο κυρίως ναός, εγγεγραμμένος σταυροειδής με πλευρικές κόγχες (αθωνικού τύπου), ανηγέρθη το 1745 ενώ ο νάρθηκας το 1804. (…)»
«(…) στο ανατολικό μέρος του εσωράχιου του βόρειου παραθύρου, στον αριστερό χορό του κυρίως ναού, απεικονίζονται οι ΑΓΙΟΙ ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΚΥΡΑΝΝΑ / οι νέοι οι εν Θεσσαλονίκη. (…)»
Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης,
«Ο αγιορείτης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της Σκήτης Καυσοκαλυβίων», Πρακτικά Συνεδρίου: Όσιος Ευγένιος ο Αιτωλός και αι Σχολαί των Αγράφων κατά την Τουρκοκρατίαν (Καρπενήσι, 7-9 Οκτωβρίου 2011), τ. Β’, σ. 1029-1094, Αθήνα 2014.
- - - - -
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι 76 χρόνια μετά το Μαρτύριο της Αγίας και συγκεκριμένα από το 1827 έως και το 1902 (στην Καλύβη του Αγίου Χαραλάμπους της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων ασκήτεψαν τέσσερις μοναχοί «καταγόμενοι εκ της Μακεδονίας και εκ της κώμης της λεγομένης Βυσώκας»! Ο Νικηφόρος Ρωμαλαίος, ο Νάρκισσος, ο Ισίδωρος και ο γιος του Γρηγόριος. Ο τρεις πρώτοι διετέλεσαν Γέροντες της Καλύβης του Αγίου Χαραλάμπους.
(Βλέπε σχετικά: Εφημ. «ΟΣΣΑ», τεύχ. 2, 1999 και τεύχ. 4, 2000 - περιοδική έκδοση του Συλλόγου Οσσαίων «Η Αγία Κυράννα»)
Άγγ. Μήτσας, 08.01.2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου