" Κυλίστε, κυλίστε δάκρυα πικρά,
κλάψε, κλάψε ρωσική Ορθόδοξη ψυχή!
Σύντομα ο εχθρός θα έρθει και το σκοτάδι θα πέσει,
Μαύρο, αδιαπέραστο σκοτάδι … "
" Μπόρις Γκοντουνωφ " ,όπερα του Μοδέστου Μουσοργσκι
κλάψε, κλάψε ρωσική Ορθόδοξη ψυχή!
Σύντομα ο εχθρός θα έρθει και το σκοτάδι θα πέσει,
Μαύρο, αδιαπέραστο σκοτάδι … "
" Μπόρις Γκοντουνωφ " ,όπερα του Μοδέστου Μουσοργσκι
Ο Μουσόργσκι ξεκίνησε το φθινόπωρο του 1868 να συνθέτει την όπερά του και την ολοκλήρωσε τον Δεκέμβριο του 1869. Μεταμορφώνοντας το κείμενο του Πούσκιν σε λιμπρέτο, ο συνθέτης επικεντρώθηκε σε δύο θέματα: την τραγωδία του λαού παρακινούμενου από μια ιδέα και την «τραγωδία της συνείδησης» του Τσάρου Μπορίς.
Όταν το 1870 ο Μουσόργσκι υπέβαλε το έργο του στα αυτοκρατορικά θέατρα για να ανεβεί η παράσταση, αυτό απορρίφθηκε με το πρόσχημα της απουσίας σημαντικού γυναικείου ρόλου. Όμως, ο πρα-γματικός λόγος ήταν το γεγονός ότι το έργο του Πούσκιν, μέχρι πολύ πρόσφατα τότε, τελούσε υπό αυστηρή λογοκρισία.
Επεξεργαζόμενος ξανά το έργο του, ο Μουσόργσκι εισήγαγε έναν σημαντικό γυναικείο ρόλο, αυτόν της Μαρίνα, αλλά και συμπεριέλαβε και νέα μοτίβα, ιδεολογικά : έδειξε το στρατόπεδο των εχθρών της Ρωσίας – την πολωνική κυβέρνηση και τους καθολικούς ιησουίτες, τις ίντριγκες των αυλικών, την αυθόρμητη εξέγερση του λαού, που χειραγωγείται με επιδέξιο τρόπο από τους εχθρούς του. Τα βάσανα του Μπορίς απέκτησαν βαθύτερη τραγικότητα και ο συνθέτης πέτυχε να αποδώσει το λαϊκό δράμα οργανικά δεμένο με το προσωπικό ψυχολογικό δράμα του Μπορίς.
Κι όταν πλέον το έργο πήρε την τελική του μορφή, χωρίς να περιμέ-νουν την ευνοϊκή απόφαση του Θεάτρου τους, μια ομάδα κορυφαίων καλλιτεχνών προχώρησε σε μια πρωτοφανή απόφαση! Κάτω από την καθοδήγηση του ίδιου του συνθέτη, άρχισε κρυφά να μαθαίνει τα μέρη της όπερας. Και το 1873 πραγματοποιήθηκε η πρώτη παρουσίαση μέρους της όπερας στο ευρύ κοινό προς τιμήν (πρόφαση) του σκηνοθέτη Κοντράτσιεφ, όποτε το κοινό έδωσε την ετυμηγορία του:
“Μα αυτό είναι Γκόγκολ στην μουσική!” , που σήμαινε ότι είναι τόσο εξαιρετικό, που μόνο με έργο του Γκόγκολ μπορεί να συγκριθεί.
Έτσι στις 27 Ιανουαρίου 1874, στο Θέατρο Μαρίνσκι της Πετρούπολης πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα ολόκλη-ρης της όπερας, η επιτυχία της οποίας ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
2 σχόλια:
πολλές ευχαριστίες για την υπέροχη επιλογή!!
λίγες πληροφορίες
Boris Godunov του Modest Mussorgsky
Αυτή η ρωσική εθνική όπερα περιστρέφεται γύρω από την εξουσία και την πολιτική αναταραχή
Ο Boris Godunow παρακαλείται από τον λαό να δεχτεί την εκλογή ως τσάρος. Δεν θέλει να αφήσει να γίνει γνωστό ότι στοχεύει πραγματικά στο στέμμα. Ο θρόνος είναι επίσης κενός καθώς ο νόμιμος διάδοχος, Dimitri, πέθανε - στην πραγματικότητα, ο Boris τον είχε δολοφονήσει. Μακριά από την πολιτική αναταραχή, ένας μοναχός λέει γι' αυτό σε έναν νεαρό συμμοναστή, τον Grigori. Εκείνος αποφασίζει να αναλάβει δράση κατά του Boris. Για την ώρα όμως εγκαθίσταται πέρα από τα σύνορα. Στο μεταξύ, ο Boris βασανίζεται από τη συνείδησή του.
Στην Πολωνία, η αρχόντισσα Marina φαίνεται να ονειρεύεται να μετακομίσει στη Μόσχα ως μελλοντική τσαρίνα. Περιμένει βοήθεια από τον παράξενο τυχοδιώκτη, ο οποίος παριστάνει τον Τσαρέβιτς που γλίτωσε από την απόπειρα δολοφονίας και που βρίσκεται πίσω από τον Grigori.
Όταν ο Boris ακούει ότι ένας άνδρας στην Πολωνία ισχυρίζεται ότι είναι ο Dimitri, ζητά τη διαβεβαίωση ότι πραγματικά εκείνος πέθανε κατά τη δολοφονία εκείνη τη στιγμή. Ενώ περιγράφει το πτώμα με λεπτομέρειες, παθαίνει μια κρίση τρέλλας. Ο Boris διχάζεται ανάμεσα στη λαγνεία για εξουσία, την αυτοαμφισβήτηση και τη φρίκη του νεκρού παιδιού. Αμέσως μετά αποχαιρετά τον γιο του, του δίνει τον βαθμό του τσάρου και πεθαίνει.
Η όπερα βασίζεται σε ένα λογοτεχνικό έργο με το ίδιο όνομα του Ρώσου εθνικού συγγραφέα Αλεξάντερ Πούσκιν, το οποίο γράφτηκε το 1825 αλλά δημοσιεύτηκε μόνο χρόνια αργότερα λόγω λογοκρισίας. Ο Πούσκιν έγραψε 24 σκηνές, εκ των οποίων ο Mussorgsky χρησιμοποίησε επτά έως εννέα, ανάλογα με την εκδοχή. Ο συνθέτης έγραψε ο ίδιος το λιμπρέτο, μένοντας κοντά στο κείμενο του Πούσκιν.
Ο Boris Godunov έκανε πρεμιέρα το 1874. Ο Mussorgsky είχε συνθέσει την πρωτότυπη έκδοση χρόνια νωρίτερα, αλλά η διεύθυνση του θεάτρου την είχε λάβει απρόθυμα – επίσης με το επιχείρημα ότι έλειπε ένας ισχυρός γυναικείος χαρακτήρας. Ο Mussorgsky επέστρεψε στη δουλειά και έγραψε μια δεύτερη εκδοχή με το λεγόμενο Poland act και τον ρόλο της Marina.
Μετά τον πρόωρο θάνατο του Mussorgsky, ο Nikolai Rimsky-Korsakov αναθεώρησε την παρτιτούρα αρκετές φορές. Με την τελευταία έκδοση του 1898, το έργο απέκτησε παγκόσμια φήμη. Ο Dmitri Schostakowitsch επανενορχήστρωσε επίσης την όπερα. Στο μεταξύ, όμως, η πρωτότυπη έκδοση του Mussorgsky παίζεται όλο και περισσότερο - μεταξύ άλλων στο Volksoper της Βιέννης.
Το ιστορικό μοντέλο για τον χαρακτήρα του τίτλου ήταν αντιβασιλέας για τον γιο του διανοητικά καθυστερημένου τσάρου Fjodor από το 1584 έως το 1598 και είχε στεφθεί τσάρος μετά το θάνατό του. Ο αδερφός του Fjodor είχε πεθάνει, πιθανότατα μέσω του Godunow. Χαρακτηρίζεται ως σφετεριστής, δηλαδή ως κάποιος που ανέβηκε στην εξουσία εκδιώκοντας βίαια τον νόμιμο άρχοντα, με τον Boris Godunow να εκλέγεται και από το λαϊκό αντιπροσωπευτικό σώμα εκείνη την εποχή. Η βασιλεία του Godunow επισκιάστηκε από μεγάλες κρίσεις και λιμό. Πέθανε το 1605.
Τα πρόσωπα:
Boris Godunov - Τσάρος
Shuisky - Βογιάρος
Pimen - Μοναχός
Grigori ο μετέπειτα Dimitri και ψευδο-Τσάρεβιτς
Μarina - η κόρη του Πολωνού άρχοντα
Varlaam και Missail - ζητιάνοι μοναχοί
https://www.buehne-magazin.com/a/ein-stueck-in-einer-minute-boris-godunow-von-modest-mussorgski/
https://www.metopera.org/discover/synopses/boris-godunov/
μαθήματα αλληλεγγύης από την άλογη φύση:
Απίστευτα χαριτωμένα: Τα μικροσκοπικά πουλιά που μοιάζουν με μπάλες από βαμβάκι γνωστά ως «νεράιδες του χιονιού» στην Ιαπωνία
Εάν αποτύχουν να δημιουργήσουν τους δικούς τους απογόνους, αυτά τα γλυκά πουλιά αναλαμβάνουν το καθήκον να φροντίζουν τις φωλιές των άλλων.
https://www.theepochtimes.com/cuteness-overload-the-tiny-cotton-ball-like-birds-known-as-snow-fairies-in-japan_4947025.html
- - -
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Όλοι πιστεύουν ότι αυτή η τεράστια γάτα των 24 κιλών είναι λιοντάρι - εκείνη εξακολουθεί να μεγαλώνει
https://www.theepochtimes.com/photos-everyone-thinks-this-enormous-24-3lb-cat-is-a-lion-and-hes-still-growing_4950748.html
Δημοσίευση σχολίου