Η σωστή απάντηση είναι ασφαλώς το "Αληθώς Ανέστη"! Ή το "Αληθώς Ανέστη ο Κύριος!". Θα μου πείτε τώρα γελώντας: "Τι λες! Πρώτη φορά το ακούμε!" και θα έχετε και δίκιο.
Απλώς το επισημαίνω επειδή κάποιοι έχουν την απορία γιατί να είναι λάθος το "Αληθώς ο Κύριος" που το ακούμε τόσο συχνά από τον κόσμο. Γραμματικά και συντακτικά ασφαλώς και δεν είναι λάθος. Αποτελεί απλώς μία περίπτωση των λεγόμενων ελλειπτικών προτάσεων δηλαδή των προτάσεων εκείνων στις οποίες παραλείπεται ένας ή περισσότεροι από τους όρους τους (π.χ το υποκείμενο, το ρήμα κ.ά) για λόγους συντομίας. Λέμε π.χ "-Που θα κάνετε Πάσχα;" και απαντάει ο άλλος "-Στη Λάρισα". Αυτό είναι μία ελλειπτική πρόταση από την οποία απουσιάζουν και το Υποκείμενο ("εμείς") και το ρήμα ("θα κάνουμε") αλλά και άλλοι όροι της πρότασης (π.χ "το Πάσχα"). Το ίδιο συμβαίνει και με το "Αληθώς (ανέστη) ο Κύριος" κατά το οποίο παραλείπεται μόνο το ρήμα.
Ωραία λοιπόν, αφού γλωσσικά το λύσαμε το θέμα τότε που είναι το πρόβλημα;;
Το θέμα είναι ότι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί δεν τα βλέπουμε τα πράγματα απλά και μόνο γλωσσολογικά ή γραμματικά αλλά κυρίως και πρωτίστως ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ! Δηλαδή μας ενδιαφέρει να τονίσουμε πάνω απ' όλα το γεγονός της Αναστάσεως, το ότι δηλαδή ο Κύριος αληθώς αναστήθηκε, ασχέτως αν συντακτικά η πρόταση είναι ορθότατη. Με άλλα λόγια, το ΑΝΕΣΤΗ οφείλουμε πάντοτε να το λέμε γιατί πάνω σε αυτό το όμορφο ρήμα στηρίζεται όλο το οικοδόμημα της Αγίας μας Πίστης. Και το ρήμα Ανέστη δεν ανήκει σε αυτά που παραλείπονται... όχι συντακτικά αλλά θεολογικά! Την "καλημέρα" μπορείς να την παραλείψεις, το "Ανέστη" όμως ποτέ...
Άρα λοιπόν:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
1 σχόλιο:
Αυτό το αληθώς ο Κύριος είναι αποτέλεσμα των όσων έχουμε (σκοπιμα)διδαχθεί στα αναγν στιλα του δημοτικού εκεί περίπου από το 1975 και υστερα
Δημοσίευση σχολίου