ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΕΞΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!

Τρίτη 22 Απριλίου 2025

Ὅταν τά μικρά γίνoνται μεγάλα!

Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση

  Σύνηθες εἶναι τὸ φαινόμενο νὰ δημιουργοῦνται μεγάλα προβλήματα ἀπὸ μικρὲς αἰτίες καὶ ἀφορμές. Τὸ παρατηροῦμε αὐτὸ στὴν οἰκογένεια, στὴν κοινωνία, ἀλλὰ καὶ στὴν Ἐκκλησία. Κατὰ ἕνα παράδοξο τρόπο, ἕνα μικρὸ καὶ ἀραιὸ σύννεφο νὰ καλύπτει τὸν ὁλόλαμπρο ἥλιο, ὅπως καὶ ἕνας μικρὸς κυματισμὸς στὴ θάλασσα νὰ θεωρεῖται ἐπικίνδυνη τρικυμία ἢ μερικὲς σταγόνες βροχῆς νὰ γεμίζουν τὴν κοίτη ἑνὸς χειμάρρου μὲ πολὺ νερό, ἐνῶ οἱ πέτρες ποὺ ὑπάρχουν ἐκεῖ εἶναι στεγνές! Εἶναι ἀδυναμία πολλῶν ἄνθρωπων νὰ μεγαλώνουν τὰ μικρὰ καὶ ἀσήμαντα καὶ νὰ τὰ «βλέπουν» μεγάλα, καταστροφικά. Νὰ θορυβοῦνται καὶ νὰ θορυβοῦν γιὰ ἐπουσιώδη θέματα, ἐνῶ γιὰ τὰ μεγάλα μένουν ἀπαθεῖς.

  Εἰδικότερα στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας βλέπουμε κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς νὰ ἐρίζουν γιὰ δευτερεύοντα θέματα, νὰ τὰ ἐμφανίζουν μὲ θεολογικὰ καὶ πατερικὰ ἐπιχειρήματα ὡς μέγιστα καὶ νὰ προκαλοῦν κλυδωνισμὸ στὶς συνειδήσεις τῶν πιστῶν. 
 Τὴν ὥρα μάλιστα ὅπου τὸ κακὸ ὀργιάζει, ἡ ἁμαρτία ἔγινε μόδα, μεγάλα ἁμαρτήματα μὲ νόμους τοῦ κράτους θεωροῦνται «δικαιώματα», ποὺ πρέπει ὅλοι νὰ τὰ σέβονται καὶ φυσικὰ ὅσοι δὲν τὰ ἀναγνωρίζουν, κατηγοροῦνται γιὰ ἄρνηση καὶ καταπάτηση ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων.

  Κραυγαλέο παράδειγμα ἡ ὁμοφυλοφιλία, ποὺ ἔχει θερμοὺς ὑποστηρικτὲς στὸ κοινοβούλιο, οἱ ὁποῖοι, ἀλίμονο, ἀποτελοῦν τὴν πλειονότητα. Ἀλλὰ καὶ τὰ ἀργυρώνητα μέσα ἐνημέρωσης ἀδιάκοπα τὴν προβάλλουν ὡς «δικαίωμα», ποὺ πρέπει νὰ εἶναι σεβαστὸ ἀπὸ ὅλους τούς ἀνθρώπους. Μιλοῦν γιὰ γάμο ὁμοφυλόφιλων, ὑπερβολικὰ ἐρωτευμένων ἀνθρώπων, ποὺ θέλουν νὰ υἱοθετήσουν καὶ ἄλλα παιδιὰ καὶ ἄλλα παιδιὰ, γιὰ νὰ τὰ ἀναθρέψουν σύμφωνα μὲ τὶς σοδομικὲς τους ἀρχές. Φρίκη καὶ πάλι φρίκη! Καὶ θὰ καλούμαστε κι ἐμεῖς οἱ κληρικοὶ νὰ βαπτίσουμε αὐτὰ τὰ παιδιὰ – τὰ ὁποῖα δὲν φταῖνε σὲ τίποτα – γιὰ θεατρικὴ παράσταση, προκειμένου νὰ «ἀποδείξουν» ὅτι εἶναι στοργικοὶ «γονεῖς» καὶ πρέπει ἡ κοινωνία νὰ τοὺς ἀποδεχθεῖ καὶ οἱ νέοι νὰ παραδειγματιστοῦν ἀπὸ τὸν φιλήδονο καὶ ἀποκρουστικὸ τρόπο ζωῆς τους, ποὺ οἱ ἴδιοι ἐπέλεξαν καὶ εἶναι βαθύτατα «εὐτυχεῖς»!

 Ὅταν συμβαίνουν τέτοια πράγματα στὴν κοινωνία, πού ἔχει χάσει τὸ Θεό, πῶς μποροῦν οἱ χριστιανοὶ νὰ φιλονικοῦν γιὰ τὴ λύση ἀσήμαντων προβλημάτων; Εἶναι λογικὸ καὶ θεοφιλὲς νὰ θεωροῦν τὸ μικρὸ μεγάλο καὶ τὸ ὄντως μεγάλο μικρό; Εἶναι ὀρθὸ μία μικρὴ παράλειψη σὲ λόγο καὶ πράξη, ποὺ ἔγινε ἀπὸ κάποιουν, χωρὶς νὰ τὸ συνειδητοποιήσει, νὰ γίνεται ἀφορμὴ γιὰ κατάκριση καὶ πρὸς ἐνίσχυση τῶν ἰσχυρισμῶν νὰ ἀνασύρονται ἀπὸ τὸ ἀρχεῖο τῆς μνησικακίας ἐπιβαρυντικοὶ φάκελοι γιὰ τοὺς «ἔνοχους», ὅταν οἱ δικοί τους φάκελοι περιέχουν περισσότερα ἐπιβαρυντικὰ στοιχεῖα; Πρέπει νὰ διυλίζουν τὸν κώνωπα καὶ νὰ καταπίνουν τὴν κάμηλον;

 Ἐπιτρέπεται ἕνα λάθος ἢ μία παραφωνία στὴ θεία Λειτουργία νὰ ἐξοργίζει τὸν ἀρχιερέα ἢ τὸν ἱερέα καὶ νὰ δημιουργεῖται ἐπεισόδιο ἐντός τοῦ ναοῦ; Ἀναρωτήθηκαν ποτὲ οἱ ἴδιοι τὰ δικά τους «καμώματα», πού καταστρέφουν τὴν κατάνυξη στὴ θεία Λειτουργία; Πρέπει νὰ δυσανασχετεῖ ὁ πιστός, γιατί ὁ λειτουργὸς στὴ θεία Λειτουργία διαβάζει δύο τρεῖς εὐχὲς εἰς ἐπήκοον πάντων; Μήπως ἐκεῖνος πού τὶς λέει μυστικῶς, καταπίνει πολλὲς φράσεις τῶν εὐχῶν ἢ τὶς παραλείπει; Μήπως ἐπίσης θεωρεῖ τὸν ἱερέα πού δὲν γονατίζει ἀσεβῆ, χωρὶς φυσικὰ νά γνωρίζει τὴν αἰτία; Μήπως μερικοὶ ἐκκλησιαζόμενοι ἀρχίζουν τοὺς ψίθυρους σὲ βάρος τοῦ Ἱεροκήρυκα, γιατί παρέλειψε νὰ πεῖ αὐτὸ πού ἤθελαν ἐκεῖνοι νὰ πεῖ;

Εἶναι πολλὰ τὰ περιστατικὰ ποὺ δείχνουν ὅτι ἀπὸ πολλοὺς λείπει ἡ λογική, ἡ διάκριση, ἡ ἀληθινὴ εὐσέβεια, ἐνῶ περισσεύει ἡ ἡμιμάθεια, ἡ ἀπερισκεψία, ἡ ἰσχυρογνωμοσύνη, ἡ ἀδιαλλαξία καὶ ὁ οὐ κατ’ ἐπίγνωσιν ζῆλος. Τὰ συναισθήματά τους εἶναι πάντα ἀρνητικὰ καὶ δὲν ἔχουν στοιχειώδη αὐτογνωσία. Κινοῦνται χωρὶς ἀγάπη καὶ ταπείνωση. Δυστυχῶς δὲν γνωρίζουν τὸν τρόπο, μὲ τὸν ὁποῖο ἐργάζεται ὁ μεγάλος ἐχθρός τοῦ κάθε χριστιανοῦ.

Ὁ γέροντας Θεόκλητος Διονυσιάτης ἔλεγε σχετικά: «Ὁ σατανᾶς δὲν ἐμφανίζεται ποτὲ γυμνός. Μοιάζει μὲ τὸν μυρμηκολέοντα (εἶδος μυθικοῦ ζώου μὲ δύο φύσεις, λιονταριοῦ καὶ μυρμηγκιοῦ). Καλύπτεται μὲ πολὺ γοητευτικὲς μορφὲς εὐσέβειας, γι’ αὐτὸ καὶ εἶναι δυσκαταγώνιστος, ὀχυρώνεται μὲ τέχνη πίσω ἀπὸ διάφορα εὐσεβῆ συνθήματα. Ἐὰν ἦταν φανερὸς ὁ διάβολος, ὁ ὁποῖος πλανᾶ τὴν οἰκουμένη, ὡς ἀπαίσια δύσμορφος, θὰ καταβαλλόταν πολὺ εὔκολα. Ἡ δύναμή του ὅμως ἔγκειται σὲ αὐτὴ τὴ φωτοφάνειά του, στὶς περὶ ἀγάπης Θεοῦ καὶ τοῦ πλησίον θεωρίες του καὶ στὰ δάκρυα γιὰ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ». Ὁ τρόπος αὐτὸς τοῦ διαβόλου παρασέρνει πολλούς, χωρὶς νὰ εἶναι σὲ θέση νὰ συνειδητοποιήσουν ὅτι γίνονται ὄργανά του. Χρειάζεται ἐγρήγορση καὶ διάκριση, γιὰ νὰ ἀποφεύγονται οἱ ἐπιζήμιες ὑπερβολὲς καὶ νὰ μὴ δημιουργοῦνται καταστάσεις, ποὺ διασποῦν τὴν ἑνότητα τοῦ ποιμνίου, γιὰ τὸ ὁποῖο ὁ Χριστὸς θυσιάστηκε.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συγνώμη, ένα παιδί υιοθετημένο από έναν δολοφόνο, έναν μαφιόζο, έναν μεγαλέμπορο ναρκωτικών, δεν θα έπρεπε να βαπτιστεί γιατί ο γονιός του οργανώνει βάπτιση για το θεαθήναι;;; Θα έμενε αβάπτιστο χωρίς να φταίει το ίδιο, επειδή επικρίνεται ο γονιός του;;; Η βάπτιση ενός παιδιού δεν θα ήταν μία από τις λίγες καλές πράξεις στη ζωή ενός τέτοιου ανθρώπου, παρά τα κίνητρά του;;; Δεν θα χαιρόμασταν επειδή τουλάχιστον το παιδί πήρε αυτή την ευλογία;;; Πόσοι από τους γονείς που βαπτίζουν τα παιδιά τους σήμερα το κάνουν επειδή πραγματικά πιστεύουν, και πόσοι "για να μην διαφέρει το παιδί" ή "τι θα πει ο κόσμος";;; Γιατί το παιδί από ένα ομοφυλόφυλο ζευγάρι να μην έχει αυτή την ευλογία;;;; (να θες ο ανάφοχος να μην ειναι ομοφυλόφιλος, το καταλαβαίνω, ΑΛΛΑ Ο ΓΟΝΙΟΣ???)

π.Γεώργιος-Προσκυνητής είπε...

Στις ελληνορθόδοξες εκκλησίες της Διασποράς του ''ανεπτυγμένου'' κόσμου έχουν εμφανιστεί κληρικοί και θεολόγοι που υποστηρίζουν ότι η κατάσταση των γονιών ενός παιδιού (π.χ αν έχουν παιδί εκτός γάμου ή αν βρίσκονται σε ένωση που δεν ευλογείται από την Ορθόδοξη εκκλησία όπως ένωση ομοφυλοφιλων) δεν πρέπει να στερεί από το παιδί την δυνατότητα να λάβει το βάπτισμα μιας και δεν φέρει αυτό ευθύνη για τον τρόπο ζωής των γονιών του.Απο την άλλη υπάρχουν Ορθόδοξοι κληρικοί και θεολόγοι οι οποίοι λένε πως η εκκλησία δεν μπορεί να βαφτίζει τέτοια παιδιά πουθενά στον κόσμο ακόμα και αν σε κάποιες χώρες η μαινστριμ κουλτούρα πρωωθει την αποδοχή της ομοφυλοφιλίας γιατί με το βάπτισμα ουσιαστικά η εκκλησία αποδέχεται με έμμεσο τρόπο της ομοφυλοφιλικες σχέσεις ως κανονικές.Υποστηριζουν δε πως το παιδί ενός ετεροφυλόφιλου ζευγαριού που παντρεύτηκε με πολιτικό γάμο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι παρόμοιο ποιμαντικό ζήτημα με μια ένωση ομοφυλοφιλων ("γάμος" ή σύμφωνο συμβίωσης) οι οποίοι μεγαλώνουν παιδί (υιοθετημένο ή μέσω τεκνοθεσιας).Αυτό διότι ο πολιτικός γάμος ετεροφυλόφιλων όσο ατόπημα κι αν είναι δεν μπορεί να εξισωθεί με την κραυγαλέα διεστρεβλωση του ίδιου του θεσμού της οικογένειας όπως οι "ομοφυλοφιλικες οικογένειες". Στις Ορθόδοξες κατά παράδοση χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων (εκτός Ελλάδας) δεν υπάρχει συζήτηση γι αυτό το συγκεκριμένο θέμα μιας και εκεί δεν υπάρχουν ούτε σύμφωνα συμβίωσης ούτε νόμοι περί τεκνοθεσιας από ομοφυλοφιλους.Η ουσία είναι πως το θέμα αυτό είναι δύσκολο ποιμαντικο ζήτημα στις χώρες όπου υφίσταται (πλέον και στην Ελλάδα) μιας και οι δύο τάσεις προβάλουν επιχειρήματα που έχουν την βάση τους στη διδασκαλία της εκκλησίας.Δεν φανταζομουν πριν λίγα χρόνια ότι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε τέτοια ποιμαντικά ζητήματα και στην Ελλάδα μας.Και όσο θα πλησιάζουν τα έσχατα χρόνια όπως είπαμε θα βλέπουμε όλο και μεγαλύτερη πνευματική και ηθική πτώση της κοινωνίας και όλο και μεγαλύτερα ποιμαντικά προβλήματα που δεν θα φανταζόμαστε ότι θα είναι δυνατόν να εμφανιστούν (αλλά θα εμφανιστούν).

Ανώνυμος είπε...

Εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω με ποιον τρόπο το βάπτισμα του παιδιού παραπέμπει σε αποδοχή εκ μέρους της Εκκλησίας του ομοφυλοφιλικού γάμου, ιδίως από τη στιγμή που η Ιερά Σύνοδος ρητά δεν τον δέχεται. Με την ίδια λογική ένα ζευγάρι που απατάει ο ένας τον άλλον δε θα έπρεπε να επιτρέπεται να βαπτίσει τα παιδιά του γιατί η Εκκλησία δεν αποδέχεται την απιστία; Υποθέτω πάντως ότι το ζήτημα θα λυθεί αν γίνει Ιερά Συνοδος για αυτό ακριβώς το θέμα, και ό,τι φωτίσει ο Θεός...

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ αδερφέ Χριστός Ανέστη και χρόνια πολλά. Σε απάντηση του σχολίου σου, χωρίς να θέλω να προσβάλλω κανέναν και με τον φόβο να θεωρηθώ γνώστης - ενώ δεν είμαι - να καταθέσω κι εγώ την άποψη μου όσο πιο ταπεινά γίνεται. Ένα ζεύγος ετεροφυλόφιλων που απατά ο ένας τον άλλο, κατά σάρκα ή κατά διάνοια, τελεί θανάσιμη μεν αμαρτία έχουν τες όμως λάβει προτερα την ευλογία του μυστηρίου του γάμου. Ποια ευλογία ένωσης έχει λάβει ένα ομοφυλόφιλο ζεύγος; Για ποια άλλη αμαρτία στη γη ο Θεός κατεκαυσε ακόμη και τη γη που πατούσαν οι σοδομιστές; Ακόμη και έως σήμερα, νεκρή θάλασσα είναι ο τόπος εκείνος, βδέλυγμα ερημώσεως. Ακόμη και μετά τον κατακλυσμό, στο βιβλίο του Νώε, είπε ο Θεός, δεν θα ξανά καταστρέψω τον κόσμο με κατακλυσμό, εάν γράφω σωστά, αν όχι διορθώστε με και συγχωρήστε την ημιμάθεια μου. Καμία άλλη αμαρτία δεν είναι τόσο βδελυρή μπροστά στο Θεό, όσο η ομοφυλοφιλια. Ούτε ο φόνος, ούτε η πορνεια, ούτε κάποια άλλη. Η εκκλησία, για να βαπτίσει ένα παιδί προφανώς και δεν ρωτά τη μητέρα εάν έχει πρωτύτερα τελέσει έκτρωση, δλδ φόνο. Κατά την άποψη μου την ταπεινή - και ξανά λέω δεν είμαι θεολόγος ή κληρικός - είναι το είδος και το βάρος της αμαρτίας τέτοιο που πιθανόν θα δικαιολογούσε τη μη βάφτιση ενός νηπίου ενός τέτοιου «ζεύγους». Ο Θεός να φωτίσει τους επαΐοντες να δώσουν τη σωστή απάντηση. Ευχεσθε.

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα, Χριστός Ανέστη! Ούτε κι εγώ είμαι θεολόγος, ούτε κληρικός, ούτε γνώστης του θέματος, αλλά η σύνδεση της ομοφυλοφιλίας των γονιών με τη βάπτιση του παιδιού δεν μου στέκει λογικά. Η βάπτιση δεν είναι σφραγίδα της ορθής οικογενειακής κατάστασης, είναι για να γίνει το παιδί δούλος ή δούλη Κυρίου... Ή τουλάχιστον με αυτή την εντύπωση είχα μείνει. Μπορεί να κάνω λάθος. Απλά δεν το χωράει ο νους μου. Να μην έχει ο ανάδοχος αυτόν τον τρόπο ζωής, το καταλαβαίνω, αλλά οι γονείς, δεν το καταλαβαίνω. Αλλά πολλά πράγνατα δεν καταλαβαίνω, οπότε μάλλον είναι καλύτερο να μην πω κάτι άλλο...