«Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα»
Η υμνολογία της Εκκλησίας μας ευρύτατα κάνει λόγο περί του Φωτός. Το Φως του κόσμου είναι ο Χριστός μας «Εγώ ειμί το Φως του κόσμου» διακηρύττει ο ίδιος.
Αυτό το φως το διακηρύττουν από τα βάθη των αιώνων οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, είναι ο κοινός πόθος των ανθρώπων του προχριστιανικού κόσμου. Είναι ο λαός ο «καθήμενος εν χώρα και σκιά θανάτου» που ποθεί την λύτρωση από τα βάσανα και τις καταπιέσεις των μεγάλων που καταδυναστεύουν και αδικούν τους αδυνάτους.
Είναι η αναζήτηση των ανθρώπων ως κοινός πόθος ώστε ο άνθρωπος να βρει τον δρόμο της αληθείας.
Να βρει την λύτρωση ως εσωτερικό πνευματικό γεγονός. Ζουν οι άνθρωποι στο σκοτάδι της αγνωσίας περί του αληθινού Θεού γι’ αυτό πάσχουν. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ειδωλολατρικός κόσμος ψάχνει να βρει την αλήθεια με την σκέψη την πτωχή την ανθρώπινη. Τι άλλο είναι τα διάφορα φιλοσοφικά ρεύματα που υπάρχουν παρά αναζήτηση του Θείου; Όλοι εκείνοι οι ναοί σε εκατοντάδες θεούς, πλήθος θυσιαστήρια ακόμα και σε αγνώστους θεούς όπως μας λέγει ο Απ. Παύλος στην επίσκεψή του στην αρχαία Αθήνα. Είναι η αγωνία του να ψαύσει, να βρει τον Θεό Λυτρωτή.
Ο προφήτης Ησαΐας διακηρύττει, φωνάζει και η φωνή του ακούγεται μέσα στους αιώνες «Γαλιλαία των εθνών… χώρα και σκιά θανάτου φως ανέτειλε».
Ο Λαός του Ισραήλ επίσης, φθάνει η ημέρα της πραγματοποίησης των πόθων του, οι λόγοι των προφητών του πραγματοποιούνται. Ο Μεσσίας της προσμονής τους έφθασε, ήλθε, γεννήθηκε!
Ήλθε και διακηρύττει: «Μετανοεῖτε ἤγγικε γαρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Μέσα σ’ αυτήν την φράση συμπυκνώνεται ολόκληρο το κήρυγμα του Χριστού μας. Και ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος μ’ αυτές τις φράσεις συμπυκνώνει το κήρυγμά του. Μόνον που ο Πρόδρομος αναφέρεται σε χρόνο και κατάσταση μελλοντική. Ο Χριστός μας χρησιμοποιεί το ρήμα «ἤγγικε» με κυριολεκτική σημασία. Η Βασιλεία Του είναι παρούσα, ήδη είναι στην γη «ως εν ουρανώ». Τα θαύματα του Χριστού είναι η μεγαλύτερη απόδειξη και πιστοποίηση της ελεύσεως της Βασιλείας του Χριστού στον κόσμο. Το Ευαγγέλιο του είναι ο οδηγός και ο καταστατικός χάρτης διακυβέρνησης της Εκκλησίας Του.
Διότι η Βασιλεία του Χριστού είναι η Εκκλησία Του. Σε αυτήν υπάρχουμε, ζούμε και ελπίζουμε· είναι η ζύμη που θα ζυμώσει όλο τον κόσμο και θα τον μεταβάλει σε «Βασίλειον ιεράτευμα, έθνος άγιον». Είναι η Εκκλησία μας στον παρόντα κόσμο, ο «αρραβών» διότι η πληρότητά της αναμένεται εις το μέλλον. Είναι μια εσχατολογική πραγματικότητα.
«Μετανοεῖτε, ἤγγικε ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν». Με αυτήν την πρόσκληση ο Θεός ο Χριστός μας συνεχίζει τον διάλογο που είχε με τον Αδάμ στον Παράδεισο, οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης με μείζονα τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, ο Χριστός μας με το κάλεσμα για μετάνοια αρχίζει το κήρυγμα Του. Οι Απόστολοι σε μετάνοια καλούν τους ανθρώπους.
Η Αγία μας Εκκλησία σ’ αυτό μας καλεί και εμάς αδελφοί μου. Η μετάνοια αποτελεί το ουσιώδες στοιχείο της πνευματικής ζωής και της θείας Χάριτος. Είθε αυτό να γίνει ο πόθος, η προσπάθεια και σκοπός της ζωής όλων μας. Αμήν!
Γραπτό κήρυγμα της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας (09-01-2022)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου