ΠΟΛΛΟΥΣ αιώνες πριν, ίσως τους καιρούς του Δεσποτάτου της Ηπείρου, στα χείλη του λόφου με θέα το απέραντο, κοντά στη γη που δέσποζε ακόμη κάστρο παλιό, βυζαντινό (κι έτσι, Παλαιόκαστρο > Παλαιοκαστρίτσα), υπήρχε ένας βράχος.
ΜΙΑ ΜΕΡΑ, λέει ο θρύλος, κάποιοι, στρατιώτες ίσως, που πολέμαγαν κουρσάρους και βαρβάρους, πρόσεξαν επάνω του ένα φως. Μυστήριο. Εξώκοσμο. Και σάστισαν....
ΕΦΘΑΣΑΝ. Πλησίασαν. Λίγο φοβισμένοι, συγκινημένοι και περίεργοι. Και κάποιος φώναξε: «Το φως βγαίνει μέσα από τον βράχο. Από κάποια χαραμάδα του...».
ΤΟΝ ΣΚΑΛΙΣΑΝ. Πελέκησαν. Κι έκθαμβοι ανακάλυψαν στο βάθος μια εικόνα Παναγιάς. Ετούτη ήταν που ‘λαμπε! Ετούτη που έλουζε τα σύμπαντα με φως...
ΤΗΝ ΕΒΓΑΛΑΝ. Κάναν’ το σταυρό τους. Προσευχήθηκαν...
ΚΑΠΩΣ έτσι αρχίζει η ιστορία της Μονής Παλαιοκαστρίτσας. Απ’ τα δημοφιλέστερα, ιστορικότερα και σημαντικότερα προσκυνήματα του Δεκαπενταύγουστου στον τόπο.
«ΤΩΡΑ, είμαστε εδώ μαζί με άλλους δέκα μοναχούς - αδελφούς», έλεγε προ ετών ο αείμνηστος πάλαι ποτέ Ηγούμενος, Ευθύμιος Δούης († 2021). Υποδοχείς πιστών, προσκυνητών και οδοιπόρων (άλλοτε και κληρικών υπό περιορισμό, λόγω παραπτώματος, απ’ όλη την Ελλάδα).
ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ, τις θρυλικές της γάτες, που γύριζαν παντού, ανάμεσα σε ξένα ποδάρια και λευκοστρωμένο ασβέστη... Το λογοτυπικό πλέον, πηγάδι των ευχών, προς στήριξη του πολυδιάστατου έργου της Μονής (έξοδα φοιτητών, εκδόσεις, έργα συντήρησης, ξενώνας απόρων γερόντων)... Το ρωσικό κανόνι του 1799, με το οικόσημο των Ρομανόφ... Το καθολικό (μονόκλιτη βασιλική), με το λίθινο τέμπλο και την ουρανία με τις αγιογραφίες του ’22... Και τα μοναδικά κειμήλια, στα σπλάχνα.
ΤΑ ΛΕΙΨΑΝΑ αγίων... Τη σπάνια βιβλιοθήκη με τα 39 χειρόγραφα (απ’ τον 11ο αι.), τους 419 παλαιούς τίτλους, τους περισσότερους αργότερους… Το υπέροχο, απ’ το ’89, Μουσείο με τα ιερά ευαγγέλια… Τα άμφια… Τα χρυσοκέντητα… Τα σκεύη… Τους σταυρούς… Τα μυστηριώδη οστά (του) θαλασσίου κήτους, που σκότωσε, λέγεται, ψαράς τον 19ο αι… Και φυσικά, τις καταπληκτικές βυζαντινές – μεταβυζαντινές εικόνες. Έργα κάποιες του Θεοδώρου Πουλάκη («του Κρητός»), του Γεώργιου Χρυσολωρά («οι Άγ. Πάντες», 18ου αι.), του Δημητρίου Φώσκαρη («Μέλλουσα Κρίση και Γένεση», 1713)… Και των Τριών Ιεραρχών, στο Δεσποτικό Θρόνο. Με την Παναγιά (τύπου) Σκοπιώτισσα, ζωγραφισμένη επί δέρματος βοδιού και χαραγμένη την εξής, εκπληκτική χρονολογία: 1494 - να είναι, άρα, ακριβές; Ας μείνει στο αδιευκρίνιστο. Και την αχλή του θρύλου…
ΚΙ ΑΥΤΗΝ… Την περίφημη εικόνα της Κοιμήσεως, «χειρ Εμμανουήλ του Λαμπάρδου», του Κρητός, ιστορημένη στα τέλη του 16ου - α’ μισό 17ου αι. (υπήρξε θείος και ανιψιός που, υπό το ίδιο ονοματεπώνυμο, δημιούργησαν έργα «κοινού εργαστηρίου» / τεχνοτροπίας εκείνη την περίοδο).
ΓΝΩΣΤΟ, εξάλλου: η πτώση του Χάνδακα και η επακόλουθη έλευση πολλών σπουδαίων Κρητών ζωγράφων, κληροδότησε στην κερκυραϊκή διαχρονία πλήθος σπανίων κειμηλίων. Αλλά αυτό είναι μια άλλη (ωραία) ιστορία...
enimerosi
ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ: Ανωνύμου, «Υπεραγία Θεοτόκος Παλαιοκαστρίτσας», σε imcorfu.gr • Σπ. Χ. Καρύδης, «Το Μοναστήρι της Παλαιοκαστρίτσας - Ιστορική περιήγηση», Κέρκυρα, 2008 (β’ έκδοση). Θεόδωρος Σκαλίτης, «Στην Παλαιοκαστρίτσα… – Μέσων Χρόνων Λείψανα, μέρος θ’», σε corfiatikoanagnosma.blogspot.com, 29/10/2010. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ: Κων/ντίνος Θύμης, «Ευλαβικό αφιέρωμα στην Κοίμηση της Θεοτόκου», σε corfutvnews.gr • Σπ. Χ. Καρύδης, «Αρχειακές Μαρτυρίες για τη δραστηριότητα ζωγράφων στην Κέρκυρα και την αγιογράφηση ναών», Εώα και Εσπερία (6, 2004-’06). • Συνέντευξη π. Ευθυμίου Δούη σε trikalanews.gr.
Η Ι.Μ. Παλαιοκαστρίτσας εορτάζει δύο φορές το χρόνο: Δεκαπενταύγουστο, της Κοιμήσεως και της Ζωοδόχου Πηγής, την Παρασκευή της Διακαινισίμου (Νια Παρασκευή, μετά το Πάσχα).






Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου