ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΕΞΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!

Παρασκευή, 3 Μαΐου 2019

Ιερά Μονή Αγ. Αθανασίου Πέρδικας Θεσπρωτίας

Αποτέλεσμα εικόνας για Ο Άγιος Αθανάσιος Πέρδικας
 Στους πρόποδες της Δυτικής πλαγιάς του βουνού της Αγιάς (927 μ.), δίπλα σ’ ένα μικρό ποταμάκι με πολλά θεόρατα πλατάνια κι ελιές γύρω του, και σ΄ απόσταση 4 περίπου χιλιομέτρων από το χωριό Πέρδικα, βρίσκεται ένα από τα νεότερα μοναστήρια του νομού Θεσπρωτίας, αφιερωμένο στον Αγ. Αθανάσιο.
Η εικόνα ίσως περιέχει: άτομα στέκονται και λουλούδι
 Η Μονή του Αγ. Αθανασίου Πέρδικας ήταν χτισμένη στην πλαγιά του βουνού, αλλά το 1811, όπως αναφέρεται στο εξωτερικό υπέρθυρο του καθολικού της μεταφέρθηκε στη σημερινή της τοποθεσία. Αφορμή για το χτίσιμο του μοναστηριού, κατά την παράδοση, στάθηκε η ανεύρεση της θαυματουργής εικόνας του Αγ. Αθανασίου στη μεγάλη ελιά, που βρίσκεται κοντά στο Ιερό Βήμα του καθολικού.
Αποτέλεσμα εικόνας για Ο Άγιος Αθανάσιος Πέρδικας
Η Μόνη του Αγ. Αθανασίου, κατά το Μουσελίμη ( Αρχαιότητες της Θεσπρωτίας, σελ. 187):
«Ήταν σεβαστό μοναστήρι από χριστιανούς και τούρκους. Γι’ αυτό πολλές φορές πλην των χριστιανών έμπαιναν και τούρκοι επίτροποι.
Λέγεται πως οι Περδικιώτες, προτού τουρκέψουν, έριξαν το βαγγέλιο στο πηγάδι τ΄ αη-Θανάση περιβαλμένο με αδιάβροχο ύφασμα κι όταν ορκίζονταν – όσοι έμειναν χριστιανοί – για να μη καταλάβουν οι τούρκοι έλεγαν όχι “μα το βαγγέλιο”, αλλά “μα σ’ εκείνο που είναι μέσα στο πηγάδι”.
 Για να μη βάζουν χέρι οι τούρκοι στα χτήματα του μοναστηριού, μολογιέται, πως κάποτε ένας επίτροπος παρουσιάστηκε γυμνός τη νύχτα σε ομάδα τούρκων που επέστρεφαν από τις εργασίες τους, δήθεν πως ήταν ο αη- Θανάσης, και τους φοβέρισε, πως θα πάθει πολλά κακά όποιος πάρει από το βακούφι. Έτσι σώθηκαν αρκετά χωράφια κι ελιές που προσποιούνταν οι τούρκοι πως είναι δικά τους.»
Η εικόνα ίσως περιέχει: υπαίθριες δραστηριότητες
Το μοναστηριακό συγκρότημα έχει ορθογώνιο σχήμα, με την πύλη – καμπαναριό - δωρεά «Κ. ΠΕΤΣΗ 1985» στη Νότια πλευρά, το καθολικό στη Βόρεια κι ένα καινούργιο κτίσμα – δωρεά Ανδρέου και Σωτηρίου Θεοδοσίου- στο Νοτιοανατολικό του άκρο. Στην αυλή του μοναστηριού, εκτός από την «ιερή» ελιά, υπάρχουν μια μικρή νερατζιά και μια ωραία δάφνη.
Οι προσκυνητές της περνούν 3 φορές μέσα από την κουφάλα της ελιάς.

To καθολικό της Μονής, μικρή βασιλική με τρούλλο, αποτελείται από πρόναο, κυρίως ναό και Ιερό Βήμα. Ο μικρός πρόναος χωρίζεται από τον κυρίως ναό με τοίχο, στον οποίο υπάρχουν μια κεντρική πύλη και δύο πλάγια ανοίγματα- από ένα σε κάθε πλευρά της πύλης-, ενώ ο κυρίως ναός από το Ιερό Βήμα με σκαλιστό ξύλινο τέμπλο, το οποίο, σύμφωνα με επιγραφή του, έγινε το 1968, από τον Πέτρο Μητρόπουλο:
«ΤΟ ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟΝ ΚΑΤΕΣΚΕΥΑΣΘΗ ΕΝ ΕΤΕΙ 1968 ΥΠΟ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ Δ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ»

Στο τέμπλο υπάρχουν οι Δεσποτικές εικόνες της Παναγίας Βρεφοκρατούσας, του Χριστού και του Προδρόμου και οι 13 μικρές εικόνες του Δωδεκάορτου.
Στο εσωτερικό του ναού δεν υπάρχουν αγιογραφίες, από δε τις φορητές του εικόνες, ξεχωρίζουν οι 3 του Αγ. Αθανασίου (μία μεγάλη στο Νότιο τοίχο της εκκλησίας, μία άλλη μικρότερη, του 1967, στο Βόρειο τοίχο και η θαυματουργή, ασφαλώς, σε εικονοστάσι).
Η είσοδος στο καθολικό γίνεται από δύο πόρτες, που βρίσκονται στη Νότια πλευρά του. Η μία στον πρόναο και η άλλη στον κυρίως ναό. Πάνω από την εξωτερική πόρτα του κυρίως ναού, υπάρχει τσιμεντένιο χαγιάτι».*
Η εικόνα ίσως περιέχει: δέντρο, φυτό, υπαίθριες δραστηριότητες και νερό
Η επίσκεψη της Μονής του Αγ. Αθανασίου μπορεί να γίνει με αυτοκίνητο από το χωριό Πέρδικα είτε μέσω της παραλίας Καραβοστάσι είτε μέσω της διασταύρωσης στον δρόμο από Πέρδικα προς Αγιά.
Κατά την εορτή της Μονής στις 2 Μαΐου, πραγματοποιείται ημερήσιο πανηγύρι στον διπλανό ελαιώνα ενώ την παραμονή πραγματοποιείται η λιτάνευση της θαυματουργής Εικόνας.
Συνιστάται δε όχι μόνο για το θρησκευτικό, αλλά και για το φυσιολατρικό ενδιαφέρον της καθώς πλησίον της Μονής, υπάρχει το ομώνυμο περιπατητικό μονοπάτι μήκους 2 περίπου χιλιομέτρων, μιας δασώδης περιοχή πλησίον ποταμού που εκβάλει στο Καραβοστάσι.

Δημήτριος Καμαρούλιας, «Τα μοναστήρια της Ηπείρου» τ. Β’, Αθήνα 1996
Πηγές 1 και 2

Δεν υπάρχουν σχόλια: