Χωρίς την ελευθερία παύουμε να είμαστε άνθρωποι. Αυτή όμως γίνεται ταυτόχρονα και το μεγαλύτερο πρόβλημά μας, γιατί η ελευθερία του άλλου, δεσμεύει την δική μας. Έτσι προσπαθούμε συνειδητά ή ασυνείδητα ή να του την περιορίσουμε ή να του την αφαιρέσουμε εντελώς. Από αυτή μας την διάθεση ξεκινούν όλοι οι πόλεμοι και οι μάχες, τόσο μεταξύ προσώπων όσο και εθνών. Ό άβουλος άνθρωπος, είναι πάντα εύκολο υποχείριο στα χέρια κάποιων επιτηδείων.
Ο Χριστός θέλει να τον ακολουθήσουμε ελεύθερα και αυτό γίνεται όταν απαρνηθούμε τον εαυτό μας και σηκώσουμε το σταυρό μας. Όλοι αγαπάμε τον εαυτό μας και επιδιώκουμε την καλοπέρασή μας, γεγονός που μας φέρνει σε σύγκρουση με τους άλλους, επειδή νομίζουμε ότι μας απειλούν. Αισθανόμαστε ότι μειώνεται η προσωπικότητά μας, γιατί μέσα μας υποβόσκει ο φόβος του θανάτου, σε ψυχολογικό ή σε βιολογικό επίπεδο. Ο άλλος τότε γίνεται ο εχθρός μας, αφού όποιος φοβάται τον θάνατο βλέπει παντού εχθρούς.
Ο Κύριος συνεχίζει: « ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴ ζωή του, αὐτὸς θὰ τὴν χάσει, ἐκεῖνος δὲ ποὺ θὰ χάσει τὴν ζωή του ἐξ αἰτίας ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, αὐτὸς θὰ τὴν σώσει». Για έναν μη χριστιανό τα λόγια αυτά είναι παράλογα. Για τον γνήσιο χριστιανό όμως, οριοθετούν το στόχο και το αληθινό νόημα της ζωής, γιατί πραγματική ζωή είναι μόνο η σχέση με το Ζωοδότη Θεό, η οποία βέβαια δεν παύει με τον βιολογικό θάνατο. «Διότι τὶ θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο νὰ κερδίσῃ τὸν κόσμο ὅλο καὶ νὰ χάσει την αιώνια ζωή;» συνεχίζει ο Κύριος. Μόνο έτσι καταργείται ο θάνατος, με την απόκτηση της αιώνιας ζωής.
Οι περισσότεροι άνθρωποι αυτό δεν το δέχονται και επιδιώκουν να βρουν το νόημα της ζωής στην εφήμερη καλοπέραση, ειρωνευόμενοι και απαξιώνοντας όσους έχουν πνευματικούς στόχους. Στην Παλαιά Διαθήκη διαβάζουμε: «Οι ασεβείς με τα έργα τους και με τα λόγια τους προσκαλούν το θάνατο· τον αποζητούν με πάθος να τον κάνουν φίλο τους και κάνουν συμφωνία μαζί του… Εμπρός λοιπόν, να χαρούμε τη ζωή! σκέφτονται. Όλα να τ’ απολαύσουμε σ’ αυτό τον κόσμο με την ανεμελιά της νιότης μας!... Έτσι, λοιπόν, αποφασίζουν να παγιδέψουν τον ευσεβή. Αυτός δεν είναι του χεριού μας, σκέφτονται. Εναντιώνεται στα έργα μας, μας κατηγορεί ότι παραβαίνουμε το νόμο κι ότι ξεφύγαμε απ’ τις αρχές μας… Με προσβολές και με βασανιστήρια μπορούμε να τον δοκιμάσουμε και να δούμε πόσο πράος είναι κι ανεξίκακος. Θα τον καταδικάσουμε σε θάνατο ντροπιαστικό, και να δούμε τότε αν θα τον προστατέψει ο Θεός, όπως λέει… (Σοφ. Σολομ. κεφ.2). Στις σκέψεις αυτές των ασεβών, το ιερό κείμενο απαντά: «Οι δίκαιοι όμως, είναι στα χέρια του Θεού και κανείς δε θα τους βλάψει. Στα μάτια των ασεβών φαίνονται ότι πέθαναν, ο θάνατός τους θεωρείται τιμωρία και το ότι έφυγαν απ’ αυτόν τον κόσμο, καταστροφή. Αυτοί όμως ζουν στην ειρήνη του Θεού. Στα μάτια των άλλων φαίνονται ότι τιμωρούνται, αλλά αυτοί έχουν τη βεβαιότητα που τους δίνει η σταθερή τους ελπίδα ότι θα ζήσουν αιώνια. Κι αν υπέφεραν για λίγο, πολύ θα ευεργετηθούν, γιατί ο Θεός τούς δοκίμασε και τους βρήκε άξιους να τους πάρει μαζί του» (Σοφ. Σολομ. κεφ. 3).
Ο Χριστός, μας λέει να μην φοβόμαστε τις ειρωνείες όσων δεν πιστεύουν, αλλά μόνο την διακοπή της κοινωνίας μαζί του: «ὅποιος ντρέπεται δι’ ἐμὲ καὶ διὰ τοὺς λόγους μου εἰς τὴν γενεὰ αὐτὴ τὴν μοιχαλίδα καὶ ἁμαρτωλὴ καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου θὰ αἰσθανθεί ντροπὴ γι’ αὐτόν, ὅταν ἔλθει μὲ ὅλην τὴν δόξαν τοῦ Πατέρα του μαζὶ μὲ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους».
Η αιώνια ζωή δεν είναι μονάχα μελλοντική κατάσταση, αλλά αρχίζει από εδώ. Οι άγιοι της Εκκλησίας μας από αυτή τη ζωή ήταν άγιοι, δεν αγίασαν μετά το θάνατό τους. Για το λόγο αυτό ακούσαμε τον Χριστό να λέει στο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα: «ὑπάρχουν μερικοί ἀπὸ αὐτοὺς, ποὺ στέκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δὲν θὰ γευθοῦν θάνατον, ἕως ὅτου ἰδοῦν τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ νὰ ἔρχεται μὲ δύναμη». Αμήν.
Γραπτό κήρυγμα Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας(19 Σεπτεμβρίου 2021)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου