ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΕΞΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!

Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2021

Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος αντιμετωπίζει την αυτοκράτειρα Αιλία Ευδοξία, (ζωγραφικός πίνακας)



Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος αντιμετωπίζει την αυτοκράτειρα Αιλία Ευδοξία, (ζωγραφικός πίνακας του Jean-Paul Laurens. Ελαιογραφία σε καμβά, 1893).
Εκτίθεται στο κόκκινο δωμάτιο του Musée des Augustins (Μουσείο των Αυγουστίνων), Τουλούζη, Γαλλία.

  Αυτός ο πίνακας απεικονίζει το βυζαντινό, μεσαιωνικό, εσωτερικό της Αγια Σοφιάς στην Κωνσταντινούπολη. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, επίσκοπος του Βυζαντίου, εκδηλώνεται εναντίον της αυτοκράτειρας Ευδοξίας, καταγγέλλοντας με βία την πολυτέλεια στην οποία ζει. Η απλότητα του ενδύματός του και του τριμερούς του προσώπου έρχεται σε αντίθεση με την αδράνεια της Ευδοξίας. Τα χέρια του τεντωμένα και τα δάχτυλά του σφιγμένα με θυμό δείχνουν την ενέργεια και το πάθος που θέτει στην ομιλία του. Η Ευδοξία, από την κορυφή του θριάμβου της, είναι αντίθετα ήρεμη και δεν φαίνεται να τον προσέχει, κοιτάζοντας πέρα από αυτόν. Τα λόγια αγανάκτησης και απειλής του αγίου δεν φαίνεται να φτάνουν στην Ευδοξία... Η αυτοκράτειρα βρίσκεται σε μια μεγάλη πλατφόρμα, συμβολίζοντας την ανωτερότητά της στον Πατριάρχη. Περιβάλλεται από τον σύζυγό της και τους αυλικούς της, κάτω από μια πλούσια διακοσμημένη τοιχογραφία. Είναι ντυμένη με πλούσια υλικά και φορά πολύτιμα κοσμήματα.

  Ο Άγιος Ιωάννης είναι απομονωμένος και ο απλωμένος βραχίονάς του και το σφιγμένο χέρι συμβολίζουν την ενέργεια και τις συνέπειες που θέτει στην ομιλία του και στην πάλη του εναντίον της αδικίας.

Οι προθέσεις του ζωγράφου ήταν να ενισχύσουν τη σημασία αυτής της αντιπαράθεσης από τη σχετική μετριοφροσύνη της μορφής και την απογύμνωση της ζωγραφικής, που επικεντρώθηκε γύρω από τον τεντωμένο βραχίονα του Αγίου Ιωάννη, με τα δάκτυλά του σφιγμένα με θυμό.

  Οι δύο χαρακτήρες, τοποθετημένοι σε μια σύνθεση, αντικατοπτρίζουν ένα διαχρονικό όραμα της αντιπαράθεσης μεταξύ της Εκκλησίας και του κράτους. Το σχετικά μικρό μέγεθος, η καταμέτρηση του πίνακα, επικεντρώνεται γύρω από τα απλωμένα χέρια του Ιωάννη, αλλά ενισχύουν τη σημασία αυτής της σύγκρουσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: