«Ακούσας δε ό Ιησούς ότι παρεδόθη άνεχώρησεν εις Γαλιλαίαν» (Ματθ.δ', 12-17)
Ό Χριστός μαθαίνει για τη σύλληψη καί φυλάκιση του Ιωάννη και φεύγει από τη Ναζαρέτ. Μυρίζεται τον κίνδυνο καί τον αποφεύγει.Διαισθάνεται την απειλή καί την αντιμετωπίζει δια της φυγής!
«Τίνος ένεκεν αναχωρεί;", διαρωτάται ό Χρυσόστομος. Μπας καί φοβάται; Όχι, βέβαια! Άλλα τότε; «Παιδεύων ημάς μη όμόσε (= μαζί) χωρεΐν τοις πειρασμοίς, άλλ'είκειν καί παραχωρείν».
Καταλάβατε τί λέει ό Χρυσόστομος; Έφυγε από τη Ναζαρέτ ό Χριστός γιατί ήθελε να μας διδάξει πώς δεν πρέπει να κάνουμε τον παλικαρά στους πειρασμούς, πώς δεν πρέπει να προχωρούμε μαζί με τους πειρασμούς, να μην πιάνουμε κουβεντούλα μαζί τους, να μην κάνουμε κανένα διάλογο μαζί τους!
Άλλα τί να κάνουμε; «είκειν καί παραχωρείν»!, δηλ. να τους παρατάμε καί να δίνουμε τόπο στην οργή! Πιο απλά, να τους παρατάμε καί να το βάζουμε στα πόδια!
«Ου γαρ έγκλημα το μη ρίπτειν εαυτόν εις κίνδυνον, αλλά τον έμπεσόντα μη στήναι γενναίως», δηλ. δεν είναι έγκλημα το να μη ρίχνουμε τον εαυτό μας στους κινδύνους, αλλά έγκλημα είναι, άμα βρεθούμε στους κινδύνους, να μην τους αντιμετωπίζουμε με γενναιότητα.
Προληπτική ιατρική,όχι στους πειρασμούς. Μην πάς γυρεύοντας,απόφευγε τους, εμπεριέχουν κινδύνους, στάσου μακριά τους! Κινήσου στο μήκος κύματος της Κυριακής Προσευχής. Του «μη είσενέγκης ημάς εις πειρασμόν». Ό πειρασμός είναι φωτιά.Κρατήσου μακριά της,θα καείς! Ό πειρασμός είναι δίχτυ, απόφευγε το, θα μπλέξεις!
Αυτό κάνει ό Χρίστος. Δεν περιμένει τους στρατιώτες του Άντίπα να τον συλλάβουν δεν αφήνει τον κίνδυνο να τον απειλήσει.Δεν αφήνει τον πειρασμό να τον περικυκλώσει, νεκρώνει τη δύναμη του πειρασμού δια της φυγής!
Ευλογημένη φυγή.Εσύ πού έσωσες τον Ιωσήφ από τη γυναίκα του Πετεφρή• εσύ πού σβήνεις τους πειρασμούς, προτού φουντώσουν μέσα μας!
Ό Χριστός, βέβαια, δεν έχει να κάνει με πειρασμούς" αλλά με κινδύνους κατά της ζωής Του καί τους αντιμετωπίζει αποτελεσματικά: «άνεχώρησεν εις Γαλιλαίαν. Τους αντιμετωπίζει δια της φυγής!
Ό Παλαιός Αδάμ, έφαγε, γιατί δεν έφυγε. Έφαγε, γιατί δεν απέφυγε τον πειρασμό.
Ό Νέος Αδάμ φεύγει κι έτσι αποφεύγει.αποφεύγει τον πειρασμό της σύλληψης,του κινδύνου, του μπλεξίματος.Του μπλεξίματος στο επαναστατικό κίνημα πού ετοιμαζόταν στην ανατολική όχθη του Ιορδάνη εκείνο τον καιρό. Φεύγει καί μας αφήνει παρακαταθήκη αιώνια να αποφεύγουμε τους πειρασμούς!
Μας μαθαίνει έτσι, από τότε καί για πάντα, πώς νίκη δεν είναι μόνο ή συντριβή του πειρασμού,αλλά καί ή αποφυγή του.
«Τίνος ένεκεν αναχωρεί;", διαρωτάται ό Χρυσόστομος. Μπας καί φοβάται; Όχι, βέβαια! Άλλα τότε; «Παιδεύων ημάς μη όμόσε (= μαζί) χωρεΐν τοις πειρασμοίς, άλλ'είκειν καί παραχωρείν».
Καταλάβατε τί λέει ό Χρυσόστομος; Έφυγε από τη Ναζαρέτ ό Χριστός γιατί ήθελε να μας διδάξει πώς δεν πρέπει να κάνουμε τον παλικαρά στους πειρασμούς, πώς δεν πρέπει να προχωρούμε μαζί με τους πειρασμούς, να μην πιάνουμε κουβεντούλα μαζί τους, να μην κάνουμε κανένα διάλογο μαζί τους!
Άλλα τί να κάνουμε; «είκειν καί παραχωρείν»!, δηλ. να τους παρατάμε καί να δίνουμε τόπο στην οργή! Πιο απλά, να τους παρατάμε καί να το βάζουμε στα πόδια!
«Ου γαρ έγκλημα το μη ρίπτειν εαυτόν εις κίνδυνον, αλλά τον έμπεσόντα μη στήναι γενναίως», δηλ. δεν είναι έγκλημα το να μη ρίχνουμε τον εαυτό μας στους κινδύνους, αλλά έγκλημα είναι, άμα βρεθούμε στους κινδύνους, να μην τους αντιμετωπίζουμε με γενναιότητα.
Προληπτική ιατρική,όχι στους πειρασμούς. Μην πάς γυρεύοντας,απόφευγε τους, εμπεριέχουν κινδύνους, στάσου μακριά τους! Κινήσου στο μήκος κύματος της Κυριακής Προσευχής. Του «μη είσενέγκης ημάς εις πειρασμόν». Ό πειρασμός είναι φωτιά.Κρατήσου μακριά της,θα καείς! Ό πειρασμός είναι δίχτυ, απόφευγε το, θα μπλέξεις!
Αυτό κάνει ό Χρίστος. Δεν περιμένει τους στρατιώτες του Άντίπα να τον συλλάβουν δεν αφήνει τον κίνδυνο να τον απειλήσει.Δεν αφήνει τον πειρασμό να τον περικυκλώσει, νεκρώνει τη δύναμη του πειρασμού δια της φυγής!
Ευλογημένη φυγή.Εσύ πού έσωσες τον Ιωσήφ από τη γυναίκα του Πετεφρή• εσύ πού σβήνεις τους πειρασμούς, προτού φουντώσουν μέσα μας!
Ό Χριστός, βέβαια, δεν έχει να κάνει με πειρασμούς" αλλά με κινδύνους κατά της ζωής Του καί τους αντιμετωπίζει αποτελεσματικά: «άνεχώρησεν εις Γαλιλαίαν. Τους αντιμετωπίζει δια της φυγής!
Ό Παλαιός Αδάμ, έφαγε, γιατί δεν έφυγε. Έφαγε, γιατί δεν απέφυγε τον πειρασμό.
Ό Νέος Αδάμ φεύγει κι έτσι αποφεύγει.αποφεύγει τον πειρασμό της σύλληψης,του κινδύνου, του μπλεξίματος.Του μπλεξίματος στο επαναστατικό κίνημα πού ετοιμαζόταν στην ανατολική όχθη του Ιορδάνη εκείνο τον καιρό. Φεύγει καί μας αφήνει παρακαταθήκη αιώνια να αποφεύγουμε τους πειρασμούς!
Μας μαθαίνει έτσι, από τότε καί για πάντα, πώς νίκη δεν είναι μόνο ή συντριβή του πειρασμού,αλλά καί ή αποφυγή του.
Του Γεωργίου Σουρέλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου